bestaat er iets waardoor je slimmer of intelligenter word?

Bijv om breder te worden heb je anabolen steroiden. Bestaat er ook zoiets voor de hersenen? of iets wat WEL legaal is?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Jawel. Boeken.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Hihi inderdaad. En opleidingen.
Met een lesje spelling zou je al 'slimmer' worden of meer te weten te komen. Bijv dat de 'word' + t moet :).
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Leren leren leren, er is helaas geen pil voor!
Antoni
10 jaar geleden
Druivensuiker (of iets waar dat in zit) wordt vaak genoemd als legaal middel om beter te presteren bij testen, examens, tentamens enzovoort. Of je hier op langere termijn slimmer of intelligenter van wordt, is mij niet bekend.
Ozewiezewozewiezewallakristallix
10 jaar geleden
@Niels1411
Met boeken doe je kennis op, maar dat is wat anders dan intelligentie. Intelligentie is meer het vermogen de juiste verbanden te leggen en patronen te herkennen.

Antwoorden (4)

Onderzoek naar intelligentie is nog in volle gang: hoeveel procent van intelligentie is aangeboren en hoeveel aangeleerd (omgevingsfactoren) is dus nog niet te zeggen.
Waar je meer kennis door krijgt is door te leren en dat kan op vele manieren.
Of je van inname van middelen intelligenter wordt is maar helemaal de vraag: drugs bijvoorbeeld maken meer kapot dan je lief is....
Dus nee, er bestaan geen legale middelen waardoor je intelligenter wordt.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Naar school gaan zal helpen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Het gebruik van druivensuiker (of van iets waar dat in zit) wordt vaak genoemd als legaal middel om beter te presteren bij testen, examens, tentamens enzovoort. Je kan je daarbij door de druivensuiker beter concentreren en je krijgt er meer energie door.

Of je hier op langere termijn slimmer of intelligenter van wordt, is mij niet bekend. Als ik je vraag goed begrijp, is dat ook niet per se je bedoeling.
10 jaar geleden
Ozewiezewozewiezewallakristallix
10 jaar geleden
Op sommige lagere scholen delen ze bij de Cito-toets daarom ook snoep uit.
Als tiener heb ik veel geschaakt, op een club. Toen zei men dat dat goed was voor je schoolcijfers. Je traint in ieder geval je hersens.
Zie ook: http://www.goeievraag.nl/vraag/sport-spel-recreatie/spellen/schaken-slim.184461