Er zijn schattingen op basis van het aantal synapsen dat dit te vergelijken is met 10 tot 1.000 terabyte. (wat nogal extreem uitloopt. Dit duidt er op dat we er niet veel van weten) Maar je moet je natuurlijk realiseren dat het menselijk geheugen niet valt te vergelijken met een hardeschijf. Je kan niet aanwijzen waar het geheugen is. Het is overal verspreid over het hele brein. Bovendien werkt het ook totaal verschillend. Met een hardeschijf kan je natuurlijk altijd bij alle informatie. Bij de hersenen is dat niet zo. We kunnen lang niet bij alle informatie. Bovendien schikken we informatie op basis van een soort waarde wat we er aan hangen. Dingen die we belangrijk vinden onthouden we beter dan onbelangrijke dingen. Een hardeschijf onthoudt alles. Je kan wel een schatting maken maar dat doet geen recht aan onze hersenen. Het is appels met peren vergelijken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Hersenen zijn vele terabytes, wellicht petabytes groot...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Von Neumann schrijft in zijn "The Computer and the Brain"
aan de hand van een totale aantal neurale synapsen tijdens
je leven, dat je dan op 10^20 uitkomt. Maar het werkelijke aantal ligt lager. Als je meeneemt dat elke synaps een paar ‘bits’ kan bevatten kom je uit tussen de 10^13 en 10^15.
Dat is dan zo grofweg 10 Petabit.
14 jaar geleden
Oh nogal veel verschil vorige maand was er weer een onderzoek.

Daar bleek het geheugen 4 tb te zijn.

Maarja je weet onderhand niet wie je moet geloven.