wie heeft er praktische adviezen/tips om het leven met ADD makkelijker te maken?

ik heb het, ik weet wat het is, waar het door komt dus graag geen links met info op tips in het #algemeen# :)

ik weet wat ik moet doen, maar kan het niet in praktijk brengen.

kan/wil iemand mij concrete praktijkvoorbeelden geven van tips?

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Jezelf accepteren zoals je bent, en proberen voor de knelpunten waar je in het dagelijks leven tegenaan loopt zo praktisch mogelijk op te lossen. (Een beetje ADD-er is daar creatief genoeg voor, en als je er een project van maakt, kun je de interesse er in de regel ook wel voor opbrengen). Laatst hadden we hier een vraag over 'is adhd een geloof' ofzo, waarin ik in de lange discussie in de reacties heel veel tips had gegeven die ik zelf gebruik, maar helaas is die hele vraag verwijderd, want ik vind hem niet meer terug. Mijn zwakke plekken zijn : -Altijd dingen kwijtraken die je nu eenmaal niet zo makkelijk op een vaste plaats kunt opbergen ozdat het geen routine wordt -Het huishouden - een klus zonder begin en zonder eind die nooit af is -Tijd verliezen zoniet mezelf verliezen als ik iets (nieuws) aan de hand heb dat mijn interesse heeft . Dan kan ik daar helemaal in opgaan en vergeten wat ik eigenlijk moest doen (Nouja, egenlijk heb ik de hele lijst, maar dit zijn de dingen waar ik 'last' van heb.) Dat los ik op door heel simpele dingen eigenlijk zoals zorgen dat je iets van 6 bossen sleutels hebt zodat je je niet elke dag een breuk loopt te zoeken,en in elke jaszak en tas een karrenmuntje (en, in mijn geval, een aansteker ;-) ) Overal lijstjes voor maken (met name voor het huishouden en dingen die je nog moet doen) zodat je kunt afstrepen en er een spelletje / race tegen jezelf van kunt maken. Voor het huishouden heb ik per kamer een lijst met dagelijks/wekelijks/periodiek wat er moet gebeuren, in welke volgorde en hoe lang het duurt. Het maken was natuurlijk leuker dan het dagelijsk gebruiken, maar het werkt best wel. Ook doe ik veel 'reclamewerken' : dan neem ik wat leuke teeveeprogramma's op, en ga die terugkijken. In elk reclameblok moet ik dan 7 minuten (ze duren 7 minuten) zo veel mogelijk huishouden doen. Dat is soms wonderlijk veel. De laatste kan ik niet zo goed oplossen, want er blijven leuke dingen langskomen, en Internet heeft dat alleen maar erger gemaakt. Dus computer ik alleen nog maar op een vaste plek, en zet er vaak een eierwekker bij of bepaal wat er af moet zijn, en daarna gaat de klep dicht en mag ik er die dag niet meer achter. Maar als ik echt weer een nieuwe passie vindt......nouja,dan geniet ik er maar gewoon zo veel mogelijk van. Het gaat wel weer over, weet ik nu.

Rilatine nemen, power training of fitness, lopen... geen energiedrankjes drinken en zo weinig mogelijk cafeïne houdende draken drinken (cola, koffie)

Om de dag beter te kunnen overzien is het handig om hem in ieder geval in tweeën te delen. Plan voor ieder dagdeel maximaal twee werkzaamheden die je móet doen. Dat is beter dan een hele dag volplannen en nergens aan toe komen. Zorg voor voldoende rust en regelmaat. Doe geen dingen als je er geen zin in hebt, ook niet om iemand anders te pleasen. Dat is zwaar vermoeiend voor jezelf.

Ik heb ADHD, niet ADD maar toch kan ik je vertellen hoe ik met mijn aandoening omga. De medicijnen die ik slik "concerta" beinvloeden mij heel erg, ook qua hoe ik me voel. Ik vertel vrienden altijd dat ik ADHD heb en leg uit dat ik soms net even anders kan zijn. De meeste vrienden hebben hier respect voor. Je kan het niet makkelijker maken, je kan het wel gewoon accepteren. Ik fitness 3x in de week 2uur lang intensief om zo mijn energie kwijt te kunnen.

Mijn man heeft er een cursus voor gedaan bij GGZ. Dat was heel nuttig. Grappig detail was dat veel cursisten te laat kwamen, of zelfs helemaal niet: vergeten! Verder heeft mijn man veel nut van zijn pda. Daar kun je veel gegevens in opslaan, en je kunt hem gebruiken als geheugensteun voor medicatie of andere dingen. Verder proberen toch wat orde in je leven aan te brengen. Sleutels op een vaste plek, een vast ritme voor je administratie, dat soort dingen. Maar dat is natuurlijk juist wel moeilijk. Een weekplanner aan de muur (beetje groot) kan ook helpen als geheugensteun. Of iemand in je omgeving vragen je te coachen bij dingen die soms fout gaan.

Ik weet niet hoe oud je bent (99 vlgs profiel ?,zal wel niet) maar mijn,nichtje(14) heeft het ook,ze heeft inderdaad ook een planbord,op haar mobiel heeft ze ook alarm voor geheugensteuntjes,het hele gezin zorgt voor structuur en regelmaat,maar ze heeft ook een coach (betaald met pgb,minimaal en alleen voor die hulp),die helpt haar om alles in goede banen te houden,en overzichtelijk te houden. De coach komt zowel thuis,op school op sportclub,en kent haar vriendinnen. Samen houden ze een dagboek bij,daar heeft ze heel veel aan,zo kan ze zelf haar valkuilen en oplossingen,terug lezen. succes ermee.

Het ligt er zo aan, bij wat voor dingen je vastloopt. Mocht het met huishoudelijke dingen zijn, dan kan ik je flylady.com aanbevelen!

Voor iemand die het niet heeft, is het gewoon niet voor te stellen, wat jij dagelijks meemaakt. Het missen van een overzicht in je leven, is als iemand geblinddoekt in een vreemd donker bos zetten. Wat mogelijk iets kan helpen, centraal in je huis een groot kladblok ophangen, dat je iedere morgen invult, je zet een streep op het midden, zodat je de ochtend ( boven) en de rest van de dag( onder) al gesplitst hebt. Het niet onthouden van belangrijke dingen en dingetjes kost heel erg veel energie en ergenis. Het kunnen terug vallen, dagelijks, op je kladblok, geeft in ieder geval iets rust. Zelf heb ik jaren lang met briefjes gelopen, die zaten altijd in mijn rechter achterzak, aan het eind van iedere dag, keek ik al mijn briefjes na, en dat gaf veel rust en kon ik in mijn volle hoofd een plekje leeg maken. En ieder nieuw briefje ( berichtje) hoefde in niet te onthouden, die ging weer in de achterzak.

Misschien is het een idee om (nog) meer afspraken aan je partner door te spelen die als "kladblokje" fungeert op de achtergrond. En die je op de nodige tijden een herinnering toebrengt. Als je dat onder de knie krijgt, geef je dat ook rust en regelmaat in de toekomst. En in een goed huwelijk/relatie is het toch…, je geeft om elkaar, je houdt van elkaar, je vertrouwt elkaar en deelt de dingen in goede en in slechte tijden. Iets om over na te denken ;-)

Ik heb ook ADD en al veel medicijnen, sport rust en dat soort shit geprobeerd.. Maar het enige wat bij mij echt helpt is gewoon alles opschrijven.. Hou constant een agenda bij of een schrijfblokje ofzo.. Alles wat ik moet doen, wil doen, niet moet/ wil vergeten.. Ik schrijf alles op :-) Door alles op te schrijven krijg ik ook meer structuur in mijn leven, waardoor ik me beter kan concentreren op de dingen die ik moet doen.. Succes!

Ik heb zelf ADHD, (concentratieproblemen idem) en heb wel wat tips : Probeer een zo regelmatig mogelijk dagritme aan te houden (structuur helpt...) Zorg voor een rustige omgeving en voldoende tijd als je iets moet doen wat veel concentratie vereist. Probeer niet allerlei dingen tegelijk te doen (gaat bijna nooit goed), wen jezelf eraan dingen waar je mee bezig bent af te maken (ook als je tussendoor afgeleid wordt). Als je erg vergeetachtig en/of chaotisch bent...alles in een agenda op opschrijfboekje opschrijven, sleutels etc op een vaste plek... Raak niet in paniek als je iets vergeten bent of niet kunt vinden...soms helpt het om terug te gaan naar de plek waar je iets nog wel wist...en zo niet, dan laat je het 'los' Denk gewoon: nou ja dat komt wel weer boven...dat gebeurt bijna altijd! (Daar is een wetenschappelijke verklaring voor, iets over voorkwab en achterkwab van de hersenen of zo ) Deze manier heb ik mezelf aangeleerd en scheelt veel stress, en daardoor heb ik een betere concentratie... Wordt ook niet kwaad op jezelf als er iets misloopt...probeer om jezelf te lachen (geamuseerd, ironisch) accepteer jezelf zoals je bent, en probeer niet jezelf met anderen te vergelijken... (ik zie bv vaak zo'n 'roadrunnerachtig' figuurtje voor me, als ik weer eens aan allerlei zaken voorbijgesjeesd ben..."MIEP MIEP ..RRRRRR'' Kortom: maak de problemen niet groter dan ze zijn...probeer alles gewoon zo goed mogelijk te doen, en bepaalde vaste gewoonten kunnen daarbij helpen, en til er niet te zwaar aan als er eens iets mis gaat... oja...en 'dromen' is ook een kunst....dat zouden een hoop mensen graag willen kunnen denk ik...even met geestelijke vakantie....koester dat...

Ha heksje, ook ik heb gehoord dat je via de GGz een tijdje gecoached kunt worden en dan leer je de structuur die je aanbrengt ook vast te houden. Schijnt goed te werken! Succes!

Bronnen:
anderen

Heel simpel, Neem een goede NLP coach OF doe een NLP Practicioner opleiding ;) Kost een paar honderd euro in geval van coaching en zo'n 2000 in geval van de opleiding en de rest van je leven is een stuk leuker :) (en dat van de mensen om je heen ook ;)

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord op die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100