Hoe krijg je, je gevoelens terug?

Een vraag die mij prikkelt, aangezien ik er laatst met iemand mee in aanraking kwam.
Deze vrouw met wie ik in aanraking kwam had een lange tijd zich bezig gehouden met een opdracht waarbij ze haar gevoel niet mogt laten mee tellen. Haar gevoelens heeft ze dus onderdrukt door zelf te bepalen dat die opdracht die zij had belangrijker op dat moment was.

Nu haar opdracht klaar is merkt ze doordat ze haar gevoelens heeft onderdrukt dat ze niet die lekkere gevoelens meer krijgt van dingen van waar ze het daarvoor wel kreeg. Ze begrijpt dat dit te maken heeft omdat ze het daarvoor heeft onderdrukt.
Hoe vragen wij ons af kan ze dit weer terug buigen en weer genieten van haar oude dingen waar ze zo lekker gevoel bij kreeg?
Hoe krijgt ze haar gevoelens weer terug?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
3.3K

Antwoorden (5)

Het belangrijkste is om het niet te forceren. Als je enkel maar probeert om dingen te voelen, is het een soort acteerwerk. Daarmee houd je enkel jezelf voor de gek.

Haar gevoelens zijn er nog wel; het is niet alsof ze 'nieuwe' emoties aan moet maken. De gevoelens zitten enkel heel erg diep weggestopt.

Wanneer ze iets doet waarmee ze fijne gevoelens krijgt, kan ze eens proberen zich erg te concentreren op haar gedachten. Wat vindt ze ervan? Vindt ze het fijn dat ze dit aan het doen is? Vindt ze het leuk?
Wanneer ze zich focust om bij alles wat ze doet er weer bepaalde gedachten over te krijgen, in plaats van het als een robot uit te voeren, kan ze deze gedachten uitwerken tot ze er uiteindelijk weer gevoelens bij krijgt.

Zodra ze weer kan bedenken dat ze het leuk vindt iets te doen, kan ze zich afvragen waar ze dit voelt. In haar buik misschien?

Het is in elk geval belangrijk om tijdens haar activiteiten niet zo zeer meer op de bezigheid te concentreren, maar op zichzelf, hoe zij ermee bezig is en wat zij precies ervaart. Ze kan zichzelf vragen blijven stellen om erachter te komen wat zij onbewust denkt en voelt.
Onbewust gebeurt het namelijk allemaal, het is enkel een kwestie van het naar de oppervlakte halen door tijd voor zichzelf te nemen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je kunt gevoelens nooit terugkrijgen, die zijn er altijd en voel je altijd...

Onderdruk ze niet meer en het komt terug...
Als je je vuist heel hard verkrampt de hele tijd, dan krijg je dat je niets meer voelt op den duur... Ontspan en het komt weer terug...

Dus ontspan... Door verkrampen voel je niet meer...

Waarom is lenigheid zeldzaam geworden in onze maatschappij... Hij is zo pijnlijk geworden dat men niet meer ontspannen alles kan binnenlaten, it is too much...

Maar voor die moedigen onder ons die alles durven tot te laten in gevoel, die zijn en blijven wel lenig... Maar tegelijk pijnlijk...

Dus ontspan en alles komt weer terug, lenigheid en gevoel... Ik ben hier een ervaringsdeskundige in... Dus laat maar los en ontspan... Alles komt goed...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Waarschijnlijk is ze in haar hoofd nog steeds met de opdracht bezig. Ze moet dit helemaal afsluiten.
Misschien moet de opdracht worden ingeleverd en beoordeeld. Als dat is gedaan is het helemaal "klaar", en zal ze weer gaan leven en voelen zoals daarvoor.
Dus langzamerhand afstand nemen van de opdracht.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je kunt het ook proberen door een tussenstap te maken bij zintuiglijke gevoelens.

Blinddoek voor en dingen voelen, met je handen, met je gezicht. Niet gaan raden wat het is maar gewoon blijven voelen. Aangename dingen maar ook onaangename harde stekels bijvoorbeeld.
Naast voelen kan ook ruiken gebruikt worden, ruik aan iets erg vies, en ze zal toch op den duur een soort afkeer gaan voelen.

Het gebruik van de negatieve kan sneller gevoelens teweeg brengen doordat er een soort van beschermingsmechanisme gaat werken. De afkeer gevoelens zijn dan heftig en breken makkelijker door de "muur".

Daarna, kunnen de fijnere gevoelens makkelijker tot je komen.

succes.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De fijne gevoelens komen terug door te doen waar je van houdt. Als je weet dat je houdt van lezen, lees dan. Niet verwachten dat dit zich in drie dagen oplost natuurlijk.

En, wat ook mogelijk is, de persoon in kwestie is veranderd. En ja, soms verander je innerlijk zodanig, dat je nieuwe fijne dingen moet zoeken om oude dingen die niet meer dezelfde vreugde geven te vervangen.