Hoe komt het dat mensen om elkaar geven?

Waarom kan het pijn doen wanneer iemand een ander uitscheld of slaat, zelfs al is diegene geen bekende van je?

Waarom huilen wij om dierenleed?

Waarom trek je je zoveel aan van krantenberichten over verwaarlozing van babies?

Kortom; hoe komt het dat wij, mensen, niet allemaal egoïstisch zijn en er dus niet alleen aan denken om jezelf goed, lekker en veilig te voelen?
Wanneer je jezelf zo goed voelt, hoe kan je humeur verzieken doordat een volslagen onbekende leed doormaakt?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.3K

Het beste antwoord

Het leven heeft me geleerd, dat het voor mij niet werkt, als ik alle dingen die mijn gevoelens raken tot 'mijn' gevoelens maak.
Het lijkt dan op de situatie dat iemand diep in een kuil zit, en ipv. dat ik help hem/haar eruit te krijgen, ik in die kuil erbij spring. Heeft dus geen zin.
Ik kan me wel verplaatsen in hoe iemand voelt, daar diep in die kuil. Maar ik realiseer me tegelijk, dat dit wel 'een' probleem, maar niet echt 'mijn' probleem is.

Alleen zo kan ik sterk genoeg zijn, om hulp te bieden waar het van me gevraagd wordt. En als mijn hulp niet gevraagd wordt, zoals krantenberichten over verwaarloosde babies, dan leg ik dat naast me neer, want niemand schiet er iets mee op, als ik dat mijn stemming laat beïnvloeden. Ikzelf wel het allerminst.

Om diezelfde reden geef ik ook lang niet iedereen toestemming om mij pijn te doen. De meeste mensen zijn niet belangrijk genoeg, of zelfs volkomen onbelangrijk, en waarom zou ik dan aan mezelf moeten gaan werken om hun opmerkingen te verwerken? Kritiek of scheldpartijen van vreemden laten mij echt onberoerd - zij kennen mij niet, en ik hen niet, ieder zijn eigen mening, maar ik ga mijn mening over mezelf niet aanpassen door een ongelukkig ontvangen boodschap, die misschien niet eens als kwetsend uitgezonden is.

Als dit voor jou een egoïstische levenshouding is, mag je dat helemaal zo vinden.

Maar alleen zó kan ik sterk in het leven staan, als empatisch en meevoelend mens.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Inlevingsvermogen.

Waarom we dat hebben? Dat zal wel een tactiek van Moeder Natuur zijn om als soort te overleven.
Als wij medelijden met iemand/iets/onszelf voelen- dan dwingt dat ons misschien om op een bepaalde situatie te anticiperen/verbeteren/te veranderen/verlaten waardoor wij als soort beter kunnen overleven en ons vermeervoudigen.
Tevens is emotie het een 'bijwerking' van onze grote hersenen.

denk ik.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Omdat emotie is iets is wat in je lijf zit en bij je hoort. In het leven maken je bepaalde dingen mee en kan je emotioneler worden omdat je dan kan inleven in een ander persoon die dit ook meemaakt en weet hoe zeer dit kan doen.

Kan me ook voorstellen dat er mensen zijn die ontzettend veel mee maken en daardoor harder worden en zich zelf gaan beschermen om niet meer gekwetst te worden maar daardoor een andere houding kunnen laten zien.

In beide gevallen heb je een keus hoe te handelen. Het is maar net hoe je er mee om kan of wil gaan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
vraag 1... als we zien dat we één zijn, dan zorg je overal goed voor, vooral (de niet bestaande) naaste, want je helpt jezelf...
vraag 2... Het is de vernedering die je voelt...
vraag 3... Omdat het ONSZELF pijn doet...
vraag 4... Omdat het ONS treft...
vraag 4... Omdat jij kunt voelen dat je één bent...
vraag 5... Omdat je het leed van die ander voelt...

had je nog meer vragen?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Behalve egoïstisch heeft de natuur de mens ook altruïstisch gemaakt. Kennelijk zijn de overlevingskansen voor de soort dan groter.
Ook van olifanten is bekend dat zij niet alleen soortgenoten maar ook andere dieren (en mensen) in nood kunnen helpen, dus wij zijn zeker niet de enigen.
De media spelen ons echter parten; in plaats van nu en dan worden we door de media voortdurend geconfronteerd met mensen en dieren in nood en hier is ons systeem niet goed op berekend; het stompt velen van ons af, zoveel ellende kan een mens niet aan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Omdat een mens geschapen is om te leven in liefde. Zoals je ziet dat als er liefde is tussen mensen ze gelukkiger worden.

Dus alles wat daartegen in gaat doet pijn. Hoe meer je leeft uit die liefde, hoe gevoeliger je durft te zijn, hoe meer pijn alles doet wat daartegen in gaat. Ook al betreft het een ander.

Van nature zijn we niet egoïstisch. Dit kan je worden. Van nature zijn we niet liefdeloos, dit word je door slechte leefomstandigheden.
Als je door veel leed bent afgestompt, dan doet die hele opsomming die je noemt je ook niet zoveel meer.

Ik hoop dat er heel veel liefde onder de mensen zal zijn en dan doen de dingen die zo erg zijn ons maar pijn. Beter dat dan dat we eraan wennen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja zo zit de mens nu eenmaal in elkaar.
We kiezen meestal voor de zwakkere onder ons en bij voorbaat voor kinderen en jonge dieren.
Kranten staan vol berichten over leed van kinderen en weet je waarom het er in staat?
De krant moet verkocht worden, kinderleed is handel voor een krant en dat verkoopt dus goed.

Bomaanslag in Irak, pas geleden ,ruim 200 doden en heel veel zwaargewonden!!!
Wie weet het nog na een week?
Omgeslagen veerboot, 37 mensen verdronken en nog veel meer vermist, ik weet al niet eens meer waar het was.
Midden Afrika, de laatste jaren door burgeroorlogen ruim 2.000.000 doden, vraag het maar aan mensen op straat, heel veel zullen je niet eens geloven.
En natuurlijk kunnen wij het leed van de hele wereld niet op ons nemen, we zouden geen leven meer hebben.

Maar gek genoeg, als er ergens een kat mishandeld is, komt het in ieder geval in het nieuws en het raakt de mens ook!!
Maar bij die 2 millioen doden in Afrika waren ook tienduizenden kinderen, wie heeft daar van wakker gelegen ?
Waarom geven we niet om dezen mensen?
Verkeerde kleur?
Te ver land?

Slechts een baby, die ergens te vondeling is gelegd, dat raakt ons in ons hart!!
Onze wereld wordt steeds kleiner, teminste de wereld waar wij om geven.
De andere wereld zien we alleen als we daar op vakantie zijn, of van het nieuws.
Ja en hoe dat kan?
Zo zit de mens in elkaar, nodig om te overleven.