Vierkant met 9 punten, waar gebroken lijn doorheen moet van 4 delen. Dit is een bekend vraagstuk bij Psychologie. Is buiten kader denken. Hoe?

De gebroken lijk bestaat uit vier lijnstukken. De lengte is onbepaald. Ze scharnieren, en de hoek is onbepaald.
Zo gaat de gebroken lijn door de negen punten, die op de hoekpunten en midden-punten en kruispunt van de diagonalen van een vierkant liggen.

Het gaat er bij dit vraagstukje om, dat je als mens geneigd bent extra regels toe te passen om dit vraagstukje op te lossen. En juist door deze onbewuste beperkingen lukt dat niet.

De oplossing is: wordt je bewust van je eigen beperkende gedachten, en leg ze terzijde. Dan heb je de vrijheid gekregen om de oplossing te bedenken.

Mijn vraag is, wat men met deze bewustwording doet. Is dit een uitgangspunt voor een vrije geest? Wat doet men er precies mee? Of is het alleen maar 'leuk'?

P.s. de oplossing zelf geef ik natuurlijk niet.

Toegevoegd na 4 dagen:
Het gaat dus om 'buiten de doos denken', wat voor mannen misschien soms erg moeilijk is. (Grapje)

Kijk, bij dit probleem zit je te zoeken naar de oplossingen die in de doos zitten. Het bovenliggende probleem is, dat er in die doos niet de gewenste oplossing zit. Dus je kunt zoeken tot je een hectogram weegt.

Zolang je niet toegeeft, dat je op de verkeerde weg zit/er in die doos geen oplossing aanwezig is, zit je in de ontkenningsfase.
Een probleem is pas oplosbaar, als je het serieus neemt: erkent dat het bestaat.

Vanaf daar bestaat de mogelijkheid om ook buiten die doos te gaan zoeken.

Dit is ook een oproep naar de Europese 'leiders', i.v.m. de crisis die zij geschapen hebben.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
4.7K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Welke 'men' bedoel je?
Volgens mij is het vraagstuk slechts bedoeld als inzicht gevend. Als je de oplossing weet zegt dat niets meer dan dat je dat truukje kent, het is geen bewijs dat je iemand bent die buiten de kaders kan denken. Het leert je inzien, begrijpen, dat er meer mogelijk is dan je in eerste instantie dacht. Niet meer dan leuk, met een smaakje dus. Lijkt mij.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik bedoel met 'men' de docenten van de opleiding psychologie, bijvoorbeeld. En inderdaad, als je het vraagstuk al kent, werkt het niet meer. Ik denk, dat er heel veel mechanismen zijn, dat wij als mens zelf allerlei beperkingen zien. Soms zijn het zelfs 'beren op de weg'.
Al met al lijkt mij deze puzzel een leuk vertrekpunt, om van het bestaan van die mechanismen bewust te worden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik snap niet geheel hoe je een vierkant met negen punten moet zien. Of moet je dat zelf bedenken? Ik heb vooral moeite met de vraagstelling opzich.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ah even gezocht dat is geen vierkant met negen punten het is een raster van 3x3 punten, je legt het verkeerd uit.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ok, raster van 3x3 punten klinkt heel duidelijk.
Maar het gaat mij om wat men er op de cursus mee doet. Waar het een begin van is. Iemand?

Het beste antwoord

Interessante vraag!
Ik denk dat de bedoeling van dit vraagstuk is om beter te worden in "thinking outside the box"... Ik ken zelf de oplossing van het vraagstuk (complimenten trouwens voor hoe duidelijk je het omschreven hebt, ik begreep meteen welke je bedoelt, doe ik je niet na..) en het is een oplossing waar de meeste mensen niet aan denken. Waarom denken zie hier niet aan? De meesten die dit vraagstuk voorgelegd krijgen denken simpelweg dat deze constructie van lijnen niet toegestaan is. (wat je zelf eigenlijk ook al zegt). Thinking outside the box is natuurlijk een kenmerk van de vrije geest, maar daar is wel meer voor nodig dat een puzzeltje. In dit vraagstuk laten mensen zich te snel leiden door regels (die er niet eens zijn). Als je veel van dit soort vraagstukken zou maken zou je je inderdaad kunnen oefenen in een vrije geest.
Het kan ook zijn dat het vooral leuk is om met dit vraagstuk mensen te slim af te zijn. En ja, dan zou het alleen maar leuk zijn.
Naar mijn mening is het een combinatie van beide. Niet iedereen kiest er bewust voor om dit vraagstuk te maken om zo een vrijere geest te krijgen, daarom al zou die verklaring niet mogelijk zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Het probleem dat u schetst heb eens opgelost gezien op een manier die heel origineel is. Hij had maar drie lijnen nodig. Die persoon nam meer ruimte dan anderen om zijn probleem op te lossen. Een originele denker.

Een toepassing.
Er is een test ongeveer als volgt: geef iemand wat materiaal en vraag er een opdracht mee te doen. Die persoon maakt keurig het gevraagde. Nu is de ene persoon geneigd alle verschillende materialen te gebruiken omdat die nu eenmaal gegeven worden. Iemand anders ziet dat de opdracht ook gemaakt kan worden met een deel van de materialen. Die laatste wordt geselecteerd. Toch ene iets vrijere geest.

Nog een toepassing.
Iemand werd eens bij een sollicitatie gevraagd wat hij zou doen als hij een groot bedrag kreeg. Hij antwoordde: een poppetje tekenen op het overhemd van mijn chef. Een originele antwoord. Hij werd aangenomen en heeft er ook nog een tijdje gewerkt. (gepubliceerd in een boek.)

Toegevoegd na 1 dag:
Omdat u een reactie gaf over Euclidische ruimte geef ik de triviale oplossing die wat ruimte vereist. Hoe kleiner de stippen namelijk, hoe langer de lijnen moeten zijn.

Toegevoegd na 1 dag:
Ook de officiële oplossing gaat buiten het vierkant waarin de stippen liggen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Eigenlijk vraag je dus.......Mijn vraag is, wat men met deze bewustwording doet. Is dit een uitgangspunt voor een vrije geest? Wat doet men er precies mee? Of is het alleen maar ‘leuk’?.............

Onze brein is als een computer.
Het verzamelt informatie, slaat dit voor een deel op voor later en probeert het zo op te bergen, dat het ook weer is terug te vinden ( zeg maar mapjes)

Tijdens onze ontwikkelingen van baby tot volwassenen, proberen we de logica te vinden, wat we met deze informatie kunnen doen.
We leren allerlei, vooral gangbare manieren aan, om met deze informatie te kunnen werken en verwerken.
Naarmate we ouder worden, worden we er steeds handiger in.
We hebben ons dan een systeem aangeleerd om logisch te gaan denken ( rationeel)
Dit systeem gaat ons hele denken beheersen.

Pas als we dit aangeleerde systeem kunnen los laten, dan hebben we een uitgangspunt voor een vrije geest.

Zo lang we het vast blijven houden, kunnen we niet 'out of the box' denken en zal dus alles wat we geleerd hebben, in sommige gevallen , alleen maar een belemmering te zijn in onze manier van denken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
"We hebben ons dan een systeem aangeleerd om logisch te gaan denken ( rationeel).."
Nou nou, eddijst, naar mijn weten kunnen alleen rasechte autisten strikt logisch denken.
Maar doorsnee mensen laten zich toch leiden door emoties en groepsdruk. Dan is het logische denken ver te zoeken. Kijk in Youtube maar eens bij het Milgram experiment, bijvoorbeeld. Ons brein is een computer. Waarschijnlijk is elke zenuwcel in ons brein goed te vergelijken met een processor (=computer). En is het zo een parallel netwerk van zo'n 10 miljard processoren.
Ons brein is geschikt voor razendsnelle beslissingen om te kunnen overleven. Niet voor logisch denken. Misschien kom ik verstandig over, maar ik bemerk bij mij grote moeite met logisch denken. Ik maak steeds fouten bij zaken als (niet A of niet B) = niet (A en B) bijvoorbeeld. Ja, zelfs dit voorbeeld is fout!!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Met logisch denken wil ik zeggen , dat we ons een systeem hebben aangeleerd in het denken, een bepaalde volgorde dus, we zitten echter zo vast aan det systeem, dat we er maar zeer moeizaam van los komen.
Zeker als we een creatieve denker zijn, denken we dat we op de goede weg zijn, maar dat is tevens de grote valkuil in het denken.
Ik ben jaren met wetenschap bezig geweest en ontdekte, dat er mee om gaan zoals we dat geleerd hebben, vaak een doodlopende weg is, een weg die velen al hebben bewandeld, dat schiet dus niet op.