Kun je door pillen veranderen in een moordenaar?

Een enorm drama. Maar:
Ze zeggen dat je zelfs onder hypnose nooit zaken doet, die je anders ook niet zou doen.
Het kan er bij mij niet in, dat je de antidepressiva als oorzaak kunt aanwijzen voor een dubbele moord.
Is dit geen 'advocaten-truc'?
Er zijn ook mensen die onder invloed van alcohol dingen doen die ze nuchter niet gedaan zouden hebben.
Maar dat wordt nooit als 'excuus' gezien.

Volgens Nu.nl:
De dubbele moord met een bijl in Badhoevedorp is waarschijnlijk veroorzaakt door verkeerd gebruik van het antidepressivum Seroxat. Dat zei getuigendeskundige Anton Loonen donderdag in het actualiteitenprogramma Netwerk.
"Ik zou de verdachte niet toerekeningsvatbaar achten'', aldus Loonen.De 64-jarige Elzelina K. wordt ervan verdacht dat zij op 5 september vorig jaar haar man en haar 22-jarige dochter met een bijl doodde.
Daarna probeerde zij zichzelf van het leven te beroven door tegen een boom te rijden, maar dat mislukte.
De oud-stewardess was ten tijde van de moord depressief en had daarvoor van de huisarts een middel voorgeschreven gekregen. Zij begon met een te hoge dosis, stelt klinisch farmacoloog Loonen. Dat vergroot volgens hem de kans op ernstige reacties.
''Als zij geen Seroxat had genomen, was het waarschijnlijk niet tot zo een sterke agressieontlading gekomen en was de kans in belangrijke mate minder geweest dat het gebeurd was.'

Picture for question
14 jaar geleden
1.3K

Het beste antwoord

Onder hypnose gebeurt er eigenlijk niks met je hersenen, je bent alleen vatbaarder voor suggestie en bereid tot medewerking aan zaken waar je normaliter niet aan mee zou werken en kunt makkelijker gokken. Er is inmiddels afdoende bewezen dat het geen mysterieus iets is, maar gewoon een manier om mensen in een fase van ontspanning te brengen die ze hiervoor vatbaar maakt. De gehypnotiseerde moet er zeker aan meewerken, anders lukt het ook niet.

Iets anders is dat natuurlijk met psychopharmaceutica. Die kunnen wel degelijk de hele werking van je hersenen overhoop gooien doordat de natuurlijke balans van hormonen en andere boodschapperstofjes die voor de zenuwoverdracht zorgen verstoord raakt. Als die al niet in orde was kunnen ze een genezende werking hebben, maar het zijn en blijven medicijnen die zeker zeer ernstige bijwerkingen kunnen hebben.

Met name primaire gevoelens en impulsen die we normaliter onderdrukken, kunnen onder invloed van psychopharmaceutica ernstig verstoord raken. Suicidaal gedrag maar zeker ook geweld en agressie kunnen daarvan het vrij ernstige gevolg zijn, en een persoonlijkheid compleet veranderen. En ernstige agressie kan tot ernstige vergrijpen leiden, waaronder zeker ook moord.

Datzelfde geld voor alcohol, maar niemand drinkt op doktersvoorschrift dermate grote hoeveelheden alcohol, zodat het eigen schuld dikke bult-principe gewoon opgeld doet. Voor antidepressiva geld dat niet ; die nemen mensen juist vrijwel altijd op recept, waardoor de verantwoordelijkheid blijkbaar niet meer primair bij de patient ligt. In dat geval mag het dus juridisch wel als ' excuus' gebruikt worden.

Ik hoop eerlijk gezegd dat deze zaak aanleiding kan zijn voor een groter publiek debat, waarin het toegenomen lichtzinnige gebruik van anti-depressiva voor mensen die NIET aan een klinische depressie leiden eens goed aan de kaak wordt gesteld.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Ik denk dat dat inderdaad mogelijk is. Al weet ik niet de exacte werking van Seroxat.

Iemand die ik ken had eens een middel voorgeschreven gekregen tegen depressies. 'Niemand' leest ooit de bijsluiters. Ik wel. Ik dus lezen. Eén van de vele mogelijke bijwerkingen was: 'depressies'.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Er is natuurlijk wel een verschil tussen bewust en vrijwillig alcohol of drugs gebruiken of het slikken van voorgeschreven medicijnen. Dus hier is niet zo gemakkelijk een 'advocaten-truc' van te maken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ik heb van dichtbij gezien hoe een mens compleet kan veranderen door goedgekeurde slaappillen die op recept verkregen werden...
een familielid van mij was arts en gebruikte af en toe slaapmiddelen om na nacht- en weekenddiensten door diep slapen even ´af te schakelen en bij te komen´... dat ging jaren prima, totdat hij daar voor het slaapmiddel Halcion(triazolam) ging gebruiken( 1978)... enkele weken na het beginnen met deze slaapmiddelen viel het ons op dat hij chagrijnig werd en agressief reageerde als er iets van gezegd werd... voorheen was het een zeer zacht en geduldig persoon, werkelijk de vriendelijkheid zelve...
daarop werd het gebruik van Halcion verhoogd...
na enkele maanden was hij veranderd in een regelrechte tiran, met loszittende handen, die scheldend en tierend zijn familie terroriseerde, waarna hij plotseling verviel in een depressie met suicidale uitschieters... tijdens die depressie stopte hij met Halcion-gebruik, waarna zijn normale, vriendelijke persoonlijkheid gelukkig terugkeerde...
Bronnen:
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja echt wel, ik kan het helemaal bevestigen uit ervaring...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
AWM
14 jaar geleden
Ik hoop niet dat je iemand hebt vermoord onder invloed ?!?!?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ja hoor bijna, XiniX zou dan XiniX geweest zijn ipv zo heten...
AWM
14 jaar geleden
Mmmm, gelukkig 'bijna', zou ik zeggen...
Ja.. als je die pillen nodig hebt zegt dat al iets over de toestand waarin je verkeerd. Het maakt je niet gelijk een moordenaar of anderszins ontaard persoon.
Ik lees dat je in het begin van het nemen van die medicatie je klacht kan verergeren. Was je depressief, dan kan het nog erger worden in de eerste maanden, tot op het suïcidale af zelfs.
Ik geloof wel dat mensen daardoor tijdelijk minder toerekeningsvatbaar zijn. En dus ook dat dit een rol kan spelen in een zo nare situatie zoals je beschreef. Geen advocatentruc dus, al is er denkelijk meer aan de hand dan neveneffecten van de medicatie.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zeker wel. In de oorlog in Vietnam werden de soldaten gedrogeerd door de legerleiding.Dit om vechtmachines van hen te maken.Ik herinner mij nog het schandaal toen de zaak aan het licht kwam.