De naam Attention Deficency Dissorder (ADD) klopt niet. Maar is dit een evolutionaire verandering die we nu pas ontdekken?

Steeds meer wordt bekent over AD(H)D. Vaak ook wordt geconstateerd dat dit gepaard gaat met bovengemiddelde begaafdheid. Er wordt beweert dat ADD een logische aanpassing is voor de Urban Being maar dat het oerinstinct urbanisatie afwijst en zoekt naar ruimtelijke harmonie.

De uitspraak "Nederland is vol" van Pim Fortuyn was bedoeld als een negatieve invloed van mensen op de symbyose in zijn omgeving. Niet ras of geaardheid werd aangesproken, maar simpel het feit dat er teveel mensen op een gevaarlijk stukje aarde leven.

Zijn planning en visie hadden trekjes van gecontroleerde ADD. Wat leidt tot mijn alternatieve mening hoe ADD zou MOETEN heten : AAB, Altered Attention Behaviour.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Het beste antwoord

ADD en ADHD zijn erg verschillend, echte ADD veroorzaakt dta de persoon de aandacht op een opderwerp NIET goed vast kan houden.
Soms denken mensen dat personen met ADD niet voldoende aandacht in hun jeugd gehad hebben.
Alhoewel er aanwijzijgen zijn dat dit aspect wel invloed op de vorming van ADD kan hebben , is het wel heel iets anders.
Vroeger had men een minder verfijnde vocabulaire en kennis om stoornissen en ziekten te duiden.
Vandaar dat je nu benoemingen krijgt die door sommige mensen als overdaignostisering gezien wordt.
Allereerst heb je pas AD(H)D als de PSYCHIATER dat na onderzoek heeft vastgesteld.
Een van de redenen dat veel kinderen in een keer ADHD hadden, bleek als reden te hebben om toegang tot Ritalin te krijgen.
Huisartsen hebben dit goed afgestopt en nu moet dus een dereglijke aandoening door een specialist worden vastgesteld.
Echte ADD heeft de goede naam, deze mensen kunnen (en dat doen ze vaak) ook voor henzelf leuke en nuttige afspraken vergeten, ze hebben dus geen, wat ik noem Oostindisch geheugen".
Ook zie je bij ADD dat methylfenidaat niet antijd goed werkt, vaak worden de medicijnen -door deoorzaak van de aandoening- vergeten op tijd in te nemen, dan ligt een middel als Concerta voor de hand (slow releasevorm van Ritalin).
Het echte probleem bij ADD is vaak een vorm van overprikkeling, de persoon krijgt teveel impulsen en dan mede daardoor niet/niet goed prioriteiten stellen.
Bij echte ADD, wat een erg lastige stoornis is, kun je van AAB, zoals de vraagsteller suggereert.
Leuk bedacht, maar naar mijn mening ingegeven door een wat eenzijdige kijk op ADD en gevallen die het stempel ADD ten onrchte dragen.
Alhoewel ADD in DSM4 valt , kan er wel degelijk een neurologisch probleem aan ten grondslag liggen, je kunt dus niet alle add'ers en ADDers op een hoop vegen.
Daar komt bij dat ADD veek verschillende verschijningsvormen kent.
Als je -zoals ik - de zorg hebt voor mensen met ADD problematiek laat je het wel na om gemakkelijk over deze aandoening te denken, vanuit puur evolutionainr denken
zouden deze mensen het in de "survival of the fittest "niet
redden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Van de Levente site:

'De eerste omschijving van de DSM kenmerken van ADD, werd in 1798 gegeven door De Duitse Dr. Alexander Chrichton.'

Blijkbaar hebben we het niet 'nu pas' ontdekt.

Maar aangezien het een genetische afwijking betreft, zou betekenen dat, als mensen met ADD beter in staat blijken te zijn zich voort te planten dan mensen die de 'afwijking' niet hebben, er sprake is van een genetisch voordeel dat dan overheersend zou kunnen worden. Dit is de weg van de evolutie.

Maar volgens mij spreek je pas van een evolutionaire ontwikkeling als een 'afwijking' de 'normale' variant heeft verdreven.

Ja en nee dus.
13 jaar geleden
Persoonlijk denk ik niet dat ADD een evolutionaire verandering is. Het lijkt een neurobiologische stoornis, alhoewel men daar over van mening verschilt
Er zijn vroege beschrijvingen van kinderen die "moeilijk" waren, niet naar school willen/ zich niet konden concentreren.
In de Middeleeuwen werden mensen die symptomen vertonen die erg gelijken op die van AD(H)D tot de 'gekken' gerekend.
Je doelt er op dat ADD een eigenschap kan zijn die sommigen nu al bezitten om in de toekomst te kunnen overleven?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Niet alleen over AD(H)D ; er zijn nog tientallen 'stoornissen' die steeds beter ' ontdekt' en 'beschreven' worden.
Dat heeft met evolutie niets te maken, maar wel met de steeds complexere maatschappij waarin we leven.

Vroeger waren de meeste mensen ' normaal' . Ook met een van de moderne 'stoornissen' kon je gewoon een normaal, volwaardig, zelfstandig leven leiden. Dat was je dat meisje dat niet helemaal vlot was, of die jongen die hopelijk iets met zijn handje kon. De jongen die een beetje druk was of het meisje dat zo slecht wilde luisteren. Het kind dat altijd met zijn hoofd in de wolken zat.

Veel moderne 'afwijkingen' zijn gewoon precies dat ; variaties op het normale, die tegenwoordig - met de medicalisering van de moderne mens - ineens niet meer mogen of kunnen of geaccepteerd worden. Sowieso is zo ongeveer ALLES dat bij IEDEREEN een beetje van het gemiddelde kan afwijken reden voor onderzoek, pillen, behandeling, etikettering of uitsluiting. Soms levenslang.

Ik voorspel je dat als de maatschappij NOG complexer wordt, er NOG meer mensen buiten de boot zullen vallen met dan weer opniew te ontdekken 'stoornissen' . Natuurlijk zijn daar ook oprechte stoornissen bij. Maar zelf heb ik(de meeste vormen van) ADD altijd gezien als een persoonlijkheidstype, een karaktertrek. Die misschien in het onderwijs niet altijd mooi uit de verf komt, maar waar je een uitstekend, productief en creatief leven mee kunt leiden. Voor geen ton per jaar ging ik aan de Ritalin zeg ; dan ben ik mezelf niet meer.

De medicalisering die helaas ook het gevolg is van al deze behoefte aan hokjespropperij, neemt soms al Brave New world-achtige proporties aan. De vraag is of we daar blij mee zouden moeten zijn.

EN als je dus iets aan de afkorting van ADD of ADHD moet doen, haal dan dat ' disorder' er uit. Het is gewoon een andere smaak, een andere kleur. Laten we dat in hemelsnaam zo houden. Mensen die een beetje opvallen, dingen een beetje anders doen, anders reageren, kleuren de wereld. Waarom moet alles grijs ?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
rose
13 jaar geleden
Maar Marleen, er zijn toch massa's mensen die baat hebben bij dingen als Ritalin en/of waarvoor een diagnose van hun probleem een verademing is/was? Voor de goede orde: ik zou ook geen medicijnen gaan slikken om mijn 'afwijkingen' te reguleren of te onderdrukken. Maar ik ben dan ook uitstekend in staat om in deze maatschappij te functioneren. Ik ben echt wel voor een kleurrijk palet, maar er zijn mensen die hun potentieel niet kunnen waarmaken door een afwijking en voor wie medicijngebruik een uitkomst is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik denk dat het voor een groot deel aangepraat is. ls ik aan de ritalin ga zou het deels ook een verademing zijn. Mijn huis zou er heel anders uit zien en mijn dagritme ook. Maar naast voordelen heeft het voor mij gewoon TE veel nadelen.
Maar goed, de medicalisering van de gezonde mens is een heel uitgebreide andere discussie waar dit maar een heeeel klein onderdeeltje van is, en die is me sowieso een doorn in het oog. Daarnaast is het niet meer: hoe gaan we om met dit of dat gedrag of dit of dat soort mensen, maar hoe kneden we ze zo dat ze in het door ons ontworpen hokje passen. En dat begint al op de kleuterschool.
rose
13 jaar geleden
Echt, er zijn mensen die niet normaal kunnen functioneren, voor zichzelf, zonder regulerende medicijnen, en die die medicijngebruik ook zelf als een verademing ervaren. Nogmaals, ik ben voor een kleurrijk palet aan mensen, niet elke afwijking moet weggemasseerd, we hoeven wat mij betreft niet zo nodig 'in de rij gemept' te worden. Dat het overmatig wordt voorgeschreven betekent niet dat Ritalin niet een uitkomst is voor een (grote) groep mensen. Ik zeg niet dat jij aan de ritalin moet, Marleen. Ik wil alleen maar aanstippen dat er ook mensen zijn met een dusdanige afwijking/stoornis dat medicatie hun enige kans op een 'voldoende normaal', zelfstandig, leven is.
rose
13 jaar geleden
Bovendien was de vraag of het een evolutionaire ontwikkeling was.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik schrijf dan ook : " Natuurlijk zijn daar ook echte stoornissen bij" . Die ontken ik niet en ik vlak ze niet uit.
En ik begon al met dat het niks met evolutie te maken had, maar een neveneffect is van de complexe maatschappij waarin we moeten functioneren.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Helemaal mee eens, Marleen. Heel veel van wat tegenwoordig stoornissen genoemd worden, zijn ook volgens mij gewoon delen van het normale menselijke spectrum. We zijn nu eenmaal niet allemaal gelijk, en dat moeten we ook niet willen. Soms kan een diagnose heel veel schade doen. Ik zie het bij een familielid: de vermoedens die al uitgesproken werden toen hij nog kind was (aan autisme verwante stoornis, adhd) hadden nog niet zo vreselijk veel invloed. Hij hoefde toen ook niet aan de medicijnen, want al was hij niet 100% 'normaal', het viel wel mee. Inderdaad, in het onderwijs kwam hij niet geweldig uit de verf. Maar met een beroepsopleiding en ontwikkeling op eigen initiatief binnen zijn vakgebied, wist hij gewoon een zelfstandige productieve man te worden, met baan en eigen huis. Toen kwam 'ADHD bij volwassenen' tot dan toe een 'onderbelicht fenomeen'. En daarmee kwam (gelukkig tijdelijk, maar toch) het slikken van ritalin. Toen kwam het verhuizen naar praktisch náást zijn ouders, zodat zij hem konden 'begeleiden'. En hij werd steeds meer bevestigd in het idee dat hij 'beperkt' was. En toen kwam Asperger. Iemand die goed functioneerde in de maatschappij, zijn eigen broek ophield, was ineens sociaal hulpbehoevend in plaats van sociaal onhandig. En alles wat hij op sociaal vlak had bereikt, was ineens negatief: het zou alleen maar lijken alsof hij het best goed deed, maar dat kwam alleen omdat hij moeite deed om zich aan te passen in plaats van zich te gedragen naar zijn stoornis. Aanpassen? Big deal, dat doen we allemaal, en dat hij er wat meer moeite mee heeft, maakt het niet een slechte eigenschap. Maar nu wordt er van hem verwacht dat hij zich gedraagt volgens zijn stoornis, en dus ook niet die extra moeite doet om te functioneren in de maatschappij. Zijn ouders 'zorgen' voor hem, wat vooral betekent dat hij niet meer zelfstandig is. Hij draait alleen nog mee in hun sociale cirkeltje. Alles wat 'raar' aan hem is, wordt zo hard mogelijk bevestigd en versterkt. Niemand durft te zeggen 'kom op, doe niet zo raar, even door de zure appel van die nieuwe sociale situatie heenbijten', iedereen zegt 'ach, het is ook normaal dat je dat eng vindt, blijf maar veilig thuis'. En ik kijk toe, en wou dat dat hele diagnosecirkus niet bestond. Een volwassen man, die het - met wat moeite, maar wel zélf - redde binnen de maatschappij, en die nu volledig afhankelijk is van begeleiders en ouders. Hoe is dat goed? Hoe heeft dat hem geholpen? Ik zie het niet.
rose
13 jaar geleden
'Heel veel van wat tegenwoordig stoornissen genoemd worden, zijn ook volgens mij gewoon delen van het normale menselijke spectrum.' Logisch, het komt voor en behoort tot het menselijk spectrum. En wat normaal is, daar kun je over twisten. Dat wordt meestal arbitrair vastgesteld. Ik vind het verhaal van je broer een sneu verhaal, al kan ik niet alle ins en outs beoordelen. Een voordeel van de verdergaande diagnosticering van 'afwijkingen' is wel dat wat vroeger 'kneuzen' waren, nu soms 'normale' mensen blijken te zijn met een stoornis. Die met medicatie verholpen of ingedamd kan worden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wow, Suzy ; dat is inderdaad een wel heel extreem voorbeeld van wat ik precies bedoel. Niet aleen het medicaliseren van een normale variatie op het gemiddelde, maar vooral ook het daardoor accepteren en niet meer motiveren. Dat is wat je op scholen ook veel ziet gebeuren ; niet meer het gedrag áánpakken, maar accepteren als stoornis. @Rose ; dat is ABSOLUUT geen ontkenning van dat er met sommige mensen wel degelijk iets mis is en veel stoornissen daadwerkelijk stoornissen zijn e behandeld moeten worden. Het punt is alleen dat we daarin ernstig doorslaan. En daar worden de ' patienten' ook niet beter van ; op de kleuterschool een stempel betekent eigenlijk al een leven lang RWW. Of Wajong of hoe dat tegenwoordig ook maar heet, maar niet meedoen met de maatschappij in elk geval.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@rose: in bepaalde gevallen zal dat best opgaan. En zoals Marleen ook zegt: natuurlijk is er met sommige mensen echt iets mis en hebben die mensen echt behandeling nodig. Maar ik heb, ook afgezien van dit voorbeeld, té vaak precies het tegenovergestelde zien gebeuren: dat wat vroeger normale mensen met een bijzonder trekje waren, nu 'patienten' of 'beperkten' zijn met hetzij medicijnen om dat trekje te onderdrukken, hetzij zulke bevestiging van waar ze moeite mee hebben dat groei op dat gebied wordt ontmoedigd. Die mensen worden gemaakt tot de nieuwe kneuzen van de maatschappij.
Zo kan je in elke stoornis wel iets positiefs zijn. Schizofrenen hebben contact met buitenaardse wezens waar wij gewone stervelingen geen oog voor hebben, depressieven hebben meer gevoel voor de ellende op de wereld en geven gul aan de armen, etc. Helaas zitten opmerkelijk veel ADHD'ers in de gevangenis. Nederland is vol, is trouwens niet van Pim Fortuyn maar van de Centrumpartij van Janmaat.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik kreeg vandaag een mail van goeie vraag dat dit topic intressant voor me zou zijn

waarom weet ik ook niet hee?

ik heb ooit een pilsje gedronken met pim in een kroeg .... dat was nog voor de tijd dat ie beroemd werd hee?

ik woonde toen op een steenworp afstand van hem

en net als zovelen : ik kreeg dus ook ruzie met hem : hij was echt een meester om precies iets te zeggen wat iemand niet prettig vond

wat mij wrevelde was : hij maakte een grapje dat het komisch was als kleuters heel hard op de grond vielen

ha dit beledigde mij dus en einde gesprek

nu weet ik niet precies wat adhd nu is of dat pim ergens aan leed

nederland is wel erg vol hee? een te groot aantal mensen en industrie op een klein landje dus ja eigenlijk zouden we moeten koloniseren naar dunner bevolkte gebieden in frankrijk en spanje

iets wat me wel stoorde aan pim : niet zozeer zijn moslim gedoe maar iets anders

( moslims zonderen zich ook af van de westerse mens is mijn mening ....het kwaad komt van twee kanten )

zijn kwats logica dat iedereen moet werken voor de centen..... ja dat vond ik storend en niet erg slim ook : veel arbeid is ten eerste van destructieve aard en overbodig en file opwekkend en belasting verkwistend

ten tweede ken ik zijn soort persoon : en nu juist pim is ook iemand die graag in luxe leefde : en er ook niet al te hard voor wilde zwoegen hee?

ja en dan met die houding een beetje uitkeringstrekkers achter de vodden gaan zitten en studenten? die hebben ook recht op luxe vind ik hee?

we worden niet allemaal geboren met en zilveren thee lepeltje

ik zou zeggen ( ongeschoold ) pim leed aan omhoog-gevallenheid

op een dag voor mijn huis nog wel liepen allemaal huilende mensen : pim was dood hee?

ik moest een beetje lachen want er liep ook een mannetje op straat en die was de weg een beetje kwijt : en riep naar de goden huilend : waarom ben je weg pim?

ha alsof ie zn eigen vader verloren was : ja dat bleek maar weer : pim was dus wel een soort vade figuur hee? voor veel nederlanders

okidoki dit was mijn relaas ha ha

gr gr gr en toi toi toi edwin