Wanneer zijn wij creatief en wanneer meer dan andere?

Soms vragen ze wel in testen of wij creatief zijn. Wat voor creativiteit bedoelen ze daarmee? Wanneer zijn wij creatiever dan andere?
Iedereen is toch even creatief het is maar wat je ermee doet toch?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
2.3K

Antwoorden (6)

Niet iedereen is even creatief.
Creatief betekent dat je iets nieuws kunt bedenken. Of dat nu een tekening of een technische uitvinding is, maakt niet uit.

De vraag wordt gesteld omdat sommige beroepen verlangen dat je creatief omgaat met je werk: een ontwerper moet soms nieuwe dingen verzinnen om iets voor elkaar te krijgen, een psycholoog moet nieuwe tests verzinnen om te toetsen hoe iemand creatief is :-).

Het is ook de manier waarop je antwoord geeft op die vraag: als je zegt 'ja, ik ben creatief, want ik heb wel eens een IKEA kast in elkaar gezet' dan geef je aan dat je niet snapt waar het over gaat. Maar als je zegt dat je creatief bent omdat je als kok vaak hele nieuwe gerechten weet te verzinnen, dan is dat een schot in de roos.
14 jaar geleden
het scheppen van dingen, iedereen kan dat op zijn eigen manier. de een kan een website bouwen de volgende speelt een instrument nog een volgende kan heel creatief beargumenteren. ben zelf van mening dat er geen beter of meer is maar dat iedereen zijn steentje bijdraagt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
creativiteit is een breed begrip. Veel mensen associeren het met kunst en scheppend bezig zijn.
Creativiteit is ook anders denken en nieuwe paden kunnen inslaan. Dus oplossingsgericht denken. Je kunt je voorstellen dat dit belangrijk is in veel beroepen.
Door je reacties tijdens zo'n test merkt men in welke mate deze specifieke mens creatief is en evt geschikt voor de functie.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Creatief is relatief... Creatief is iedereen, niemand uitgesloten... Je leeft niet eens als je niet creatief bent... Maar niet iedereen schildert als Rembrandt... Zo is het ook weer... Wat voor creativiteit bedoelt men dan...
De creativiteit die men bedoeld is, wat anderen over jou zeggen qua creativiteit, dat is het... En als een ander zegt dat je creatief bent, ja dan ben je het...

Een hele creatieve vraag hoor...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
"als een ander zegt dat je creatief bent, ben je het".......??? dacht het niet.....dan zou je dus alleen creatief zijn bij de gratie van een mening van iemand anders? Dus een boek is pas goed, als iemand zégt dat het goed is, en vóór die vaststelling zou het dus geen goede creatie zijn?? Een schilderij of een muziekstuk niet geniaal, vóór iemand dat vindt? arreme creatievelingen....-1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja hoor zo is het, the stones zijn beter dan the Beatles, omdat ze meer platen verkocht hebben, zo is dat in de media...
Creativiteit (lat. creatio = scheppen) is het vermogen om nieuwe en/of ongebruikelijke oplossingen voor bestaande problemen te vinden.Creativiteit is in het algemeen een gedragsvorm (attitude) die ontwikkelend en voortbrengend is.
Individuele creativiteit is een door een individu geuite gedragsvorm.
Groepscreativiteit is een door een organisatie, team of groep geuite gedragsvorm. De creativiteit komt meestal tot stand door de interacties binnen en buiten de organisatie, team of groep.
Persoonlijke creativiteit Het produceren van ideeën die nieuw zijn voor het individu, maar die reeds door anderen zouden kunnen geproduceerd zijn.
Historische creativiteit Het produceren van ideeën die nog nooit door iemand anders zijn geproduceerd.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als het gaat om zo'n test die je bij sollicitaties moet doen, dan hebben ze het over creatief denken, en creatieve oplossingen weten te verzinnen. Het wordt ook wel aangetoond als out-the-box denken. Dus je moet kunnen openstaan voor nieuwe ideeën, of deze kunnen aandragen.

De test daargelaten is in mijn ogen een ieder creatief die op het vlak van kunst en cultuur iets doet zoals schilderen, tekenen, toneelspelen, musiceren.