Welke wetenschap bestudeert het efect van het geloof op het gedrag van de mens

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Antwoorden (3)

Waarschijnlijk sociologie met als verdieping theologie.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat zijn er meerdere, ieder met een andere invalshoek: godsdienstpsychologie, godsdienstsociologie, godsdienstwetenschap, psychologie.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat is de wetenschap die zich in het algemeen bezig houdt met menselijk gedrag en de invloeden daarop en drijfveren er achter ; de psychologie. En dan in verschillende deelgebieden, en tegenwoordig ook de neurobiologie (chemie / processen in de hersenen die in verband kunnen worden gebracht met gedrag), die natuurlijk veel overlap heeft met de psychologie.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ja...die bestuderen het wel, maar snappen het niet. Net zoals je geen schroeven kunt indraaien met een hamer.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hoezo ; snappen het niet ? We leren juist stapje voor stapje meer en meer over zowel de psychologische processen die plaatsvinden in ons brein, alsook - van nog recenter - over de chemische processen die voor die psychologische processen verantwoordelijk zijn. Geef ze nog een paar decennia, en we kunnen op scheikundige / moleculaire / chemische basis beschrijven wat er gebeurt bij bepaalde emoties - zoals we dat ook van bijvoorbeeld de werking van onze spieren kunnen. Niet dat het voor elke leek nog te volgen is, maar het is zeker geen 'schroeven indraaien met een hamer'. Meer ontdekken / leren dat en hoe je een schroevendraaier moet hanteren. We weten inmiddels dat er niet zozeer sprake is van één 'religieus gen', maar wel van een samenspel van verschillende eigenschappen en persoonlijkheidskenmerken (die uiteindelijk rechtstreeks in de hersenen zetelen en daar op de lange duur wellicht ook aan te tonen of te meten zijn) dat de mate van religiositeit of vatbaarheid daarvoor kan berekenen, en die in combinatie met omgevingsfactoren en psychische processen die daar weer op reageren . Dat zal vermoedelijk voorlopig nog wel zo een ingewikkeld samenspel blijven dat er geen voorspellende diagnostische test voor te maken is (vooral omdat omgevingsfactoren zo slecht te voorspellen en te beïnvloeden zijn) , maar wel een hoop achteraf kunnen verklaren. In elk geval zijn de voorlopige hypothesen en meetresultaten al een stuk hoopgevender (en logischer en realistischer) dan pseudo-verklaringen die je in allerlei alternatieve prutswerkjes tegenkomt, die vol hoogdravende maar onbegrijpelijke of omstreden - en daardoor voor leken soms wellicht plausibel klinkende- lulverklaringen geven.