Zit er een limiet aan kennis per persoon?

Is het bijvoorbeeld zo dat je op een gegeven moment niet méér kan leren of onthouden, zonder dat je daar voor in de plaats andere dingen vergeet? Of zou je echt als je heel veel leert (bijvoorbeeld talen), dat je dan echt alle talen kunt onthouden, zonder dat je daarvoor (onbewust) andere kennis 'weggooit'?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.7K

Het beste antwoord

de opslagcapaciteit van je geheugen schijnt ongelimiteerd te zijn. Dus nieuwe input verdringt de oude niet.

Maar niet iedereen kan er vervolgens goed bij. Er is dus weliswaar geen limiet aan de hoeveelheid kennis die je op kunt slaan, maar zie het maar eens te vinden als je het nodig hebt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Neem "de verstrooide proffessor" die weet veel, maar weer niet alles goed te vinden :)
+1

Andere antwoorden (10)

zal niemand ooit weten.
een mensen leven is veel te kort om zoveel wijsheid te vergaren.
en daarbij zijn mensen veel te lui om zoveel te leren.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zoals de de vorige persoon al zei, je leven is te kort om zoveel kennis te vergaren. En daarom zullen we nooit echt te weten komen of er een limiet is, waarschijnlijk wel maar je vergeet ook vaak dingen dus komt er weer plaats vrij, en waarschijnlijk is het limiet zo hoog dat het onmogelijk bereikt kan worden...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, dat is natuurlijk niet te weten, maar een Russische man waarvan ik de naam ben vergeten heeft zo'n goed geheugen dat hij alles opslaat wat hij waarneemt, en hij wordt er gek van.. Dus ik denk van niet..
Hoewel er verbindingen worden gelegd tussen hersencellen en dat dus uiteindelijk zal moeten ophouden wegens te veel verbindingen, worden er ook cellen aangemaakt waardoor er weer nieuwe verbindingen kunnen ontstaan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb een vriend die professor is en hoogleraar en superintelligent.
Die weet alles over zijn vakgebied.
Die weet ook alles over zijn hobby en passie: fotografie.
En met alles bedoel ik ook alles.
En wat hij niet weet, of waaraan hij twijfelt, dat gaat hij onderzoeken, ondervinden en leren.

Maar omdat hij zo'n ondernemende en lerende geest heeft, weet hij ook van bijna alle dingen heel veel.
Of het nu gaat om vogeltjes, of om psychologie, of wiskunde, of sterrenkunde of........noem maar op.
Daarnaast is het ook nog een gewoon lief persoon.

Dus nee: je brein en je leervermogen is onbeperkt.
Niet iedereen is het gegeven om daar alles in op te slaan, maar er kan heel veel.
Men weet nog lang niet alles over dat brein, de hersenen, het leervermogen, de intelligentie.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat weten we niet. Het is immers ook niet geheel duidelijk waar we herinneringen in opslaan. Zo is er een verhaal van een man die een harttransplatie heeft gekregen. Met zijn nieuwe hart heeft ie besloten dat ie graag wilt motor rijden. Bleek het hart van een Hell's Angel te zijn geweest.

En misschien slaan we herinneringen wel op in het universum. Alles en iedereen is immers met elkaar verbonden. Hoe vaak komt er ineens spontaan en plotseling een idee bij je op? Waar komt dat vandaan?

We mogen stellen dat ons geheugen ongelimiteerd is. Alleen kunnen we dat met ons verstand niet bevatten. Want wij zijn degene die onze grenzen en werkelijkheid bepalen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De hersencapaciteit is enorm. Het is meer tijdgebrek. Bovendien moet je je kennis blijven oefenen. Dat kost allemaal tijd, en die heb je niet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
een mens kan gedurende heel zn leven kennis opdoen (mits deze in goede mentale staat blijft verkeren)

vaak weet n mens niet wat deze weet ,tot op het moment dat de kennis van zn tong af komt rollen..

Je weet minder dan je denkt te weten,
en tegelijker tijd weet je meer,dan dat je nu zou kunnen weten,wat je weet

greetz
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik denk dat er altijd wat valt te leren, maar het is zoals bij een computer vol is vol en er zullen dingen gedelete moet worden die helemaal niet meer van belang zijn. Ik denk dat ons brein dat automatisch kan en doet. Maar het kan ook zijn dat ons brein geen limiet kent omdat het zo briljant in elkaar zit en dat automatisch al is ingeprogrammeerd in onze hersens...als dieploze bodem in ons brein
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
nee, Divine Intelligence keeps growing. D.I.
goddelijke intelligentie G.I.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee, een mens kan altijd dingen bijleren, maar als kind onthoud je het het beste. !