Kan je bewust zo met iets bezig zijn dat je daardoor andere dingen niet meer echt ervaard?

Je bent bezig met een vraagstuk in je hoofd.. Je bent daar lang van in de ban want het kost veel tijd om tot een conclusie te komen. Je blijft er hoe dan ook mee bezig in je hoofd... waardoor komt het dat je niet meer bewust in het hier en nu leeft. Het lijkt als het ware wel dat je, je ergens anders bevindt. Waarom vinden sommige mensen het zo moeilijk om dit los te laten.(overgens heb ik zelf hier ook last van =p )

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Antwoorden (6)

Tuurlijk, dat is nu ook zo... Wil je zeggen dat je nu alles ervaart, nee dus... Je ervaart alleen daar waar je bewustzijn naar toe gaat EN waarvan jij weet dat het in jou realiteit staat...

Bij kinderen komt het heel vaak voor dat ze zo in het spel zitten dat ze niet merken dat ze zich gesneden hebben bijvoorbeeld... en op enig moment van spel-stilte zien ze de wond en beginnen alsnog te huilen... Is het niet zo?

Is het zo dat je in je mind zit, dan kan het zo zijn dat dagdagelijkse zaken aan je bewustzijn voorbijgaan, het verstrooide professor-syndroom dus...

Laat je nooit meer zo ver meeslepen in je mind... Neem een proef op de som, zorg dat je altijd de vogels hoort... Maak dat je adagio: Zorg dat ik de vogels hoor... Het maakt nie tuit of er vogels zijn of niet, maar door zoiets kun je ten alle tijden energie sturen naar de oren, wat er ook gebeurt en blijf je tenminste in auditief contact met je buitenwereld...

En Nee ik heb daar geen last van... totaal niet...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja. Absoluut. Heb ik zelf ervaring tijdens het schrijven van een proefschrift. Je raakt zo opgeslokt in je onderwerp at je maar half luistert, en niet meer meekrijgt weat er gebeurd. In extreme omstandigheden kan het je relatie kopsten & vervreemden van je vrienden & famiile
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wat een hoop vragen in één vraag.
Ja, je kan met iets zo bezig zijn dat de buitenwereld je totaal ontgaat. Denk maar aan dat boek of die film waar je zo in zit dat iemand je drie keer moet roepen voor je wat hoort.
Als je met iets interessants bezig bent of iets probeert op te lossen concentreer je je enorm. Daardoor gaat al je aandacht naar dat ene en kun je dus geen aandacht opbrengen voor iets anders.
Misschien is het voor de jeugd van nu, die meer en meer aan multi-tasking doen, wel heel vreemd om eens alleen met één ding bezig te zijn.
En het LIJKT inderdaad of je ergens anders bent. In werkelijkheid ben je natuurlijk gewoon op de plek waar je bent, maar ben je in je hoofd zo druk aan het voorstellen en denken dat je zintuigen de omgeving niet meer waarnemen.
Waarom het zo moeilijk is om iets interessant los te laten? Tja, het interesseert je, vandaar...

Toegevoegd na 4 minuten:
Als het te extreem wordt en je er last van hebt (of je omgeving) dan is het misschien interessant om je BEWUST van het onderwerp van interesse los te trekken en iets anders te zoeken: bv bezoekje aan de familie, wat aandacht aan je partner of kinderen of met vrienden op stap gaan.
In het begin is het dan heel lastig om die andere dingen te doen, omdat je in je hoofd nog bezig bent met je vraagstuk, maar uiteindelijk kun je ervan los komen.

En het oplossen van een vraagstuk heeft het soms nodig dat je er even een tijdje van los komt. Juist door er even niet mee bezig te zijn kun je de volgende keer met hele nieuwe ideeën en inzichten komen en ineens wel de oplossing zien...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1 mooie bijdrage
Ja. Denk maar aan al telefonerende in de auto een paar overstekers per ongeluk plat rijden die je te laat waarnam vanwege dat bellen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja dat kan, omdat je zo geconcentreerd met iets bezig kan zijn dat je hersenen zich afsluiten voor "ruis van buitenaf".
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat heet 'flow', en dat betekent dat je zo met je gedachten bij dat ene onderwerp of die ene activiteit bent, dat de wereld om je heen verder wegvalt.
Het is een vorm van superconcentratie.

Er is veel onderzoek naar gedaan, en er is geconcludeerd dat deze momenten over het algemeen de gelukkigste momenten uit het leven zijn, waarin een ultieme vorm van ontspanning in het hoofd ontstaat.
Bv als je aan het schilderen bent, een instrument bespeelt, maar ook als je in een leuke studie zit of in een spannend boek 'verdwijnt'.

Flow, onthoudt die term.

Overigens, er zijn over dit onderwerp al vaker vragen gesteld, moet je maar eens opzoeken.