Kun je psycholoog of coach worden met alleen een master in psychologie?

Ik ben econometrist maar heb ook interesse om als psycholoog te werken, is dat mogelijk met alleen een master in psychologie ? Of moet iemand ook een bachelor hebben om
Volledig geaccrediteerd te zijn ? Ik kan niet helemaal een nieuwe bachelor volgen maar dacht aan een alternative kortere route

2 jaar geleden
3K
tinus1969
2 jaar geleden
Kun ke met een econometrie bachelor wel toegelaten worden tot de psychologie master?
Anna95
2 jaar geleden
In Engeland is alles mogelijk :)
tinus1969
2 jaar geleden
Je woont in Engeland?

Antwoorden (1)

Nee. Daarvoor zul je minstens een eenjarig premasterprogramma Psychologie moeten doen, als je een verwante, afgeronde Nederlandse hbo- of wo-bacheloropleiding hebt gevolgd
De Toelatingscommissie Psychologie beoordeelt of de ruimte tussen de vooropleiding en de masterspecialisatie overbrugd kan worden met een programma van maximaal 60 EC (een studiepunt wordt aangegeven met de aanduiding ‘EC’; EC is de afkorting van ‘European credit’ en één EC staat voor 28 uur studiebelasting). Daarbij houdt zij zich aan de afspraken tussen alle universiteiten in Nederland over de kennis en vaardigheden waarover iemand die afstudeert als psycholoog (MSc in Psychology) moet beschikken.

Overigens ben je nu al psycholoog en coach. Psycholoog is in Nederland geen beschermd beroep. In principe mag iedereen zich psycholoog noemen.
Om het beroep uit te oefenen van psycholoog in de geestelijke gezondheidszorg is echter een universitaire opleiding vereist.
SimonV
2 jaar geleden
tinus1969
2 jaar geleden
Het laatste deel van het antwoord is het belangrijkst. Psycholoog en coach zijn (althans in NL!) geen beschermde titels of beroepen, dus je kunt gewoon een bordje naast je deur schroeven, of een website bouwen, en klaar.
Bij psycholoog zijn een aantal beroepsverenigingen (de NIP is de bekendste/belangrijkste) die zorgen voor een soort kwaliteitscontrole; vaak is lidmaatschap van zo'n beroepsvereniging nodig om opdrachten te verwerven bij grote opdrachtgevers en/of in de zorgsector.
Coach is wat dat betreft grotendeels wild-west.