Wat is een "vrijdenker" en is dat aangeboren of aangeleerd?

Toegevoegd na 46 minuten:
Bedankt tot zover voor jullie antwoorden. Ik functioneer normaal in de maatschappij, respecteer wet en gezag, doe wat mijn baas mij opdraagt. Kan ik dan toch een vrijdenker zijn? Ik ben niet gelovig, geen lid van vakbond of politieke partij, vereniging of club.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
5.7K

Antwoorden (4)

Dan denk je anders dan andere mensen
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nou sorry, maar dit vind ik een "vrij" simpele opmerking en geen antwoord op mijn vraag. Min dus.
Een vrijdenker is iemand die zo onafhankelijk mogelijk tracht te zijn in zijn denken, zoals bijvoorbeeld een atheïst.

Ik denk dat je in de eerste instantie open moet willen staan voor vrijdenken. En dat "open staan" heeft met je karakter te maken.
De één vindt het moeilijk om van gebaande wegen af te gaan, en dat moet je echt wanneer je vrij wilt denken.
De ander vindt het meer een avontuur of ziet het als een verzetsdaad tegen de "aanname-cultuur" en ziet wel waar hij/zij uitkomt.

Maar wanneer je in staat bent je open te stellen voor vrij denken,
zal je er vooral achter komen dat niet zoveel hoeft aan te leren maar dat je vooral juist heel veel moet afleren.
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je gaat toch niet beweren dat alle atheisten vrijdenkers zijn?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ok, dank voor je antwoord, maar als ik atheïst ben, ben ik toch niet automatisch een vrijdenker? Ik ben ook niet echt avontuurlijk aangelegd, maar heb wel vaak het gevoel dat ik "anders" denk dan anderen ( of zelf wil geloven dat ik anders denk dan anderen) (?)
Kristal
12 jaar geleden
Het is zo, tegenwoordig hoeven atheisten niet specifiek vrijdenkers meer zijn, misschien een wat achterhaalde gedachte van mij. Maar omdat vrijdenkers zich in hun denken uitsluitend door de rede, wetenschap en logica en niet door autoriteitsgeloof of traditie laten leiden, misschien niet zo'n vreemde gedachte. Vrijdenkers keren zich daarbij sterk tegen elke vorm van dogma. En als iets dogmatisch kan zijn is het wel religie.
Dus vandaar :)
Kristal
12 jaar geleden
Overigens BraBart,
in mijn opinie is een Andersdenkende, zoals jij je zelf nu omschrijft, niet persé een Vrijdenker.
Dat kan wel, maar hoeft niet samen te gaan. Hoe zie je dat?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Niet alle religie is dogmatisch, Kristal (je gebruikt zelf al het woordje "kan"). Ik zie wel een mogelijke combinatie van vrijdenken en religie. Tenslotte is niet braaf aannemen dat er geen god is, maar er je eigen gedachten op los te laten, ook vrijdenken!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als er een soort mensen is dat zich van onbewezen aannames bedient, zijn het wel de harde atheïsten als Dawkins en Dennett.
Een boek dat dit prachtig illustreert is 'The Dawkins Letters' van David Robertson.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hier overigens te lezen, brief na brief, in volgens mij 10 delen:
http://www.bethinking.org/science-christianity/introductory/the-dawkins-letters-1-dawkins-delusion.htm
Kristal
12 jaar geleden
@ Widar, ben het helemaal met je eens. @Thouart, het gaat er mijns inziens niet om of de Vrijdenker zijn ideeen kan bewijzen maar de manier waaróp hij/zij denkt. Eigenlijk kom ik er steeds meer op uit nu, door onze uitwisseling van ideeen, dat een Vrijdenker een authentieke denker is gestoeld op rede, wetenschap en logica en wars van dogma's.
Wat vind jij Widar?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Misschien, in aansluiting op wat Widar zegt over religieus vrijdenken, zou ik de opmerking mogen plaatsen dat Theologie eigenlijk de studie is waar vrijdenken de hoogste plaats inneemt. Ik heb me vrij goed georiënteerd op andere studies, maar je mag nergens in de academische wereld zo je eigen mening hebben en die ook uitdragen als in de theologie! Creativiteit en originaliteit zijn in mijn vakgebied twee grote deugden!
Kristal
12 jaar geleden
Ha, wat bijzonder om te lezen Thouart!
Dat zou ik niet denken als ik de kerkelijke christenen beluister/belees.
Maar het verschil is misschien mogelijk omdat, wanneer je Theologie studeert, dat je dan van alle stromingen, religies en godgeloven etc. op de hoogte gebracht wordt en je verdiept in de achtergronden.
Men hoeft ook niet te geloven in God om theoloog te worden.
Dus toch wel een andere, veel ruimere, benadering (gelukkig) dan een (grote) groep kerkelijke christenen en andere gelovigen nastreven.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Thouart: Iedereen vindt z'n eigen vakgebied 't mooist, 't grootst, 't best. Wat dacht je overigens van filosofie? De site die je noemt is overigens een christelijke site. Beweringen die daar over Darwin worden gedaan, zijn aardig gekleurd en zoals zovaak gebeurt, uit hun context. Bijvoorbeeld: "Darwin’s quote, which you cite, is an example of human arrogance at its worst: Thus, from the war of nature, from famine and death, the most exalted object which we are capable of conceiving, namely the production of the higher animals, directly follows. Is that really it? Is mankind the most exalted object which we are capable of conceiving? In the words spoken to Bob Geldof after Live Aid ‘Is that it?’ We can surely conceive of something higher than human beings. For a start there is Jesus Christ." Ja, zo kan ik het ook. Darwin lult volgens hen, want kijk, de Bijbel zegt wat anders. En dan hebben we het nog niet eens over hoe erg deze quote wellicht wel niet uit zijn context is gerukt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, filosofie geldt ook. Maar daarna houdt het een beetje op met creativiteit in de academia. Helaasch.
En bedenk dat Robertson slechts in dialoog wil gaan met Dawkins middels brieven. De quote van Darwin komt aldus letterlijk uit 'The God Delusion' en is in z'n geheel weergegeven. Dus als iemand deze quote uit context heeft gehaald, is het Dawkins zelf.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Kan best dat 'ie uit The God Delusion komt, maar verder zie ik niet wat er nog omheen staat, dus uit zijn context is 'ie zeker. Ja, misschien heeft Dawkins 't ook wel gedaan, kan best. Nog steeds geen reden voor diegene van die website om daar dan op die manier op te reageren. Robertson wil misschien slechs in dialoog gaan, maar dat doet 'ie dan wel op een rare manier. En is het wel zo, dat Dawkins geen dialoog wil? Is dat echt zo? Of worden we misleid, puur doordat iemand dat op zijn website schrijft? Dat komt ook vaak genoeg voor, dat iemand roept dat de ander niet wil praten en dat 'ie daarom maar wat schrijft, terwijl feitelijk het hijzelf is die geen discussie aandurft.
Vrijdenkerij (in België: vrijzinnigheid) of vrijdenken, is de opvatting dat men zich in zijn denken uitsluitend door de rede, wetenschap en logica en niet door autoriteitsgeloof of traditie moet laten leiden. Vrijdenkers keren zich daarbij sterk tegen elke vorm van dogma. Je kan het jezelf wel aanleren maar het moet wel bij je passen, christenen zullen bijvoorbeeld geen vrijdenkers zijn omdat dat tegen het geloof ingaat.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Vergeet ik weer de bron: http://nl.wikipedia.org/wiki/Vrijdenkerij
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik denk dat een christen best een vrijdenker kan zijn. Zolang hij zich maar niet in zijn denken laat leiden door religieuze dogma's.
Een vrijdenker is iemand die zijn gedachten niet laat beperken door "wat men vindt wat hoort". Dus iemand die in zijn denken de grenzen van tradities, sociale conventies, religieuze dogma's etc. kan overschrijden.

Zoals met alles is dit een combinatie van erfelijkheid en aangeleerd gedrag. Eigenschappen als zelfvertrouwen, onafhankelijkheid e.d. lijken toch ook een erfelijke component te hebben. En iemand die met een (in aanleg) vrije geest wordt geboren kan natuurlijk door opvoeding en school als nog worden beknot. Maar aan de andere kant kun je "vrijdenken" ook later nog ontwikkelen.

Toegevoegd na 3 minuten:
Vrijdenkers zijn zelden populair bij officiele of zelfbenoemde autoriteiten en ook niet bij medeburgers die de veiligheid van de betreden paden niet durven verlaten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Klinkt goed!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Waarom klinkt dat goed? Wil je anders, "beter" zijn?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee, met "klinkt goed" bedoel ik: een antwoord waar ik iets aan heb, niet meer en niet minder. (je denkt nogal rechtlijnig over mijn reactie :-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hoezo denk ik nogal rechtlijnig? Ik vroeg me slechts iets af. Eigenlijk denk ik niets.