wat speelt zich af in de consument z'n hersenen bij het kopen van een product waarbij de producent gebruik heeft gemaakt van neuromarketing-strategie?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Antwoorden (1)

Beetje lastig te beantwoorden, omdat niet duidelijk is of je dat op biochemisch of psychologisch niveau bedoelt, maar ik doe een poging.

Bij neuromarketing verkoop je niet een PRODUCT, maar een BEELD, een IMAGO dat een product moet oproepen of een gevoel dat daarbij hoort. Een duidelijk voorbeeld daarvan is coca cola ; je koopt geen lekker danwel dorstlessend drankje, maar een gevoel, een levensstijl, vrienden, avontuur, feest, populariteit en vrolijkheid.

Dat negen van de tien colaatjes eenzaam op de bank voor de televisie wordt opgezopen door mensen die voor geen meter te associeren zijn met het in de reclame geschetste beeld doet niet ter zake ; wie Coke drinkt, is stiekem toch een beetje hip / populair / vrolijk. Net het DRANKJE is belangrijk, dat kun je vergelijkbaar ook voor een flinke cent minder kopen met nauwelijks te onderscheiden smaak, maar het IMAGO dat dat drankje moet oproepen. En de concurrent hoeft dus niet te proberen te vertellen dat-ie beter SMAAKT, want dat zal de consument aan zijn **** roesten, maar met een aantrekkelijker / ander (andere doelgroep) imago komen.

Wat er dus gebeurt bij de consument, is dat et beeld van et product onmiddellijk et bijbehorende imago uit de reclame oproept, en dat et willen van dat imago de koop bepaald, niet de prijs, de smaak of de kleur van de fles.
En dat gaat heel ver.

Het genoemde boek gaat heel diep op deze materie in, en is zeker het lezen waard als het onderwerp je interesseert. Het is hier en daar nog tweedehands te krijgen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+1 Ik vind dit een heel goed antwoord. Het geeft ook aan hoe we worden gemanipuleerd tot het kopen van producten die eigenlijk alleen maar slecht zijn. Iedereen klaagt over de stijgende gezondheidskosten, maar desondanks wordt er niets gedaan aan de verkoop van producten zoals cola die eigenlijk puur vergif zijn.
Zou iemand die reclame maakt voor een dergelijk product en anderen manipuleert tot het ruineren van hun gezondheid eigenlijk wel een geweten hebben? Of alleen letten op het geld? Ik denk het laatste.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Absoluut ; zeker als daar omheen ook nog een soort imago is opgebouwd. Zodra het niet meer om het product zelf alleen gaat (en dat is eigenlijk maar heel zelden) kun je al spreken van neuromarketing. Er zijn echter wel gradaties van 'een beetje gevoel erbij' naar 'uitsluitend gevoel verkopen'.