Dyscalculie is een (soms voorbijgaand ) onvermogen met cijfers te werken, de getallen zijn voor een persoon die daarmee behept zijn , geen kwantiteitbegrippen.
Korte tijd gedurende en na mijn TIA heb ik hier last van gehad. Voorheen was ik zeer goed in (hoofd) rekenen maar in die toestand kom ik geen twee cijfers bij elkaar optellen en wist ik niet wat negen was.
Dyscalculie maakt het onmogelijk om de betekenis van hoeveelheden aan getallen te koppelen, getalgevoel ontbreekt (soms geheel, soms gedeeltelijk).
Bij mij was het tijdelijk gelukkig, het is echter een zeer nare beperking voor mensen die dit altijd hebben.
Het is GEEN domheid of luiheid, want ook geld tellen is voor sommigen onmogelijk,
zelfs getallen op een rekenmachine en vooral het antwoord kunnen ze niet extrapoleren naar de situatie van de praktijk.
Nogmaals . het komt voor in gradaties, sommigen verwisselen getallen zoals de 6 en de 9 (dat overkomt menigeen weleens) maar voor sommigen bewegen cijfers zodat ze er geen brood van kunnen bakken, bij anderen ontbreekt getalbesef geheel terwijl lezen van woorden soms onaangetast lijkt.