Hoe leg ik goed maar begrijpelijk aan mijn klasgenoten uit wat dyscalculie is?

Als ik het vertel zeg ik altijd "dat is een soort dyslexie met cijfers," maar ik zou het graag wat uitgebreider uitleggen. Alleen, dat wordt het gelijk zo ingewikkeld!

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.2K

Het beste antwoord

leg het zelf uit als iets nieuws wat gelijk staat aan chinese cijfers.

moet het steeds weer opnieuw uitvinden (berekenen) om het vervolgens weer kwijt te raken.

tijden, data, tafels, huisnummers..... ik ben kansloos!!!!

het is iets wat niet wil automatiseren. je stopt het in je hoofd, en daar raakt het zoek zodat je het niet terug kan halen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
"je stopt het in je hoofd, en daar raakt het zoek zodat je het niet terug kan halen." Dat klinkt mooi! bedankt!!

Andere antwoorden (3)

Kijk maar eens op onderstaande sites. Lees dat door en vertel het dan terug in je eigen woorden. Leg aan klasgenoten uit wat er voor jou moeilijk is en hoe je wilt dat anderen er mee omgaan. Op één site staat dat kinderen met dyscalculie NIET dom of lui zijn! Op de bovenste site staat een leuk zinnetje dat je aan mensen kan laten lezen. Dat geeft dan aan hoe het voor jou is om iets te moeten begrijpen wat je niet of heel moeilijk kan. Dyscalculie is een neurologisch probleem, vaak is het erfelijk en je kan er niks aan doen.
Op de onderste bron zie je een site waar je spreekbeurtjes kan bestellen over dyscalculie. Daar staat ook duidelijk uitgelegd wat het is. Bedenk vooral altijd, dat je dan niet goed bent bent met rekenen, maar je ook heel veel wel goed kan!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dyscalculie is een (soms voorbijgaand ) onvermogen met cijfers te werken, de getallen zijn voor een persoon die daarmee behept zijn , geen kwantiteitbegrippen.

Korte tijd gedurende en na mijn TIA heb ik hier last van gehad. Voorheen was ik zeer goed in (hoofd) rekenen maar in die toestand kom ik geen twee cijfers bij elkaar optellen en wist ik niet wat negen was.

Dyscalculie maakt het onmogelijk om de betekenis van hoeveelheden aan getallen te koppelen, getalgevoel ontbreekt (soms geheel, soms gedeeltelijk).

Bij mij was het tijdelijk gelukkig, het is echter een zeer nare beperking voor mensen die dit altijd hebben.

Het is GEEN domheid of luiheid, want ook geld tellen is voor sommigen onmogelijk,
zelfs getallen op een rekenmachine en vooral het antwoord kunnen ze niet extrapoleren naar de situatie van de praktijk.
Nogmaals . het komt voor in gradaties, sommigen verwisselen getallen zoals de 6 en de 9 (dat overkomt menigeen weleens) maar voor sommigen bewegen cijfers zodat ze er geen brood van kunnen bakken, bij anderen ontbreekt getalbesef geheel terwijl lezen van woorden soms onaangetast lijkt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je begint zo:
Dyscalculie is een ontwikkelingsstoornis op het gebied van rekenen. Het komt ongeveer even vaak voor als dyslexie. Als je Dyscalculie hebt heb zeer veel moeite met:
* Meer instructie- en oefentijd;
* Verlengde instructie of preteaching;
* Hulp in kleine groep (niet ten koste van de groepsinstructie);
* Voordoen, samen doen, zelf doen;
* Expliciete en intensieve instructie van één strategie;
* Deelvaardigheden expliciet inoefenen;
* Zelfstandig werken beperken;
* Uitgebreide inoefening;
* Dagelijks automatiseringsoefeningen;
* Directe feedback;
* Aanmoediging en positieve feedback.