Heb je wel eens dat je in slaap valt en dan heel snel wakker schrikt?

Dat je naar lucht moet happen en dat je denkt dat je stikt, maar dat je volgens je partner gewoon ademhaalde voordat je wakker schrok.
Wat is dit voor fenomeen?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Kijk ook eens op:
http://www.goeievraag.nl/vraag/lichaam-heftig-schokken-vlak-voordat.8239

Het beste antwoord

Op het moment dat je in slaap gaat vallen, zullen je spieren ontspannen. Indien je mentaal echter alert blijft (bijvoorbeeld als je in bed nog ligt te piekeren of ligt na te denken over wat er die dag gebeurde,...), zal je deze ontspanning van de spieren niet toelaten.
Dus op het moment dat je lichaam zegt: "ik ga slapen en ontspan mijn spieren", zal je gealarmeerd worden door je waakzaamheid en plots al je spieren terug opspannen. Dit voelt dus aan als een schok.
Op zich is het dus helemaal niet erg, maar je kan er wel van verschieten.
Probeer gewoon toe te geven aan de slaap die komt en ook mentaal vollledig te ontspannen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Ja, dan is het net alsof ik uit mijn bed kukel.
Alsof je ergens vanaf valt ofzo. Ik had dat overigens vroeger vaker dan nu.
Ik dacht altijd dat dat was omdat je dan in je droomslaap beland bent maar in het antwoord boven mij staat iets anders wat ook wel zou kunnen kloppen...