Zijn vrouwen in de liefde meer zelfdestructief dan mannen?

Ik ken een vrouw die onlangs op vakantie een man heeft leren kennen die
a. van een ander ras is en een totaal andere cultuur heeft,
b. getrouwd is en kinderen heeft,
c. een andere godsdienst heeft,
d. werkloos is,
e. jonger is dan zij.
Zijzelf is weduwe.
Vanmiddag vertelde ze me dat ze 14 dagen naar hem toegaat. Ik zei dat deze relatie geen kans van slagen heeft. Zij gaf dat ook toe maar voegde eraan toe dat ze het toch moet doen; anders blijft het aan haar vreten. Daar staat mijn verstand bij stil. Waarom beginnen aan iets als je van tevoren weet dat het fout af gaat lopen?
Is er onderzoek gedaan naar in welke mate mannen en vrouwen zich op dergelijk glad ijs begeven en zouden de uitkomsten procentueel erg verschillen tussen mannen en vrouwen?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.1K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je bedoelt dat deze relatie niet levenslang zal blijken te zijn? Hoezo is dat hetzelfde als 'foutlopen'? Meet je het succes van een relatie dan af aan hoe lang de relatie duurt? Als zij straks een geweldige twee weken heeft en vervolgens weer lekker terug naar huis gaat, een mooie ervaring rijker, in welk opzicht is het dan 'foutgelopen'?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zeker niet Suzy. Beter een korte mooie relatie dan een lange slechte. Dat deze relatie fout af gaat lopen weet ik en dat weet zij ook. Fout in die zin dat de man werkloos is en dat zij nu dus zal gaan opdraaien voor de kosten van het levensonderhoud van dat gezin. Ze gaat er nu naartoe om kennis met het gezin te maken, inclusief de echtgenote van die man, ergens in the middle of nowhere in Afrika. Met foutlopen bedoel ik ook dat zij niet de huisje-boompje-beestje relatie gaat krijgen waar zij op hoopt.

Het beste antwoord

gevoelens en rationeel denken hoeven niet op 1 lijn te liggen.
je kan toegeven aan de gevoelens of je handelen laten bepalen door het rationele denken. een weg hiertussen is ook heel goed mogelijk (twijfel, of iets doen tegen beter weten in zoals hier in je verhaal.)

liefde maakt blind, je gevoelens en emoties kunnen als een stuiterbal lijken die met grote kracht in een kleine ruimte wordt gegooid. je er geen grip op, je emoties kunnen een loopje met je nemen, óók als je ergens weet dat het rationeel van geen kant klopt.

de vraag is dan, in hoeverre sta je iets toe, staar je je blind op het gevoel, ben je je bewust van het rationele of verdruk je dit (deels), wat geeft voor jou de doorslag.

de vrouw uit je verhaal weet dat het niet zal werken (rationeel denken) maar geeft toe aan haar gevoel (anders blijf het aan me vreten)
de spanning, het onbekende, de andere omgeving, het nieuwsgierig zijn 'naar'.... alles kan invloed hebben 'op' en dus de reden zijn om de keuze te maken om het onbekende in te duiken en het te proberen en ondervinden.

door te doen, te ontdekken, te ondervinden #dus te leren# zal ze meer (rationele) duidelijkheid krijgen, en dit is waarschijnlijk iets waar ze behoefte aan heeft.

niemand zal bewust en uit vrije wil zelfdestructief zijn in de liefde (al dan niet voor zichzelf).
zelfdestructief zijn staat niet gelijk aan 'iets een kans kunne geven' of 'iets een kans bieden'.

er zijn veel redenen om je op glad ijs te bevinden.

(zie hiervoor eventueel mijn antwoord bij de vraag
http://www.goeievraag.nl/vraag/normaal-zwak-meerdere-personen-relatie.152980)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bestaat die vraag nog? Ik krijg telkens Pagina niet gevonden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
nee, ze hebben het ondertussen verwijderd (grr..0 :)
redenen om je op glad eis te bevinden door relaties aan te gaan kunnen zijn in dit geval -verliefd zijn op het verliefd zijn en je erin erin mee willen laten voeren
-de spanning van het onbekende
-de spanning van het foute (man is getrouwd)
-alles vergeten en er even helemaal uit zijn (ander land, andere omgeving, geen bekenden)
-kijken waar het avontuur je zal brengen
-het aftasten van je eigen grenzen
-het ontdekken van de mogelijkheden in deze situatie
-de waardering (de jonge man geeft haar een gevoel dat ze speciaal is)

Andere antwoorden (6)

Is dit niet een geval van ,liefde maakt blind.
Ik denk dat naar zulke gevallen nooit onderzoek is gedaan.
Maar niemand kan in iemand anders hoofd kijken.
En weten wat zijn gevoelens zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het is een volwassen vrouw. Ze is weduwe. Ze is helemaal niet uit op een huisje-boompje-beestje relatie. Ze geniet van sex met de man.

Het is bekend dat bv naar Gambia hordes alleenstaande oudere vrouwen gaan, om daar nog eens ""verwend"" te worden. Sommige gezinnen worden door deze vrouwen onderhouden.

Ze doet er verder niemand kwaad mee. De man geniet en zij ook. Er komen waarschijnlijk ook geen kinderen meer van.

Er is geen onderzoek naar gedaan. Maar er zijn al meerdere artikelen in tijdschriften over dit verschijnsel geschreven.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Fiederike: als het in een land is waar het gewoon is dat een man meer dan een vrouw heeft...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ineke je hebt het bij het verkeerde eind. Deze vrouw droomt er, tegen beter weten in, van daar in dat land bij hem te gaan wonen, dus zo omschuldig lekker genieten van sex (over de rug van de betreffende echtgenote) is dit niet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@zondag: hoe concreet zijn die dromen dan? Je zegt zelf dat ze erkent dat de relatie 'geen kans van slagen' heeft. Zelf droom ik er ieder jaar even van om in Frankrijk in de Provence te gaan wonen, of op een zonnig Grieks eiland. Geweldig, als droom. Maar ik kijk wel uit om het in de koude realiteit uit te proberen, want ik weet dat mijn droomversie niets te maken heeft met het echte leven.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ook mannen gaan naar gambia. Keb ut zelluf gezien !
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ach, laat haar toch dromen. Of althans, jou vertellen dat ze droomt.
Wat daar voorkomt: zo n man neemt haar mee naar zijn gezin, dan kan ze kennismaken met zijn vrouw en kinderen, en zien waar ze allemaal behoefte aan hebben, en dat mag zij dan betalen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
IK denk dat je dat betalen goed ziet Ineke. Ik voorzie dat ook.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik ken iemand persoonlijk, die een waterput voor een dorp heeft laten aanleggen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Goed werk.
Ik denk dat er minstens zoveel wanhopige mannen zijn. Waarschijnlijk zelfs meer
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ze gaat 14 dagen naar hem toe, dat vind ik niet direct hetzelfde als een relatie hebben. Misschien wil ze die 14 dagen en verder niets.
Overigens is een ander ras al helemaal geen argument, en werkloos zijn - zou iedereen zonder baan geen relatie mogen hebben dan? Leeftijd hoeft ook niets uit te maken.
Dat hij kennelijk een relatie heeft zou ik persoonlijk wel een probleem vinden, maar hij is volwassen, zij is volwassen: hun zaak, niet de jouwe.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hippo ik vind een ander ras ook geen argument. Ik gaf alleen een lijstje op met de verschillen of nadelen die knelpunten kunnen worden en daar hoort verschil in ras dan wel degelijk bij. Zoals ik bij Ineke al schreef fantaseert zij al over een toekomst met deze man. Het is dus helemaal niet zo dat ze alleen de 14 dagen wil. Ze kent de man (goeie zal ik er maar aflaten vanwege zijn vreemdgaan) 6 weken en heeft hem 3x gezien. Volgens mij is het haar totaal in haar bol geslagen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Sja, dat kan gebeuren bij verliefdheid... Dan zie je alleen de ideale perfecte kanten van iemand. Jij kunt wel zeggen dat het misschien niet zo verstandig is, maar daar staat ze nu toch niet voor open.
Het enige dat je kunt doen is er voor haar zijn als de nuchterheid weer wat terugkeert denk ik.
Vrouwen als ze iets voelen maakt ni wie of wat gaan ze ervoor! Ze zien de verschillen niet. Miss moet ze gaan en zien als ze ni zou gaan gaat ze altijd aan hem denken. Beste manier van hem af te geraken is meer zien(slechte kanten) of andere man!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mannen en vrouwen kunnen zelfdestructief zijn, dat zie je aan het aantal zelfmoorden.
Automutulatie komt bij vrouwen wat vaker voor dan bij mannen, vrouwen snijden zich vaker.
Maar dit verhaal duidt in mijn optiek niet naar een zelfdestructie maar naar een "zet de bloemetjes buiten"
vakantie.
Mevrouw wil waarschijnlijk gewoon eens flink van bil.
Hopelijk denkt ze wel om haar gezondheid, in Afrika hebben veel mensen HIV.
In vele delen van Afrika is het niet ongebruikelijk dat mannen en vrouwen wel eens" buiten de deur eten".
Hoe ik daar zelf ook over denk, hun normen , hun waarden in hun land.
het lijkt mes
sterk dat mevrouw ook de armoede wenst te delen, dan zou ze inderdaad zelfdestructief zijn.
Daar helpen een gezin te onderhouden zie ik als iets positiefs.
Ons dagloon is dar al gauw een maandloon.