Welk deel van de hersenen bepalen of je een empathisch vermogen hebt?

Het empatische vermogen van sommige mensen zit op het grensgebied van vermeende paranormale waarnemingen.
Maar de ene mens is sterk empatisch en de ander totaal niet.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
7.9K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ed, voor mij is dat een deel van ons zielevermogen, dat cognitief en emotioneel 'vertaald' wordt. Ook hier heeft ieder zijn eigen 'vertaling'.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ed, ik heb het idee dat ik terug in de tijd reis als je je avatars zie :)
Goeie vraag +1
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ja Bas dit is een foto met weinig kreukels. :-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Viel men daar over dan? Ik vond de 1 na laatste enorm sterk. Ik ga geen antwoord geven op je mooie vraag, trouwens.
Er is in mijn beleving nog veel te weinig bekend over de hersenen. Je kunt wel globaal wat meten hier en daar maar dat zijn volgens mij meer gevolg-reacties. De oorzaak, het principe, van empathische vermogens is daar nog ver vandaan. Vandaar dat ik het een goeie vraag vind!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ja Bas voor mij is deze vraag erg belangrijk, er bestaat daar ergens een schemergebied, waar antwoorden te vinden zijn, ik zit er telkens heel dicht tegen aan, maar steeds net niet.

Het beste antwoord

Veel mensen denken dat de spiegeleuronen in het neuronale netwerk voor empathie zorgen.
Ik ben het daar maar ten dele mee eens, omdat echte empathie wat anders is als spiegelend gedrag.

ieder man voelt als hij een andere man met zijn tere delen op een leuning oid beland , een stekende pijn (denk ik)
Dat heeft niet zoveel met empathie te maken maar met een herkenning van een pijnlijke ervaring.

Zelf denk ik dat echte empathie een groter dan gemiddeld verstandelijk vermogen vergt, in een van de vakbladen heb ik gelezen dat dat 120++(IQ) vergt maar dat vind ik een te simplistische stelling.

Echte empathie wordt slecht begrepen, je geest synchroniseren met die van een ander is meer een spiritueel gebeuren dan een psychologisch trucje.

Daarbij speelt ook de mate van empathie een rol.
Die kan heel diep gaan, bij eeneiige tweelingen die een hechte band hebben zijn daar sterke staaltjes van bekend.

Als je de hersenen beschouwt als de interface tussen werkelijkheid en geestelijke dingen, dank ik dat het duiden van gebieden, anders dan die al gedaan zijn in een eerder antwoord, redelijk zinloos is.
Dit antwoord (waarvoor een plus) geeft de gebieden weer die ook bij FMRI actief wordt wanneer sterke emoties gevoeld (of opgewekt ) worden.

Toch is empathie meer en anders dan emoties, het raakt aan de ziel van je bestaan en daar werkt je hele lichaam aan mee, ook organen en het (verlengde) ruggenmerg hebben neuronen.

Wat wel een rol speelt is dat je vermoedelijk hoog sensitief zult zijn als je empatisch bent.

De bij hoogsensitief horende hersenfuncties zullen empathie dan ook ondersteunen volgens mij.
Daar is meer onderzoek naar gedaan, ik verwacht dat het antwoord op deze vraag daarin verborgen ligt.
Ik kan dus geen exacter antwoord geven.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

"De capaciteit tot empathisch vermogen hangt samen met de ontwikkeling van de hersenen, specifiek de ontwikkeling van de linkerhersenhelft, waar onder andere taalfuncties en het - typisch menselijke (Damasio, 1999) - bewustzijn in de zin van het onder woorden kunnen brengen van gedachten en gevoelens, gesitueerd zijn. "

Toegevoegd na 1 minuut:
Dit is ook wel een interessant stukje:
"Er gebeuren een aantal dingen met je wanneer je empathie voelt voor een ander. Ten eerste voel je als het ware de ander zijn emoties, je verplaatst je in die persoon en hoogst waarschijnlijk verandert ook jouw gezichtsuitdrukking.

Maar is het alleen een gedachte en een gevoel, of gebeurt er ook iets wezenlijks in je lichaam of hersenen? Uit hersenstudies is gebleken dat wanneer je iemand anders pijn ziet lijden, er bij jou hersengebieden actief worden die óók actief worden als je zelf pijn ervaart. Dit zijn bijvoorbeeld de ‘insula’ en de ‘anterieure cingulate cortex’. Wanneer je zelf pijn ervaart worden deze gebieden net iets sterker geactiveerd.

Dit idee sluit aan bij de theorie over spiegelneuronen. Deze theorie zegt dat wanneer je een ander persoon een handeling ziet doen, er neuronen in jouw hersenen actief worden die te maken hebben met diezelfde handeling.

Er is ook gebleken dat sommige mensen meer empathisch zijn aangelegd dan anderen. Bij deze mensen is de empathische reactie in de hersenen niet iets heftiger dan bij anderen"
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
het volgende stukje van je............
Dit is ook wel een interessant stukje:
"Er gebeuren een aantal dingen met je wanneer je empathie voelt voor een ander. Ten eerste voel je als het ware de ander zijn emoties, je verplaatst je in die persoon en hoogst waarschijnlijk verandert ook jouw gezichtsuitdrukking
..................... zit op de grens van paranormale waarnemingen en eigenlijk is het dat ook, je neemt iets waar buiten de normale zintuigen.
Dikke plus!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Klopt. Dank u!!!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+!
Ik zie in het voornoemde stukje tekst geen relatie met het paranormale: dat heeft m.i. te maken met je eigen ervaringen die je projecteert op de huidige situatie.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ha Wendy, daar ligt nu precies het overgangsgebied!
Het kunnen waarnemen van emotie van de ander en het ook kunnen voelen van de pijn van de ander, iets wat een magnetiseur bijna altijd voelt/ kan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
"Ten eerste voel je als het ware de ander zijn emoties": Invoelen is iets anders dan werkelijk voelen Ed, en dat staat er niet.
Invoelen kan je, omdat je weet uit je eigen ervaringen uit je verleden, dat situatie x pijn doet, dus als je dan een vergelijkbare situatie ziet bij een ander, dan voel je "als het ware" die pijn weer van toen..... een soort herbeleving. Dat is empathie:
- Het medevoelen
- Het zich inleven in anderen
- Inlevingsvermogen
- Invoeling
- Vermogen zich in anderen in te leven Kan best zijn, dat vermeende paranormale waarnemingen in hetzelfde hersendeel zichtbaar zou zijn; ik weet niet of dat (al) is waargenomen/ onderzoek naar is gedaan. Maar wil jij dan eigenlijk weten, of sterk empatische mensen ook paranormaal begaafd zouden zijn?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik zoek naar de grens.
Ergens moet er een grens zijn
Empathie is meer dan het rijtje wat jij opgeeft.
Het is wel het oude gangbare rijtje.
Het zou een hoop kunnen verklaren van zaken die nu nog onder paranormaal waarnemen vallen.
Mijn gevoel zegt dat er helemaal geen grens bestaat.
Als ik me op jou in zou stellen en jij bent heel erg verdrietig, maar dat kan ik op geen enkele manier weten, want ik zie je niet,ik ken je niet en weet niet waar je woont, maar ik zit ineens hier met tranen en voel veel verdriet van de ander, is dat dan empathie of paranormaal?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Is empathie inderdaad meer dan dat rijtje? Het is inderdaad steeds DE vraag, inmiddels in vele vormen gesteld op GV en van vele kanten bekeken :-)
Daar heb ik geen antwoord op, en ik vrees niemand.
Als ik uitga van mijn eigen ervaringen, vergelijkbaar met jouw voorbeeld: het voelt anders, niet als wat er wordt verstaan onder empathie....
En is dat dan paranormaal? Heeeej, dat onderwerp heb ik ook al es voorbij zien komen :-)))
Cryofiel
12 jaar geleden
Empathie is invoelen. Het is het zélf écht voelen van de gevoelens van anderen. Om empathie te verklaren is paranormaliteit niet nodig. Empathie wordt, op grond van beelden, geluiden enzovoorts, opgewekt door de eigen hersenen. De eigen hersenen geven je dezelfde gevoelens die die ander heeft. Pure empathie. Empathie *zonder* dat je ook maar iets van de ander weet, bestaat niet - althans, nog niemand heeft het ooit gezien. Empathie *zonder* dat je ook maar iets van de ander waarneemt, voor zover gecontroleerd, bleek steevast te worden verklaard op één van de volgende twee manieren: Ofwel bleek de empathische persoon tóch dingen van de ander te kunnen zien, horen, of had hij vooraf iets gehoord. Ofwel bleek de empathische persoon niets te kunnen, maar gewoon af en toe een toevalstreffer te hebben. Als je (zoals de mens van nature doet) alleen de treffers onthoudt en de missers vergeet, lijkt het net of je het altijd goed hebt. Zodra je gaat tellen hoe vaak je het goed hebt en hoe vaak je het mis hebt, zie je ineens dat je er niets van bakt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
"Voor zover gecontroleerd", wetenschappelijk dus: dat stukje erbij, dan ben ik dat met je eens. Opgewekt door je eigen hersenen, door de ervaringen die je hebt opgedaan door je leven heen. Maar soms Cryo gebeuren er dingen, die je overkomen en die niet verklaarbaar zijn en ook niet herhaalbaar in een wetenschappelijke setting. Omdat ze 1-malig zijn in de setting van dat moment, het nu.
Dat is mijn ervaring: niet te begrijpen, niet te verklaren en niet te herhalen.
Maar of dat empathie is, dat weet ik echt niet. Voor mijn idee staat dat er helemaal los van.
Cryofiel
12 jaar geleden
Er zijn inderdaad ook andere dingen dan empathie. Je kunt enorm veel ervaren. Hier ging de discussie over de vraag of er een overgang bestaat tussen empathie en paranormaal. Dat is het punt waarop ik ben ingegaan in mijn reactie.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Maar: is er een overgang dan, want dat haal ik niet uit jouw reactie?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Uh: mijn vraag even verduidelijken, omdat ik weet dat volgens jou paranormaal niet "is": ik haal uit jouw reactie niet, of er een overgang is van empathie naar "iets" anders.
Cryofiel
12 jaar geleden
@WendyH, de overgang haal ik uit de woorden van Ed. Dat dit de eigenlijke vraag is, komt naar voren in de toelichting die Ed onder de vraag heeft geschreven. Het wordt herhaald in elk van de drie reacties die Ed in deze draad heeft geschreven. In mijn ogen is er geen overgang, althans niet naar het paranormale. Er is wel empathie. Er is de "echte" empathie, die dus gewoon via de zintuigen gebeurt. Door te kijken naar wat andere mensen ervaren, door te zien of te horen hoe andere mensen reageren. Er is wel een overgang. Van bovenstaande directe empathie naar indirecte empathie. Om een voorbeeld te geven: als ik weet dat jij morgen een belangrijk examen hebt, en als ik jou een beetje ken, kan ik mij inleven in hoe jij je nu moet voelen. Dat is empathie zonder zintuigen, puur gebaseerd op mijn kennis van jou en van jouw situatie. Verdergaand op deze route kom je op de vermeende empathie. Daar ligt een overgangsgebied tussen bovengenoemde indirecte empathie en pure verzinsels. Ik zeg niet dat het altijd verzinsels *zijn* - het is een overgangsgebied. Aan het begin van dat overgangsgebied zijn het nog redelijk goed gebaseerde verzinsels. Eigenlijk nog gewoon mensenkennis, aangevuld met "ik verwacht dat ze ". Dat gaat dan heel geleidelijk richting minder mensenkennis en meer verzinsels. Wanneer je die route tot het einde volgt, zit je op heeeeel veel verzinsels, en nog maar weinig mensenkennis. Ook dan zul je het nog zo af en toe goed raden, door puur toeval. Dat is waar ik in mijn eerste op doelde. Ik hoop dat ik het nu wat helderder heb geformuleerd.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dank je voor je uitleg.
http://nl.m.wikipedia.org/wiki/Bestand:Empathy_Children.jpg

De opgelichte delen van de hersenen, werden/worden geactiveerd als kinderen naar plaatjes kijken, van pijn, per ongelijk veroorzaakt, hierbij voelen de kinderen dus empathie.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+
Cryofiel
12 jaar geleden
Yep. Enneh - voor mensen wiens scherm groter is dan enkele cm², is http://nl.wikipedia.org/wiki/Bestand:Empathy_Children.jpg een betere link.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat scheelt een stuk inderdaad ;-))