Waarom is het zo moeilijk om dingen vol te houden?

Bijvoorbeeld; Stoppen met roken, gezond eten, afspraken, geen alcohol, goede voornemens enz...

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

De goede voornemens zijn er altijd wel. Een goede start is er ook wel, maar dan moet je het zien vol te houden en dat valt niet mee. In het begin ben je super gemotiveerd. Je hebt je voorbereidingen getroffen; bijv je laatste pakje sigaretten weggegooid, alles chips eerst opgegeten en vaak precies opgeschreven wat je wilt. Dit gaat goed tot je een dag niet zo lekker in je vel zit, of je jezelf voor de gek houdt door een keer te 'zondigen' of het touwtje wat laat vieren omdat je denkt dat je je voornemen ook wel kunt uitvoeren als je niet 'streng' voor jezelf bent. En dan ..... sluipt het oude patroon er weer in. Dit is ook veel makkelijker, want je bent altijd gewend geweest zo te leven. Hier hoef je niet bij na te denken. Dit leefpatroon gaat vanzelf. Die verandering niet. Om deze verandering tot een nieuw leefpatroon te maken, moet je heel lang heel consequent zijn. Toch lukt het sommige mensen wel. Deze mensen hebben dit voornemen tot een principe gemaakt. Ze wijzigen hun patroon voorgoed. Ook deze mensen staan aan dezelfde verleidingen bloot, maar laten zich door niets of niemand ompraten. Dus als je het echt vol wilt houden, moet je echt blijvend in je doel geloven. Ik ken vrouwen die veel rookten, maar acuut wisten te stoppen omdat ze een kind kregen, hun kind in een rookvrije omgeving op wilden laten groeien en een goed voorbeeld wilden zijn. Ook deze vrouwen stonden aan verleiding bloot, maar hadden een doel dat sterker was dan de verleiding. Meestal houden we ons zelf voor de gek. Natuurlijk willen we wel minder drinken, maar het moet vooral niet te lang duren. Ook willen we afvallen, maar toch lekker mee kunnen eten. En wat maakt dat ene sigaretje nou uit! Dus om je voornemen vol te houden, moet je je leefpatroon doorbreken en heel principieel alle verleidingen zien af te wijzen. Daarna moet je nog heel lang doorzetten tot je nieuwe leefgewoonten een onderdeel van jou geworden zijn. En dat valt niet mee!

Je hebt een bepaald patroon omdat je dat wilt. Als je veel zuipt en je wil stoppen maar het lukt niet wil je dus eigenlijk liever zuipen. Wat je wil en wat goed voor je is zijn meestal twee hele andere dingen.

hoeft het niet te zijn. hangt af van het doorzettings vermogen. Met roken en alcohol is het omdat het verslavend voor je lichaam is. Dus dan is het niet alleen de geest die van de verslaving af moet komen. Met gezond eten.. is eigen wilskracht. Je moet jezelf er in trainen. Je kunt niet verwachten dat je in één keer je hele levens stijl om kunt gooien. Je moet wilskracht, doorzettingsvermogen etc, leren te beheersen. Je moet leren' doorzetten'. En voornemens.... tjah, daar ben ik zelf ook slecht in dus daar ga ik niks over zeggen hihi!

omdat je soms ook mindere dagen kan hebben, en je moeite hebt met het doorzettingsvermogen dat je eerst wel op kon brengen.

Omdat het nieuw gedrag is wat jij je wilt aanleren wat je gewoon weer vergeet. Een tip: zet in je agenda enkele reminders (kun je ook digitaal doen). Zo blijf je herinneren!

Omdat dingen die we ons voornemen eigenlijk helemaal niet de dingen zijn die we ook echt willen, maar waarvan we denken dat het beter of wenselijker is terwijl we er eigenlijk helemaal niet achter staan. Iemand die honderd procent zeker weet voor zichzelf dat hij liever niet rookt dan wel, of liever niet drinkt dan wel, of gezonder wil eten, zet de knop om en doet dat ook. Gewoontes zijn niet zo moeilijk te veranderen ; dat doen we elke dag. Als je al jarenlang elke dag een boterham met kaas eet, en je ontdekt ineens de leverworst (ik noem maar wat) kun je probleemloos overstappen op elke dag een boterham met leverworst zonder afkickverschijnselen. Of als je altijd met de bus naar je werk gaat en ineens besluit met de fiets of de auto te gaan, levert dat ook geen (ontwennings)problemen op. Een beetje jammer is natuurlijk de verslavingsindustrie die ons vertelt dat we lichamelijk en/of geestelijk volledig afhankelijk kunnen worden van bepaalde stoffen of acties ; een verhaal waar je een eeuw geleden echt niet mee aan hoefde te komen : toen werd van mensen nog beschikking over hun vrije wil verwacht, die we allemaal hebben. Dat verhaal maakt het echter wel makkelijk om 'terug te vallen' als je er eigenlijk geen zin meer in hebt tegen je eigenlijke verlangen / wil in te gaan. "Tja, ik ben verslaafd.....". Tegenwoordig zijn mensen geloof ik al 'verslaafd' aan chocolade of cup-a-soup ; gekker moet het toch niet worden. Maar wanneer je om welke reden dan ook een gewoonte (ongetwijfeld een 'slechte' gewoonte, want niemand neemt zich voor minder fruit te eten of minder te gaan sporten of vaker de auto te pakken, terwijl dat heel praktisch zou kunnen zijn) wilt veranderen omdat je dénkt dat dat moet, maar het éigenlijk diep in je hart niet wilt, is de kans op succes astronomisch klein. Een goed voorbeeld zijn de vele vrije-keus-vegetariërs ; ze hebben geen afkickverschijnselen van het vlees eten en vallen ook niet steeds terug in hun oude gewoonte, omdat ze dat echt niet meer willen. Wanneer ik echter om welke (sociale) reden dan ook zou besluiten ineens vegetariër te willen worden, is dat tot mislukking gedoemd en zal ik me voor de buitenwereld prachtig kunnen verstoppen achter het verslavings-verhaal.

Verandering. Een heleboel mensen hebben hun gewoontes. Die doen ze al jaren en denken daar niet eens meer over na. Ze hebben er zelfs jaren over gedaan om tot deze ge-olie-de machine te komen. Nu blijkt dat je het fout doet/hebt gedaan. Je wereld zakt in elkaar. Huh, fout. Je moet dus veranderen. Maar je stribbelt tegen, want je wilt en kan het misschien niet geloven dat je het al die tijd fout hebt gedaan. Het ging toch altijd goed?

Ik hoorde ooit dat het drie maanden duurt om je gewoontes af te leren. Als je het zo lang volhoudt, schijnt het een succes te worden. Maar ja, hoe doe je dat? Het zijn vooral patronen die onze hersenen hebben gevolgd. Een soort voorgeprogrammeerde computer. Resetten is altijd lastig.

Als je iets wilt veranderen, heb je te maken met korte termijn en lange termijn beloningen. Wat je op de lange duur pas wilt bereiken, zal pas bevrediging geven als je je einddoel hebt gehaald. Op de lange weg naar het uiteindelijke doel zullen vele verleidingen op de loer liggen. De stroopwafel op de markt, het gebakje bij een verjaardag, de geur van de sigaret, de borrel bij een feestje. Allemaal verleidingen die directe bevrediging geven. Je voelt je namelijk meteen lekker als je iets zoets hebt gegeten, gerookt hebt of een borrel hebt gedronken. Daar geef je gemakkelijk aan toe, ook al komt de spijt vlak daarna. Je hoeft immers niet te wachten op het resultaat van lang zwoegen op lange termijn. De beloning is daarbij voor je gevoel zo ver weg. Om te slagen, moet je motivatie van binnenuit sterk zijn om de korte termijn verleidingen (lekker, gezellig) te weerstaan, zodat je je lange termijn doelstelling (slanker, gezonder worden enz ) kunt bereiken en daar ook bevrediging uit kunt halen. En als je een keer in de fout gaat, moet je niet meteen tegen jezelf zeggen dat het mislukt is, maar het de volgende dag gewoon weer oppakken waar je gebleven bent.

Bronnen:
Boek: Dromen, durven, doen - Ben Tiggelaar
Boek: Weg van de minste weerstand - Robert Fritz
http://www.healthsoftware.nl/nieuwsmails/n...

Ik krijg een beetje de indruk dat je een steuntje in je rug nodig hebt van andere mensen in jou omgeving, dat ze je stimuleren om andere gewoontes gaat aanleren wat betreft je vraag....

het gaat allemaal om wilskracht. als je iets echt wil, dan kun je het ook. als je stopt met roken en het lukt je niet, is het niet de lichamelijke verslaving die je doet zwichten elke keer. want dan wil je zelf toch dat sigaretje weer opsteken ookal denk je van niet. iets echt willen en er vierkant achter staan laat je keihard knokken om het voor elkaar te krijgen.

De mens is zwak en zoekt altijd excusses om dingen te doen of juist te laten. Zoekt altijd uitvluchten om het toch te doen. Stelt vaak goede voornemens uit omdat het niet goed uitkomt. Denkt altijd later doe ik het wel. Roken is slecht, kan je kanker van krijgen, dus als ik ouder wordt moet ik er eens mee stoppen. I.P.V. roken is slecht voor me dus kappen er mee. Te veel alcohol is slecht, maar het is zo gezellig, ik heb het wel verdiend, dus schenk nog maar eens in. Gezond eten kan ik altijd nog wel, ik voel me nu prima en het is zo lekker. En zo maken we voornemens , voor straks, voor later, voor als ik ouder ben, voor na de vakantie enz. enz. We zijn goed in het vooruitschuiven van voornemens. En na een tijdje zijn we ze weer vergeten. De mens is zwak en zoekt altijd excusses.

Omdat het zeer lastig kan zijn om uit een patroon te stappen en hoe langer je gewend bent dingen op een bepaalde manier te doen, hoe moeilijker het is om weer te ontwennen. Zolang er niet direct ingrijpende en gegronde redenen zijn om iets te veranderen, gaan mensen liever door in een voor hun prettig en bekend (vertrouwd) patroon. Al weet je diep van binnen dat het anders zou moeten en kunnen, er zijn genoeg excuses te vinden om het later te doen, of niet te doen. Vaak hebben mensen een flinke stok achter de deur nodig. Is die er niet of niet altijd zichtbaar en sterk genoeg, dan zijn er vele redenen te bedenken om op de oude voet verder te gaan. Verandering is moeilijk, zeker als je niet meteen het (verbeterde) resultaat ervan kunt meten.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100