Zijn euromunten moeilijker te onderscheiden dan guldenmunten?

Voor mij zijn de euromunten veel moeilijker van elkaar te onderscheiden dan vroeger de guldenmunten. Dat geldt voor alle waardes.

Komt dat doordat ik ben overgegaan van de ene muntensoort naar de andere?

Of hebben jongeren van nu, die nooit guldenmunten hebben gekend, ook meer moeite de munten te onderscheiden dan de jongeren van toen met guldenmunten?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Vooral in het halfduister slecht te zien, ik voel meestal aan de randjes.

Antwoorden (10)

Interessante vraag.

De euromunten (1ct, 2ct en 5ct) en (10 ct, 20ct, 50ct) lijken erg veel op elkaar. Als je dit vergelijkt met de oude Nederlandse munten, dan was er meer verschil.

Jongeren rekenen dan wel weer eenvoudiger met euro's dan mensen die de gulden nog gebruikt hebben. Overigens denk ik wel dat het herkenningsvermogen ook bij 'gulden'mensen steeds sneller wordt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik ben ook van de gulden (na jarenlang gebruik ervan) naar de euro overgegaan, maar ik heb nooit moeite gehad met de herkenning. Dat komt door de grootte en de ribbels aan de zijkant. De 'guldenmunten' zagen er anders ook allemaal eender uit, met uitzondering van de 1 en 5 cent.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als ik een 20 ct in de portemonnee heb, maar geen 50 ct ernaast, of andersom - dan zie ik niet om welke munt het gaat. Met het duppie en het kwartje was dat een stuk makkelijker.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat is heel simpel te herkennen: De 50 cent heeft alleen maar ribbels en die van 20 cent is grotendeels 'glad' met om de centimeter een inkeping. Wat dat betreft zijn 10 en 50 cent-munten lastiger te onderscheiden, die hebben beide alleen maar ribbels.
Alleen de grootte maakt het verschil. Toch zou ik willen zeggen: Kijk regelmatig in je portemonnee, oefening baart kunst! Of je er gelukkiger van wordt is een tweede ;-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@rotaluclac: De 10 en 50 cent muntjes hebben alleen maar ribbeltjes aan de zijkant... Die van 20 cent is glad aan de zijkant en heeft 7 gleufjes... It's easy...
Klopt, ze zijn te dik en hebben te weinig individualiteit zeg maar... De gulden-stukken hadden allemaal hun eigen identiteit en dat hebben de huidige munten niet... Ze hebben geen schwung, zogezegd... Vroeger zag je al op meters afstand wat er op de straat lag, dat is ook al niet meer... En er zijn ook zo veel verschillen in de afzonderlijke muntjes zelf...
En vroeger hoorde je als je een haffel muntjes had en je schudde het een beetje door elkaar dan hoorde hoeveel je in je hand had bijna, vooral toen de gulden nog van zilver was...
De munten leven niet meer zoals vroeger en dat is jammer en ook slechter te onderscheiden, nu moet je altijd kijken, dat hoefde vroeger ook niet...
Het is zelfs zo dat je anders moet tellen... De Fransen verkopen niets dat X,75 centen kost... Dat is daar allemaal X.80... Dat heeft met hun telling te maken... Quatre-vingt, dat zijn vier muntjes van 20, of soicante-dix, 3 van 20 en eentje van 10...

Klopt helemaal...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb geen idee hoe de jongeren die de gulden niet hebben mee gemaakt het verschil onderscheiden. Ik heb er in ieder geval niet echt problemen mee...

De munten zijn van de zijkant goed van elkaar te onderscheiden. Alleen de 2 en de 5 eurocent munten zijn in doorsneede bijna even groot. Dus dit kan nog wel eens tot enige verwarring leiden. Voor de rest heb ik er absoluut geen problemen mee...

Toegevoegd op 01-06-2009 09:14:31
Op onderstaande link kun je zien wat de verschillen zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ikzelf heb er geen enkel probleem mee om de munten te herkenen zonder naar de waarde te kijken die erop staat.
het is voor mij simpelweg of kijken naar de grote van de munt of de ribbels op de zijkanten en dat in combinatie met de kleur.
Wel zie ik dat nog steed veel mensen er nog problemen mee hebben(ook die de gulden niet of nauwelijks hebben gekend) want die draaien dan elke munt om om de waarde te bekijken
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, ze lijken teveel op elkaar.
En ze zijn vooral veel te dik (en dus te zwaar).

Hoewel, vroeger werd er ook veel geklaagd over de gulden en de rijksdaalder, die teveel op elkaar zouden lijken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik herken het wel een beetje, maar ik denk dat het er gewoon vooral mee te maken heeft met welke munt je bent opgegroeid.

De 1 en 2 centen worden niet echt meer gebruikt, dus dat scheelt een hoop verwarring. De 10, 20 en 50 cent zijn vrij makkelijk uit elkaar te houden. De 20 heeft een duidelijk andere rand, de 10 en 50 hebben dezelfde rand maar verschillen erg veel in grootte. Meestal kijk je in je portomonee toch op de rand van de munten. Ik vind dat ze goed hebben nagedacht over de verschillen tussen de munten en dat dat ook best goed uit de verf is gekomen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb het ook! Het gaat wel, maar ik moet nog altijd even
kijken, 't blijft vreemd
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De muntjes van 1 en 2 cent vind ik lastig uit elkaar te houden, maar doordat steeds mer winkels weer gaan afronden zie je die niet zo vaak. De andere munten zijn gemakkelijk te onderscheiden door grootte en structuur van de rand te vergelijken.
Dat geldt tenminste voor muntjes in de portemonnee, die je dus van de zijkant ziet. Plat liggende munten, op een tafel of toonbank, zijn inderdaad een beetje lastig in 1 oogopslag te herkennen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik kan ze steeds beter uit elkaar houden. Ik denk wel dat het betalen met pin- en chipkaart ervoor zorgt dat we niet meer zo bezig zijn met de muntjes, waardoor we als het ware de praktijk, de oefening, kwijt zijn.
Of dat voor jongeren ook zo is? Nee ik denk het niet. Ik merk dat mijn kinderen handiger zijn met de euro-muntjes. Dan voel ik me (ondanks dat ik onder de 40 ben) behoorlijk oud.

Toegevoegd op 02-06-2009 22:45:04
Oh ja, wat ik ook niet aangeleerd krijg is het verschil tussen 1 en 2 euro munten. Ik weet dat de kleur andersom is, maar ik moet echt kijken wat erop staat om te weten welke welke is.