Hoe kan ik mijn dochter helpen om beter inzicht te krijgen in vakken als geschiedenis en aardrijkskunde?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.4K
Amadea
11 jaar geleden
Bedoel jij niet jezelf?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Welke klas ?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Wat bedoel je precies? Begrijpt ze de tekst niet goed, kan ze het niet goed onthouden of vindt ze het onderwerp niet interessant?

Antwoorden (6)

Door er eerst voor te zorgen dat de KENNIS op het noodzakelijke peil is. Zonder kennis van de materie (welke ook) kun je er geen inzicht in krijgen.
11 jaar geleden
Begrippenkennis is de basis. Daarna moet de stof worden begrepen. En zodra deze punten in orde zijn komt de inzicht vanzelf
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Pre-teaching! Ik neem aan dat het over het Voortgezet Onderwijs gaat.

Voor er met een nieuw hoofdstuk wordt begonnen moeten jullie het samen lezen, dus om en om voorlezen. Hiermee zal ze de verbanden in de les veel beter kunnen leggen en kan ze wellicht al antwoorden geven die de leerkracht stelt. Na de les bespreek je samen of ze alles begrepen heeft en je helpt haar met de taken in het werkboek of iets dergelijks. Let altijd goed op kadertjes in het boek of vetgedrukte woorden. Veel kinderen begrijpen de structuur in een boek niet en wat belangrijk en minder belangrijk is. Kijk voorin het boek of er nog iets staat hierover.

Verder kun je samen vragen maken over een hoofdstuk in word en dan een dag later proberen de antwoorden er onder te zetten om te oefenen voor een toets.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Door er op toe te zien dat ze voldoende huiswerk maakt, door haar te overhoren, door spelletjes te vinden die over geschiedenis of aardrijkskunde gaan, door uitstapjes te organiseren naar musea en historische plekken. Neem haar spelenderwijs mee en laat haar de wereld op die manier zien.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Door er in de eerste plaats voor te zorgen dat ze het nut gaat zien van de kennis, dan wordt het ook leuk..
Ik had dat met mijn zoon, die zich afvroeg waarom hij die moeilijke scheikunde moest leren. Ik heb hem meegenomen naar de keuken, een fles ammonia en een fles zoutzuur voor zijn neus gezet en hem verteld dat het mengen van die twee salmiak oplevert. Hij wilde meteen horen over reactievergelijkingen, over het periodiek systeem en het berekenen van te gebruiken hoeveelheden. Het gevolg was dat hij de richting met wis-, natuur- en scheikunde heeft gekozen en tegenwoordig een prachtbaan in het computergebeuren heeft.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik zit nu in de zesde en mij heeft het altijd geholpen om samenvattingen en mindmaps te maken. Zo zie je de verbanden tussen gebeurtenissen veel sneller en kan je het dus beter onthouden. Zowiezo is huiswerk maken erg handig. Als je iets niet snapt, moet je er even rustig voor gaan zitten en niet iets afraffelen omdat het niet leuk is.