Wanneer zijn je karaktereigenschappen volgroeid?

Bij je geboorte heb je al een vast aantal karatereigenschappen.. kunnen daar nog nieuwe karaktereigenschappen bijkomen in de loop van der tijd?

Toegevoegd na 7 minuten:
Ben je dus je hele leven dezelfde persoon? Vanaf welke leeftijd kan je er van uit gaan dat je persoonlijkheid stabiel is?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Het beste antwoord

Je wordt door de dingen die je meemaakt wel beinvloed in je gedrag, maar je karakter blijft vaak nagenoeg hetzelfde.

Als er zeer ingrijpende dingen gebeuren (denk aan verkrachting, moord e.d.) dan geloof ik wel dat je karakter kan veranderen. Je gaat dan anders nadenken over hoe mensen zijn. Als je zoiets nooit hebt meegemaakt, kun je je vaak niet voorstellen hoeveel dat met je doet.

Je kunt dus zeker geen leeftijd aangeven dat je persoonlijkheid stabiel is, dat is sterk afhankelijk van welke dingen je meemaakt in je leven.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Karaktereigenschappen blijven je hele leven groeien en kunnen enigszins veranderen. Dus ik denk dat ze nooit volgroeid zullen zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Totdat je dood gaat.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mensen worden vaak milder als ze ouder worden, maar soms kunnen mensen ook dramatisch veranderen door dingen die ze mee maken; denk b.v. aan soldaten in oorlogsgebied of hun slachtoffers, maar ook aan herseninfarcten, verkeerde of juist goede medicijnen, toxische invloeden(drugs en andere gifstoffen),positieve en negatieve ervaringen i.h.a.
Vaak zien we andere mensen te kort om ons van de veranderingen bewust te zijn en lijken ze het zelfde karakter te houden, maar in feite is het beeld van een karakter wat wij hebben maar een momentopname.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
je komt heel je leven met verschillende mensen in contact, en hoe sterk je eigen karakter ook is je word soms toch beinvloed.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb een beetje problemen met het woord "volgroeid". Sommige karakter eigenschappen worden genetisch bepaald. Maar het meeste van je karakter wordt door andere dingen bepaald dan je genen. Je omgeving, je opvoeding en je ervaringen zijn hier veel belangrijker voor. Je karakter veranderd je hele leven en raakt nooit volgroeid. Sterker nog het groeit niet eens. Het enige wat het doet is veranderen. Karakter eigenschappen die genetisch zijn bepaald zoals snel boos bent et cetera. Die heb je al vanaf je geboorte. Die groeien dus ook niet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Eigenlijk is het begrip "karakter" een beetje een lastig begrip. Het is niet zo dat je karakter ergens in iemands hersenen kunt aanwijzen. Karakter is een verzamelnaam voor een aantal eigenschappen van een persoon. Die eigenschappen zijn tot op zekere hoogte genetisch bepaald, en vormen zich verder door de ontwikkeling van een mens. Sommige eigenschappen zijn heel moeilijk te veranderen. Eigenlijk geloof ik dat ze helemaal niet te veranderen zijn, maar je wel sommige eigenschappen kunt "dempen" en andere eigenschappen "versterken".