mijn zoon word hevig gepest op de middelbare school afdleidster plus mentor doen hun best maar zoveel klassen tegen hem,wat te doen?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.7K

Het beste antwoord

Ja dan sta je met de rug tegen de muur. Ik zeg als docent dat je echt moet overwegen om een andere school op te zoeken. Je rent zo niet weg van je problemen, hoor. Je trekt een grens en zorgt er zo voor dat het zelfvertrouwen van je zoon niet verder aangetast wordt.
Pesten is voor docenten mentoren en coördinatoren ook een heel moeilijk op te lossen fenomeen. Dat komt omdat het altijd heel stiekem gebeurd. De vinger valt er niet op te leggen. Je weet nooit wie de pester, wie de meeloper en wie precies de slachtoffers zijn. Maar dat dit geen mens lang kan uithouden is alom bekend. Op een volgende school zou ik begeleiding vragen bij een zorgteam om te verwerken wat is gebeurt. Daar kan onderzocht worden of je zoon een makkelijk pestslachtoffer is en hoe dat zo gegroeid is. Is ook heel belangrijk. Ik zie dat de huidige school wel bereid is om medewerking te verlenen. Misschien kunnen jullie dit in samenwerking doen met huidige school en toekomstige school. Een oud dossier op de oude school is zinvol om te overhandigen aan een eventuele nieuwe school.
Doe iets in elk geval, want dit schaadt het (zelf)vertrouwen van je zoon. Heel veel sterkte en een dikke kus voor je zoon!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (8)

Naar een andere school en tegelijkertijd werken aan zijn zelfvertrouwen. Assertiviteitstraining o.i.d.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
dit is niet de eerste keer. Het kan net waar zijn , dat hij nu ineens gepest wordt en jij hem niet weghaalt uit zijn vreselijke situatie! Wat dan? Dus, vraag jezelf, wat is het, dat ik hem niet help? Heeft hij hulp nodig, of is er iets anders waarom het pesten ontstaat/ niet stopt? Sta achter jouw beslissing, maar doe wel wat!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Pesten moet je altijd in de kiem smoren. Zodra het begint, de hoofdpester aanpakken, en dat doe je dan als ouder.
Dit klinkt alsof het al te ver heen is.
Hij moet van school gaan, zoals Loenie zegt, en een nieuwe start maken en tegelijkertijd een aantal gesprekken met een psycholoog krijgen. Het falen op deze school moet hij verwerken en daarna aan zijn zelfvertrouwen werken.

Weet alvast en steun hem daarin dat pestgedrag totaal onverwacht en plotseling in een groep kan ontstaan en dat er maar heel weinig voor nodig is om er zondebok in te worden.

Ik ben zelf in de derde klas van de lagere school korte tijd gepest. Mijn vader heeft er onmiddellijk een eind aan gemaakt, is naar de onderwijzeres(zo heette dat toen nog) en naar de ouders van de hoofdpestster gegaan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik ben ook jarenlang gepest geweest, en mijn afdelingsleider en mentor hielpen ook niet!!

Een schoolwisseling is toch echt de beste oplossing, hij maakt wel weer nieuwe vrienden. Het punt is wel, je moet goed met de school gaan praten voor je hem naar die school laat gaan want het zou naar zijn als het daar nog erger is!

Maar geloof me, een schoolwisseling voorkomt voor hem dat het erger word. Vraag hem eens of hij dit zou willen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Misschien is het beter om een andere school voor hem te zoeken.(Na dit schooljaar, want dan kent niemand in de klas elkaar. Als hij nu ineens op een andere school zou komen dan is het moeilijk om vrienden te krijgen, want iedereen kent elkaar al behalve hem.)
Dan kan hij een nieuwe start maken. In de tussen tijd kan hij misschien beter thuis blijven?
Als het zo door gaat kan het ook gevolgen hebben in de toekomst. Het is belangrijk er snel iets aan te doen. Ook al moeten er drastische maatregelen genomen worden...
Soms kunnen leraren pesters niet stoppen. En waarschijnlijk heeft het ook weinig zin om uw zoon elke dag tussen mensen te zetten die uw zoon pesten/hebben gepest. Ook al hebben ze het uiteindelijk bijgelegd de spanningen zullen waarschijnlijk nooit weg gaan tussen hun.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Van school wisselen is de beste oplossing, zelf ook meegemaakt en heeft ook zeker geholpen, hij moet dan echter wel zelf het initiatief gaan tonen op die school, oftewel goed oefenen etc. in de vakantie.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wisselen van school is idd de meest voor de hand liggende oplossing, maar ja wat als die school 10km verderop ligt? Het lijkt wel of kinderen (en volwassenen vaak ook) altijd iemand moeten hebben om te pesten. Ik vind het voorstel om met de ouders te praten wel een goed idee, samen met je zoon. Vaak in een andere omgeving en als jouw zoon met een ander pestend kind samen is, is er geen druk van andere leerlingen en kunnen de 2 wel met elkaar omgaan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een coach op je zoon inschakelen, die samen met je zoon gaat werken aan zijn onzekerheid en ervoor gaat zorgen dat hij voor zichzelf op gaat komen. Ik denk dat het niet gaat helpen om naar een andere school te gaan.