Wat zijn precies neofreudianen?

Ik lees dat er een aantal mensen zijn zoals Horney en Erikson die het op fundamentele punten met Freud oneens waren, dus vandaar dat het begrip voor mij wat vaag is. Wat is nu een juiste definitie van een neofreudiaan?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
3.3K

Antwoorden (2)

Iemand die voortbouwt op theorie van Freud nadat hij/zij die gewijzigd of vernieuwd heeft. De basis is dus hetzelfde, maar met toevoeging van eigen theorieën van en modellen voor persoonlijkheidsontwikkeling.

Karen Horney accepteerde bepaalde freudiaanse principes op het gebied van onderbewuste motivatie, maar ze was het niet eens met de dominantie van seksuele krachten.
Erik Erikson onderkende het belang van de vroege kinderjaren in de vorming van vertrouwen, autonomie en initiatief, maar hij kon zich niet verenigen met de nadruk die Freud legde op de invloed van deze vroege ontwikkeling.
11 jaar geleden
Wanneer men de term neo gebruikt in combinatie met een reeds gekende term en/of een reeds gekend concept, of een reeds bekende stroming dan wil men daarmee aangeven dat er vernieuwde en/of vernieuwende factoren worden toegevoegd aan het reeds bestaande concept, de reeds erkende stroming of term enz.

Je kan het vergelijken met neoclassicisme alwaar bestaande klassieke kunstvormen/kunstwerken hebben geïnspireerd tot nieuwe kunstvormen/kunstwerken die essentiële gelijkenissen vertoonden met reeds bestaande klassieke kunstwerken maar tegelijk ook duidelijke afwijkingen vertoonden.

Lees het artikel in bijlage eens en pas de essentie van het neo-gedachtegoed toe op het Freudiaans gedachtegoed.

Simpelweg gezegd:
Indien je het helemaal eens zou zijn met Freud dan ben je een rasechte Freudiaan. Indien je minimum 51 % van het Freudiaans gedachtegoed als uitvalsbasis van je eigen gedachtegoed hanteert dan ben je een Neofreudiaan.

En dit terzijde:
Als het jou allemaal niks kan schelen en je wil gewoon je eigen weg gaan dan ben je spontaan en stuur je neo uit de laan;-)

Liefs, Succes en Big Smile van me
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hey iedereen, thanx voor deze goede antwoorden. Daar kan ik wel wat mee. Nog even een vraag hoor. Welke voordelen heb je als lid, want ik zie dat je 15 punten krijgt, maar wat houdt dat precies in?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@gast123483 Dat zou je zelf eens moeten nakijken bij de algemene voorwaarden. Ik dacht dat je 25 punten kreeg als start (maar ik kan het mis hebben) zo ga je niet gelijk onder nul als je zelf een vraag stelt of als je een antwoord post dat reeds gegeven werd. Maar wat het opbrengt als jouw gestelde vraag vaak positief wordt gestemd dat weet ik niet omdat ik, op eentje na, zelf geen vragen heb gepost. Deze info rond die 15 punten zou je kunnen terug vinden bij de rubriek 'vragen over GV'
Maar je zou er zelf ook een vraag kunnen over posten.
Let er dan wel op dat de vraag niet reeds eerder gesteld is want dat kost je punten hé als ze jouw vraag verwijderen ;-) Sorry dat ik hier niet gedetailleerder kan op ingaan hoor maar ik ben niet zo expliciet bezig met dat puntensysteem.
Ik kom hier enerzijds voor de fun maar ook om mijn vermogen, om op respectvolle manier te communiceren met andersdenkenden, te toetsen en bij te schaven.
De punten zijn uiteraard een leuke bonus maar voor mij is dat dus niet het belangrijkste. Indien dit voor jouw wel belangrijk is dan zou ik zeggen.... stel die vraag en laat je verrassen door de antwoorden en reacties ;-) Oh ja, kijk ook eens bij jouw persoonlijke berichten. Misschien heeft het moderatieteam jou via die weg gebriefd. Liefs, Succes en Big Smile van me