Welk zintuig heeft het meeste verbintenis met emotie?

Is het het voelen van bijvoorbeeld een aanraking het zien van een foto of beeld het ruiken van een bepaalde geur het horen van een stuk muziek of het proeven van een delicatesse?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
2.1K

Het beste antwoord

Dat ligt aan de situatie.. ik kan pas sinds een paar jaar een enkel foto van mijn zoon zien zonder overstuur te raken, ik kan wel zijn kleding nog ruiken en dat voelt juist fijn, de videofilm kan ik maar moelijk zien maar ik vind het horen van zijn stem erg prettig.. de liedjes die hij mooi vond zet ik uit als ik ze hoor, maar de liedjes van de begravenis zet ik keihard...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

Misschien is dat voor iedereen wel verschillend.

Ik heb zelf de ervaring dat vooral geuren enorme emoties kunnen opwekken.

Denk maar eens aan herinneringen die spontaan boven komen bij het ruiken van een 'vergeten' luchtje...je koopt nieuwe schoenen waar een bepaald luchtje aan hangt en je bent opeens weer bij je oma thuis....en het is al zolang geleden dat je nog een oma had....

Ik denk dat geuren inderdaad de hevigste emoties kunnen opwekken; ze komen het hardst binnen als het ware.
Meer nog dan geluiden of dingen die we zien.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dit hangt af van de emotie. Ik kan volschieten bij een bepaald muzieknummer maar ook heel blij worden van het gevoel van het eerste voorjaarszonnetje bijvoorbeeld. Het ligt dus aan de herinnering en die is gekoppeld aan een bepaalde geur of geluid of ieder andere zintuigelijke waarneming.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Erg moeilijk om hier één zintuig aan te koppelen, voor iedereen kan dit weer anders zijn.

Geuren roepen vaak herinneringen op, deze kunnen emotioneel zijn.

Bij het horen zien van iets mooie of nare geluiden en beelden kunnen mensen ook erg emotioneel reageren.

Proeven is emotie, lekker eten of iets wat juist als niet lekker wordt ervaren.

Aanraking is voor mij persoonlijk de meest emotionele. Het doet me echt iets als iemand me een kneepje in mijn arm geeft, een knuffel of een arm om me heen slaat. Een kus van mijn geliefde, aai over mijn wang, lichamelijk contact. Aanraking staat voor mij bovenaan, daarop kunnen al mijn zintuigen reageren.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat is het zintuig dat voor ons het minst ontwikkeld en het minst concreet is, en waarvan we voor de binnenkomende signalen de minst duidelijke taal hebben : de reuk.

Meer dan beelden, meer dan tastbare objecten, meer dan geluiden, kunnen uitgerekend geuren herinneringen ophalen als geen ander. Juist omdat je verder niet echt een naam en een nummer kunt geven aan vooral combinaties van geuren, roepen ze vooral beelden en gevoelens op van situaties waar je die geur eerder rook, zonder dat je er meteen de vinger op kunt leggen.

Zo was ik laatst erg laat 's avonds in de stad (doe ik anders NOOIT) en wat het precies was weet ik niet, maar het rook naar SPanje (waar ik een jaar gewoond heb en altijd 's nachts op straat was). En nog kan ik er niet precies de vinger op leggen, maar het moet een combinatie geweest zijn van de resten van een warme dag, uitlaatgassen, etensgeuren, mensengeuren, die precies dat mengsel hadden dat ik me 'herinner' uit die tijd. Maar omdat het een geur is kan ik me het nooit voor de geest halen TOT ik dat weer ruik.

Een beeld kun je natekenen - ook in je hoofd - een geluid kun je reproduceren, een gevoel (tastbaar) kun je omschrijven, maar geur- die kun je alleen maar ruiken, en dat kun je niet oproepen. Niet bewust. Je kunt het zelfs niet altijd goed omschrijven. Vandaar dat onze reukzin het zintuig is dat het sterkst drijft op emotie.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Reuk is ons sterkste zintuig.
Met dit zintuig kunnen we het verst terug 'in de tijd '.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Biologisch gezien is dit het reukorgaan. De zenuwbanen van het reukorgaan komen direct in de centra waaraan ook emoties zijn gekoppeld. Dit is het zogenaamde limbische systeem.

In een aantal antwoorden wordt reuk aangegeven (misschien vanuit ervaring), maar het heeft ook wel degelijk een fysiologische basis.

Dit is anders dan andere zintuigen zoals licht waarnemen en geluiden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Som geeft een antwoord dat op wetenschappelijke gronden gebaseerd lijkt. Ik ga dat dan ook niet betwisten.

Stel alleen maar vast dat bepaalde geuren me aan Sri Lanka doen denken, waar wij onze zoon voor het eerst beet konden houden. Dat bepaalde vogelgeluiden me ontroeren omdat ik meen India te horen, waar onze oudste dochter werd geboren, dat ik bij bepaalde kruiden denk aan een restaurant in Xi'an (China); we waren er toen we onze jongste dochter ophaalden...

Snap je? De zintuigen die ik hier noem en de emoties die ik me herinner, hangen in dit voorbeeld samen met onze kinderen. Maar... ik had ook andere zintuigelijke ervaringen kunnen noemen. Bijvoorbeeld in samenhang met mijn studie in Utrecht (De Uithof!), met grote evenementen die ik organiseerde... etc.

Kortom.... geen enkel zintuig heeft de meeste verbintenis met emotie. Het is andersom: emoties hebben een verbintenis met zintuigen...