Is er een manier om de tijd langzamer te ervaren?

Iedereen heeft het! Als je jong bent ervaar je dat de tijd super langzaam gaat, maar als je ouder word en volwassen, dan lijkt het of de dagen en weken voorbij vliegen!

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
2.2K

Het beste antwoord

Pedro zet je op het goede spoor, als je er van uit gaat dat de tijd langzamer wil ervaren maar dat wel qualitytime moet zijn.
Zoals ik al eens eerder uitgelgd heb, is ons tijdbeleven gekoppeld aan het aantal gedachten per seconde.
Hebben we weinig gedachten, mede door veel routine enclicjemaige beleving, die deze gedachten dan eens OP DAT MOMENT ZELF UIT.
Dankrijg je meer beleving over hetzelfde onderwerp en ga je dus meer verdiepen.
Je gedachtensnelheid (wan daar zit het op vast) neemt dan toe en dezelfde gebeurtenis heeft dan veel meer impact op je.
Naarmate je ouder wordt werken je hersenen meer op herkenning- en associatie-basis.
De hersenen zou je dan een beetje lui kunnen noemen om het woord verveling te vermeiden. Als je zoals ik het naadje van de kous wilt weten, geniet je meer, er vormt zich meer kennis en inzicht en naar anderen toe wordt je meer als betrokken ervaren.
Ik heb het geluk dingen zeer intens te kunnen beleven en om op enig moment diep over zaken en meselijke omstandigheden (vooral van anderen )na te kunnen denken.
Dit resulteert in het beter begrijpen, meer bewogenheid voor de mensen om je heen en je verveelt je geen moment omdat je je hersenen altijd bij je hebt.
Nadenken en doordenken kun je overal, heeft Einstein gezegd toen een student te laat op een interview verscheen en zich verontschuldigde bij de grote geleerde, die op een brug stond uit te kijken.
Hij stelde de jongeman gerust met de mededeling "wat ik doe en doen moet, kan ik overal en altijd doen.
Hij had geen Nintendo of PS 2 nodig.
Mindfullness is een gevleugelde term geworden, maar voorkomt piekeren en geen je sterk het gevoel DAT je leeft.
Weest dus meer bewust van hetgeen wat om je heen en in jezelf gebeurt, de dagen trekken dan niet naamloos, betekening loos als een grauwsluier aan je voorbij tot je het tijdelijke voor het eeuwige verwisselt.
Ga NIET zitten piekeren of jezelf een levercirrose drinken
Leef dus nu en geniet met volle teugen, het leven kan zo mooi zijn.
Gisteren zag ik de vele fruitbomen met rose bloemenzee
in volle bloei staan.
Daar kan ik enorm van genieten.
Tijd vliegt dan niet om maar geeft wel een enorm intens en fijn gevoel en voelen kost tijd, ook prettige gevoelens.
Dit werkt alleen met een positieve opstelling.

Je opstelling BEPAAL je zelf, kies dus voor een positieve
en gezonde levenshouding.
Dat brengt je veel verder en maakt je voor anderen tot een positief en interessant mens, die waardering en liefde ondervindt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (15)

ga maar eens een dag in de gevangenis zitten,of mis maar eens de laatste trein
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Kijken naar curling, drogende verf of groeiend gras werkt ook erg goed.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
roepi roepi dat is toch een superantwoord waarom bij reacties
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Omdat er al een antwoord was in de categorie 'saaie bezigheden' :)
Ik kon het alleen niet nalaten mijn mening over curling (in mijn ervaring saaier dan kijken naar verf die droogt) eventjes er tussen te zetten :)
Je moet zorgen dat je alles intensiever ervaart. Besteed tijd aan alles wat je ziet in je je leven. Wees actief en ga niet luieren, films kijken, lezen etc. Verdiep je in he medemens, in je omgeving en ga op onderzoek uit.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+
Als je het naar je zin hebt gaat de tijd snel en zoniet dan duurt alles lang.
Je hebt het dus grotendeels in je eigen hand.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bezorg jezelf de vervelenste week ooit en je zult merken dat de tijd erg langzaam gaat. Time flies when you're having fun.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
die manier zou ik ook graag willen hebben...soms lijkt het of de tijd sneller gaat dan ooit...in mijn geval zeggen ze dat het aan mijn leeftijd ligt, hou ouder hoe sneller...maar dat verklaart niet waarom jongeren tegenwoordig de tijd net zo snel voorbij vinden gaan...misschien hebben we teveel om over na te denken, teveel aan materialistische dingen, te weinig tijd voor elkaar...een te gehaast leven in deze tijden...ik zou het anders ook niet weten...want ouderen mensen hebben vaak tijd zat en die ervaren toch echt dat de tijd sneller gaat...dus geen idee eerlijk gezegd...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Sinds ik met pensioen ben heb ik het zo druk dat ik alleen maar tijd te kort kom... Soms denk ik wel eens: hoe heb ik ooit tijd gehad om te werken??

Laatst hoorde ik een leuke theorie over de tijdsbeleving:
- Als je 5 jaar bent is één jaar 20% van je leven.
- Als je 50 bent is één jaar 2% van je leven.
Doordenkertje, ik vond hem wel leuk..!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Door nu een afwisselend en interessant leven te leiden kun je de tijd op de lange termijn vertragen. Je zult dan niet het gevoel hebben dat je leven door je vingers glipt. Bovendien is een dergelijk leven ook veel leuker en bevredigender.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Naar het westen vliegen!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ga gewoon heel ongemakkelijk zitten
dan gaat de tijd echt langzaam
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je laten opsluiten in de gevangenis zonder je iets te doen te geven en het dragen van een horloge verbieden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
een dag vliegen terwijl je hoogtevrees heb
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Door bewust te gaan leven!

We vliegen, draven en hebben een overvolle agenda, dat maakt dat de tijd voorbij vliegt!

Als je jong bent, ben jij je vaak bewuster van de dingen die je wilt bereiken, je wilt wanneer je 12 bent, 16 zijn en wanneer je 16 bent 18 zijn enz... Dan lijkt tijd minder snel te gaan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Door je af en toe te ontspannen, en geheel iets anders te gaan doen.
Door de routine van ons bestaan, en ons leven vol te proppen met allerlei activiteiten, voelt het alsof de tijd snelt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Adrenaline opwekken werkt!!!
Denk maar aan de fractie van een seconde voor inpact van een ongeluk...
Alles gaat dan heel traag..Je kunt 10 beslissingen maken in een fractie van een seconde...

Dus bel je Ex,Get pissed,en je leven lijkt weer wat langer;)

Nee gijn...Maar adrenaline werkt zeker
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Onder invloed van bepaalde soorten drugs krijg je een heel ander tijdsbesef. Verder zou ik vooral genieten van je tijd wtenede dat het eens op zal zijn.