Hoe staat de reguliere psychische zorg in het algemeen tegenover het fenomeen 'nieuwetijdskinderen'?

13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wat zijn nieuwetijdskinderen?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nieuwetijdskinderen zijn mensen (meestal kinderen) die beweren dat ze van een andere planeet komen en op de aarde zijn om te zien dat we de aarde niet verpesten enzo...
Maar wat is reguliere psychische zorg?

Het beste antwoord

Ze staan tegenover een Nieuwetijdskind als tegenover elk ander kind.
Een psycholoog, psychiater of orthopedagoog werkt met diagnoses. 'Nieuwetijdskind' (of hoe je het ook wilt noemen) is geen officiële diagnose, het is ook niet opgenomen in de DSM (Diagnostic Statistic Manual)

Een erkend psycholoog of orthopedagoog die ingeschreven staat in het BIG-register factureert volgens een DBC vergoeding, een Diagnose Behandel Combinatie, als er geen officiële diagnose is, is er ook geen vergoeding.

Het kan best zijn dat zo'n BIG geregistreerde psycholoog persoonlijk wel geloofd in het bestaan van Nieuwetijdskinderen maar die kans is vrij klein, psychologie is een wetenschap en het begrip Nieuwtijdskind is niet wetenschappelijk bewezen.

Er zijn wel tal van psychotherapeuten (dat is geen beschermde titel) of andere therapeuten die speciale behandelingen hebben voor Nieuwetijdskinderen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Cryofiel
13 jaar geleden
+

Andere antwoorden (3)

Aangezien nieuwetijdskinderen (oude naam, rond 1970 zeg ik uit m'n hoofd), of indigokinderen, of kristalkinderen, of HSP-kinderen, of nieuwetijdskinderen (opnieuw gebruikte oude naam, omdat iedereen de vorige versie is vergeten) niet bestaan, zal de psychische zorg geen houding hebben tegenover dit fenomeen.

Wat wél zal worden meegenomen in de zorg, is het *geloof* dat bepaalde ouders hebben in nieuwetijdskinderen. Deze ouders nemen hun kind op een bepaalde manier waar, en daarmee benaderen ze hun kind op een bepaalde manier. Die houding zal van groot belang zijn bij het bepalen van de juiste zorg.

Het feit dát de ouders in hun kind een 'nieuwetijdskind' zien, zegt in sommige gevallen inderdaad iets over het kind. Voor zover de indruk 'nieuwetijdskind' inderdaad iets over het kind zegt, zal een goede zorgverlener hiermee rekening houden bij het benaderen van het kind. Echter, dit heeft op zich niets met 'nieuwetijdskinderen' te maken: een goede zorgverlener zal namelijk *altijd* rekening houden met de specifieke karaktereigenschappen van een kind.
Cryofiel
13 jaar geleden
De termen in de reguliere geestelijke gezondheidszorg zijn heel anders. Nieuwetijdskinderen komt daar niet in voor. Men ziet de term "nieuwetijdskinderen" als een populaire benaming, afhankelijk van wat mensen geloven. Omdat het niet wetenschappelijk onderzocht is. Het is niet weteschappelijk bewezen dat er een groep kinderen is met altijd diezelfde combinatie van eigenschappen, die te onderscheiden is van een andere (daarvoor is de lijst van eigenschappen namelijk te groot; het is niet zo makkelijk te checken als een medisch syndroom). En het is al helemaal niet bewezen dat dit komt door de verandering van de tijd (Aquarius).

Een psycholoog zal het kind beschrijven, gebruik makend van psychologische termen als hooggevoeligheid etc. Dan is het best mogelijk dat er een beschrijving uitkomt die heel sterk lijkt op jou bekende beschrijvingen van een nieuwetijdskind.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Siri1995
6 jaar geleden
Ikzelf als NTK heb erg te dealen met de overheid binnen de gezondheidszorg. Ben al 23, maar kom als nieuwetijdskind niet verder dan de 4-5 jaar hierdoor in relationele zin. Gewoon omdat ik hierdoor geen behandeling kan krijgen (voorheen opvoeding) die bij me aansluit omdat ik me door dit fijt vanuit m’n EQ ontwikkel (rechterhersenhelft), ipv het IQ (linkerhersenhelft). Daardoor is de juiste hulpverlening, ivm de overheid, me niet te bieden. Heel triest, zodra je 18+ bent..
psychische zorg beslaat vele vlakken dus een antwoord in zijn algemeen is simpelweg niet te geven.

iedereen denkt of ziet wat anders bij de term nieuwetijdskinderen, en bij elke persoon is dit anders.

sommigen geven aan dat een kind paranormaal is, een ander weer dat een kind hooggevoelig of overgevoelig is.

het is dus maar net welke eigenschap je onder een bepaalde term wil scharen. niet elk nieuwtijdskind, HSP, beelddenken, indigokind of welke term dan ook is hetzelfde.

bovendien zijn dit geen diagnoses die duidelijkheid geven, officieel bestaat het niet (het is niet erkent als officiele diagnose) maar een verzamelnaam van bepaalde eigenschappen. deze kunnen wel bestaan maar kunnen ook onder een andere noemer vallen.

ik ben gevoelig voor hard geluid, licht, voel emotie van anderen aan, en kan me aan de kleinste dingen storen of ervan genieten. schaar mezelf onder de HSP maar mijn officiele diagnose is ADD (vorm van ADHD)

deze mensen zijn gevoelig maar om het naar de omgeving uit te leggen is HSP veel makkelijker.

omdat het prettig is dat anderen hier rekening mee houden zo nu en dan (ik kan moe zijn van alle indrukken) is er wel psychische zorg die hier voorlichting over geeft.

omgaan met HSP heet dit, en wordt gegeven door Entrea.