Heb ik problemen met verdrietig zijn?

Vage vraag, maar ik weet even niet hoe ik het anders moet stellen.

Ik zit er nu eigenlijk al een aantal jaar mee, maar het wordt me de laatste weken echt opvallender. Ik merk dat eigenlijk een groot deel van wat er om me heen gebeurt me koud laat, ik voel er niets bij.
Mij oma overleed 2 jaar geleden en het deed me eigenlijk niks. Dit viel nog uit te leggen, ik had haar eerst 3 jaar niet gezien, maar was toch nog wel een half jaar lang elke week op bezoek geweest.
Nu heeft mijn opa een hersenbloeding gehad en ligt in coma. Bijkomen zal hij waarschijnlijk niet meer, de helft van z'n hersenen zitten vol bloed. Ook dit laat me koud, in de zin dat ik eigenlijk niet verdrietig ben ofzo.

Ik kan me eigenlijk ook niet een situatie herinneren na m'n 8e waar ik verdrietig was om anderen, ook al zijn er wel degelijk mensen in m'n naaste omgeving overleden en er zijn ook wel erge dingen gebeurt. Het raakt me gewoon niet.

Waardoor zou dit kunnen komen? Ben ik op één of andere reden te egocentrisch dat dingen van anderen me niet raken? Heb ik misschien problemen met mezelf emotioneel binden aan anderen?

En is er ook iets aan te doen? Het beangstigt me nogal.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
2.6K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat heb ik ook, alleen heb ik er (nog) geen last van...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Maakt niet uit ;).
Ik moet toegeven dat ik ook nog nooit verliefd ben geweest, maar ik ben nog maar 16 en puber pas 3 jaar ofzo.

Antwoorden (13)

Sommoge mensen staan sterker dan anderen.
Diep in je hart doet het pijn. Maar je kunt het niet uiten.
Ik moet je heel eerlijk zeggen dat ik om de kleinste dingen jank.
Maar daarintegen mijn zussen absoluut niet!
Mijn opa overleed een aantal maanden geleden en ik heb weken gehuild ik kon niet stoppen waarin mijn zussen zeiden ik zag het wel aankomen en leven verder.

Dit kan een sterke eigenschap zijn.
Maar probeer wel op te letten dat je daardoor geen kwetsende dingen zegt.

Probeer mee te leven.

Succes en nog gecondoleerd
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bedankt voor je antwoord! Ik praat gelukkig sowieso niet zoveel, dus valt het zeggen van kwetsende dingen vaak wel mee.
Kan het een sterke eigenschap zijn omdat ik dan dingen gemakkelijker kan los laten? Bedoel je op die manier?
Lastig probleem, een goede vriend van mij heeft het ook. Het kan zijn dat je je emoties anders gebruikt dan de meeste mensen en zo je verdriet anders uit. Maar als je echt het gevoel hebt dat het je he-le-maal niks doet is het misschien ook een idee om een keer een psycholoog op te zoeken. Het is namelijk belangrijk om goed met je emoties om te kunnen gaan om inderdaad stabiele emotionele banden met anderen op te kunnen bouwen. Het wil trouwens echt niet zeggen dat je egoïstisch bent, maar misschien heb je er wel een beetje hulp bij nodig bij het uiten en voelen van je emoties
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bedoel je met het anders gebruiken van emoties dat je bijvoorbeeld ineens veel geconcentreerder met iets anders bezig gaat ofzo? Dat heb ik namelijk wel. Overigens is het naar een psycholoog gaan wat moeilijker voor me. M'n familie doet altijd nogal negatief over psychologen en daar wordt mijn keuze zeker wel door beïnvloed.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je kan inderdaad je volledig ergens op storten om maar niet aan je emoties te hoeven denken. Zo kan je het van je af gooien zonder dat je het echt voelt (sommige mensen kunnen dat in ieder geval). Het probleem hiermee is echter dat je de emoties niet echt verwerkt en hierdoor kun je er later nog last van krijgen. Wat betreft naar een psycholoog gaan betreft, je ouders hoeven niet te weten dat je gaat. Vanaf je 16e mogen hulpverleners niet meer aan je ouders vertellen wat er allemaal gebeurt met je. Je kan dus best naar een psycholoog zonder dat ze er iets vanaf weten mits ze niet te controlerend zijn. Verder is het misschien ook een probleem om een echt vertrouwenspersoon te zoeken. Iemand die jij volledig vertrouwd en waar je alles mee kan bespreken. Deze persoon kan jou misschien helpen anders met je emoties om te gaan en ze misschien beter te voelen.
Misschien lijdt je aan autisme?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het kan zijn dat het bij jou thuis je niet goed kon uiten met emoties en dat je daarom een muur hebt opgebouwd dat je misschien wel stilletjes kunt huilen als je alleen bent, maar niet in gezelschap.
Ik herken het van mijzelf, kan alleen maar huilen alleen, maar niet in bijzijn van anderen wil me dan "groot" houden. Jij uit je emotie waarschijnlijk op een andere manier wat "zakelijker" niets mis mee. Misschien onbegrijpelijker voor iemand die wel snel huilt. Dan denken ze vaak, oh dat is een koude kikker, terwijl ze niet eens weten dat je diep van binnen wel huilt.
Sterkte met het verlies!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dankje! Dit heb ik eigenlijk gehad rond m'n 8e, zo'n muur. Huilen wordt hier toch altijd een beetje als een zwakte gezien, ook al wordt dat niet gezegd. Het is een mannenhuishouding hier, ik heb twee oudere broers die beide nogal dominant zijn. Voor m'n 8e was het voor me nog wel mogelijk om te huilen, ik weet dat ik nog vreselijk heb gehuild toen onze hond was overreden door m'n broer. Echter, nu ben ik bijvoorbeeld alleen, maar ik heb helemaal geen drang om te gaan huilen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik herken veel van jouw gedrag in het gedrag van mijn zoon. Hij kan zich ook slecht uiten met emoties, zelfs toen zijn vader overleed. Hij toont nooit emoties of belangstelling als iemand iets ergs is overkomen en als hij dit wel doet, dan doet hij dat omdat men dit van hem verwacht maar dan voelt het toch niet warm en gemeend. Bij hem is PDD-Nos geconstateerd, zelf heb ik het idee dat ADD ook bij hem past. Bij andere reacties zag ik al linkjes van autistisch gedrag kenmerken. Daar kun je ook bij vinden of jij iets herkend.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bedankt, ik zal het bekijken!
hoe je emoties voelt, ervaart en uit, is per persoon verschillend. Deels komt het door aanleg, maar het komt ook voor een groot gedeelte door je ervaringen in het leven en je opvoeding. hoe er bij je thuis met emoties wordt omgegaan, bepaalt natuurlijk voor een groot deel hoe jij er mee omgaat. in onze maatschappij wordt wel bepaalt gedrag van je verwacht bij bijv. overlijden. dat jij het misschien anders voelt is op zich geen probleem, zolang je het zelf niet als probleem ervaart.
uit je vraag blijkt dat je het zelf wel een beetje raar vindt.
je zou eens langs een psycholoog kunnen gaan om voor jezelf uit te zoeken of je echt geen emoties hébt, of dat je ze gewoon niet kunt uiten. hij/ zij zou je dat tot op een bepaalde hoogte aan kunnen leren.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Misschien lijdt je wel aan 'alexithymie' (gevoelsblindheid)
Mensen met die aandoening kennen geen verdriet, ze ervaren niet of nauwelijks emoties en praten niet over gevoelens.
Alexithymie is geen officiële stoornis; het is een set van persoonlijkheidskenmerken. Zo komt gevoelsblindheid voor bij sommige autisten of bij mensen met een trauma.
Praat er eens met je huisarts over.

Lees hieronder meer hierover:
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb het artikel gelezen en vond het erg... confronterend. Veel van de dingen die besproken worden herken ik. Het huilen zonder dat je verdrietig bent, het tonen van emoties terwijl je deze niet voelt, het emotieloos kijken zijn allemaal dingen die bij mij heel normaal zijn. Aan het eind bespreken ze dingen die ik vooral herken. Ik kan erg verlegen uit de hoek komen en ben niet heel sociaal, waardoor ik vaak me gedraag zoals anderen dat van me verwachten, zodat ik minder opval. Ook weet ik nog wel dat ik mezelf dwong verdrietig te kijken op de begrafenis van m'n oma. Ik kan me echter niet vinden in het feit dat sommigen lichamelijke reacties op emoties die je niet voelt toegeschreven worden aan een ziekte of aandoening. Echter, dit komt meer omdat ik vaak wel weet welke lichamelijke reacties je hoort te krijgen bij emoties en ik weet vaak ook welke emoties ik zou moeten voelen. Ik heb geen trauma (voor zover ik weet niet), maar weet eigenlijk niet zoveel over autisme. Een oud-klasgenoot van me had het, hij had de asperger-variant, waardoor hij vooral in het begin erg snel erg boos kon worden en vreemd uit de hoek kon schieten. Hij was gelukkig erg aardig en gemakkelijk mee om te gaan. Wat zijn symptomen voor autisme?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
http://www.astridvanwoerkom.com/nl/autisme/kenmerken.html +1
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Eucalypje gaf je al een goede link.
Ja het zou kunnen dat je 'gevoelsblindheid' dan met een vorm van autisme te maken heeft. Stel er eens een vraag over op GV. Er zitten hier echte experts op dat gebied. Bedankt voor de + Eucje! :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
no thanx! :)
misschien komen de emoties later dat je het eerst moet laten bezinken. misschien ben je emo? het klinkt gemeen maar het betekend eigenlijk dat je gewoon bijna geen emoties hebt dit is heel vervelend natuurlijk. ben je al onder behandeling door een psychiater? maar ben je er ook verdrietig over dat je die emoties niet hebt of laat ook dat je koud of dat juist niet?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik weet niet wat jij denkt over emo's enzo maar die hebben juist heel veel emoties enzo..... Weer teveel xD
En het is vaak alleen een kleding en muziek styl...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Emo? Vreemde conclusie, ik denk het eerlijk gezegd niet.
Nee, ik ben niet onder behandeling bij een psychiater, het begint me nu pas echt op te vallen. Het is eerder beangstigend dat ik die emoties niet voel, maar ik ben er niet verdrietig over.
Ik heb vanaf mijn 12e tot mijn 33e niet kunnen huilen. Dit kwam door de simpele reden dat er heel vervelend gereageert werd toen ik dus 12 was. Ik had geleerd om niet te gaan huilen.
Tot mijn 33e dus, want al dat verdriet is in het leven gewoon doorgegaan en zit wel degelijk in je.
Ik ging er steeds slechter door functioneren en kreeg ook fysieke klachten.
Totdat iemand tegen me zei: ik zie veel verdriet in je. Toen heb ik voor het eerst sinds lange tijd weer kunnen huilen. Alsof er een deur was opengezet voor me.

Nog steeds gaat het huilen moeizaam want dan krijg is nog steeds die blokkerende gedachten om ermee te stoppen. Maar ik weet inmiddels hoe noodzakelijk het is om te huilen en je verdriet te kunnen verwerken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik weet eigenlijk niet of dit het geval is. Ik weet wel dat het vaak negatieve reacties opriep als ik emotioneel erg uitschoot. De laatste keer dat ik zo'n uitschieter heb gehad (Een van m'n ouders was enorm aan het klieren terwijl ik al gestrest was over school en hij/zij hield maar niet op, ook al vroeg ik hem/haar te stoppen. Ik flapte er en scheldwoord uit, geen erge, maar had er meteen spijt van) heeft m'n ouder me een aantal dagen genegeerd. Gelukkig kon ik voor mezelf vaststellen dat zijn/haar reactie veel te overdreven was, dus kon ik het ook van me afzetten, maar het voelde niet goed.
(Ik zeg niet of het mannelijk of vrouwelijk is) Hoe kan jij je zover zetten toch emoties te tonen?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Er is een verschil tussen de ander jou emoties laten zien en je eigen emoties verwerken.
Het tonen van emoties is erg gericht op de ander, zodat hij/zij jou mentale toestand kan zien en zich daarmee kan inleven. Het probleem is dat veel mensen zich afzetten tegen de emoties van anderen en het daarmee als niets bevattend beschouwen of er misbruik van maken. Een ander kan je immers niet veranderen en zeker niet door je emoties te tonen. Die emoties moet je wel voor JEZELF verwerken. Dus huilen als je verdriet hebt en ook je boosheid verwerken. Het TONEN van emoties is puur GEDRAG, je houding wordt stug, boos, geërgerd, enz. Pure fysieke eigenschappen. Het is niet je emotie die je laat zien, maar je GEDRAG.
Als je vol met emoties zit, heb je vaak ook de grootste moeite om die via communicatie en woorden jezelf duidelijk te maken.
Toch is dat wel het beste, want zo wordt je niet afgerekend op je gedrag, maar kan er naar je geluisterd worden.
Houdt elke opmerking bij jezelf. Daarmee bedoel ik dat je niet moet zeggen: Jij maakt me verdrietig met wat je doet.
Daar integen kan je beter zeggen: Ik wordt verdrietig om dat.
Het verschil zit hem in de wijzende vinger (waar niemand tegen kan). De ander voelt zich minder snel aangevallen en hoeft daarmee ook niet meer in de verdediging.
Volgens mij kan dat een verdedigingsmechanisme zijn van je hersenen, omdat je misschien iets ergs hebt meegemaakt, als je klein was.
Dat is een gevolg van iets.
je voelt je waarschijnlijk soms schuldig, als je denkt dat je geen verdriet hebt.
Maar het kan zijn dat je wel verdrietig bent, maar dat je dat zelf niet goed beseft, omdat er geen emoties op die momenten losbreken.
Zo voel ik het aan, want ik heb dat ook, vader dood, moeder dood....en denk ook soms dat ik gevoelloos ben, en twijfel ook aan mezelf.
Maar je kan waarschijnlijk wel huilen om andere dingen veronderstel ik, voor ander mensen, tv....enz

Toegevoegd na 2 minuten:
Ik vind dit een goede vraag!!!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik zie dat je verschillende soorten omgang hebt. Ik erken wat je zegt want dat hebt ik ook. Niet dat het me niks interesseert maar ik merk dat het vaak ver weg staat allemaal. ! van me goede vrienden overleden en ik had er ook weinig verdriet om. Ik mis hem wel ckers kwa gesprekken.
Toen me hond stierf was ik er 2 weken heel verdrietig om.
Dat staat toch veel dichterbij.

Veel mensen zijn opgevoed maar vaak niet gericht op menselijke gevoelens. Zo kan je mensen opvoeden met of zonder een goed gevoel van medeleven. Alles wat het na zijn opvoeding ervaart zal dan ook door die mate medeleven bekeken worden. Dus wat ik ermee wil zeggen is dat iedereen medeleven heeft maar naar mate het minder ontwikkelt is, heb je er ook minder last van als er mensen sterven die je dierbaarste niet zo zijn.

Persoonlijk merk ik dat het gevoel dat ik krijg over deze cultuur er 1 is van I dont give a damn. Mensen zijn egoïstisch en koud. Sociaal gedrag onderling is ver beneden peil en het is ook niet vreemd dat zijn gedrag erop aanpast. Dus je word vaak al opgevoed om hard te zijn om je staande te houden in deze wereld.

Mensen zijn goed en zachtaardig. Als we dat nu zouden zijn zullen we ook de ellende die er is bij andere en onszelf zien. Ik denk dat juist de andere kant opkijken het makkelijkste is maar ook onmenselijk. Dit is dan 1 van de reden waarom mensen kunnen flippen en slachtoffers maken in de fysieke wereld. Psychologische slachtoffer heb je altijd eerst als die ver genoeg gepusht worden flippen ze vanzelf. Niet hun keuze maar eerder gewoon een optelsom van wat een mens psychologisch aankan.
Wat jij dus merkt bij verdriet is [normaal] in de wereld waarin je leeft. Je kan je gevoel van medeleven ook trainen maar besef ook dat je gedrag erdoor verandert

Toegevoegd na 5 minuten:
Verdrietig zijn is menselijk gevoel. Dit maakt je mens en is niet erg. Dit maakt ons ook juist goed. 1 van de bewijzen dat mensen goed zijn. Persoonlijk had ik liever vroeger ook geleerd hoe je als mens het beste met menselijke gevoelens kan omgaan. We leren wel rekenen en schrijven maar het ontwikkelen van gevoelens dat een mens een mens maakt laten we dan weer achter wegen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dit gevoel heb ik ook maar bij mij is de rede dat in een jaar tijd dicht bij zijnde personen verloor, je staat dan na te denken over het leven dat we allemaan zo kunnen gaan
het is zo gebeurt, je staat machteloos en kunt niks doen,
door het te accepteren ga je er anders mee om ,het is zo het zij zo want je kunt niks doen, als de tijd daar is gaan we, ook mijn gedachte was ben ik een egowist dat ik niet huil of dat het me niks doet,,nee dat was het bij mij niet, ik begon het allemaal anders te zien.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik had ook zoiets sinds de dood van me zusje huilde ik niet meer me Opa ging dood ik moest amper huilen m'n oma ging ook dood moest ook niet huilen.dat allemaal door de dood van me zusje ze ging dood toen ze 1 werd ze had een spier ziekte ze kon haar spieren niet bewegen en ze kon amper praten maar ik praatte met haar klinkt raar maar ze was heel speciaal voor me ze snapte mij en ik haar ze lachte altijd als ik er was en voor dat ze dood ging zei iedereen ze kan niet meer lachen maar ze glimlachte naar me toen ik haar naam zei en toen ging ze dood...
Mischien is een dierbare van je doodgegaan
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik zie een muur bij jou. Er is wat gebeurd in je verleden waardoor jij niet loskomt. Het verdriet zit er wel, maar jij kunt er niet bij. Ergens is dit ook een natuurlijk afweermechanisme vaak. Het komt voor bij mensen met traumatische ervaringen dat ze daarna "op slot" gaan, vooral als het veel is dat er gebeurd is, en langdurig. Wat iemand niet aan kan wordt onbewust weggestopt, tot men het wel aankan.
Uit eindelijk raakt iemand een gevoelige snaar bij jou en ga je los. Het kan best zijn dat je dan ineens een tijdlang de andere kant opschiet en om elk wissewasje gaat huilen. het kan ook zijn dat jij op een heel andere manier verwerkt.
Ook als je van je ouders bijvoorbeeld nooit mocht huilen omdat "baby's dat alleen doen", of omdat "grote mensen flink zijn". Dan heb je van huis uit meegekregen niet emotioneel te mogen zijn, maar ik betwijfel of dat bij jou aan de orde is omdat je ook niets voelt...
Ik voel een muur bij jou en ik denk dat er iets vast zit bij jou van heel lang geleden.
Het hoe verwerken is niet belangrijk trouwens, het gaat erom DAT je het kunt verwerken uiteindelijk.
Gecondoleerd trouwens
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dankje, m'n opa is zojuist (een half uur geleden) ingeslapen, dus nu is het echt zo.
Ik kan me eigenlijk niet echt een trauma of dood die me erg veel deed herinneren. Ik heb erg gehuild om de dood van m'n hond, maar ik betwijfel dat dit de reden hiervan is. Ik blijf wel graag op de achtergrond in situaties, kan deze 'muur' daar het gevolg van zijn? Ik ben het met je eens dat het gaat om dat je het verwerkt, maar als je het in je houdt door die 'muur', dan moet je naar mijn idee eerst leren te verwerken. Ik denk dat je bij het verwerken ook moet beseffen dat je aan het verwerken bent of dat je iets MOET verwerken, omdat je er anders misschien nooit los van komt.