Ik vergeet veel de laatste tijd. Hoe zou dat kunnen komen en kan iemand advies geven hoe je dit kunt verbeteren?

De laatste tijd vergeet ik echt veel ! op school ben ik zelfs een keer mijn laptop vergeten! en op synchroonzwemmen mijn badpak. Hoe kan dat? ik vergeet de laatste tijd echt veel mijn huiswerk . ik gebruik mijn agenda/takenlijstje/computeragenda regelmatig . best veel.. maar soms vergeet ik erin te kijken. mijn meoder denkt dat het komt doordat ik te veel dingen uitstel zoals huiswerkmaken want dan proberen mijn hersenen zich voor te bereiden om iets te doen en dan ga ik het niet doen. en als je dat vaak doet heel vaak dan als je iets wilt doen dan zijn je hersenen niet vovorbereid ofzo. ik weet niet of het waar is want mijn moeder vertelt vaak wel eens dingen waa rik over twijfel of het waaar is. misschien weten jullie iets op mijn vergeet hij? hoe het komt? en wat ik eraan kan doen om niet meer te vergeten?

Groet, Chanel

Toegevoegd na 1 minuut:
ik hoop dat jullie iets weten op mijn vergeetheid en misschien wat de oorzaak is. alvast bedankt!

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
6.6K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja dan moet je .... Eh... Uhhhh daar kom ik nog op terug. Net wist ik het nog.

Het beste antwoord

Wat is vergeetachtigheid?

Het geheugen is de functie van de hersenen die informatie opslaat, om er later op één of andere manier weer gebruik van te maken. Vaardigheden zoals lezen, schrijven, rekenen en logisch denken zijn zonder geheugen onmogelijk. Zonder geheugen zouden zelfs spreken, waarnemen, begrijpen, denken en plannen niet mogelijk zijn. Bij geheugenklachten ervaart men, terecht of onterecht, dat er sprake is van een achteruitgang van het geheugen; een vermindering van het vermogen om informatie op te slaan en/of later weer terug te halen...

Symptomen vergeetachtigheid

Iedereen vergeet wel eens wat. Bovendien is er een groot verschil in geheugenvermogen tussen mensen onderling; de één is beter in het onthouden van informatie dan de ander. Pas wanneer u merkt dat u meer vergeet dan voor u gebruikelijk is, is sprake van geheugenklachten en mogelijk van een achteruitgang van het geheugen. Bij geheugenproblemen kunt u bijvoorbeeld denken aan:

- het moeilijk op namen kunnen komen
- steeds spullen kwijt zijn
- afspraken vergeten
- in de war zijn met dagen
- het vergeten van gebeurtenissen van kort of lang geleden

Je kan verder kijken naar de hieronder vermelde bron....succes!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

waarschijnlijk stress en, je leeft een beetje chaotisch.
Niks bijzonders dus, probeer structuur in je leven aan te brengen, en dingen te checken in je hoofd voordat je een stap buiten de deur doet. denk dan echt even na wat je gaat doen en wat je nodig hebt.
dan zul je zien dat dingen automatisch gaan.
En probeer bij je huiswerk, het even 3 keer in je zelf te zeggen wanneer je het moet maken, ..

Dit is echt niet bijzonderwaardig te noemen , omdat dit bij veel mensen voorkomt . maak je geen zorgen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ja. ik zelf kan niet zo goed met stress omgaan daar word ik hysterisch van..
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
neej, ik snap wat je bedoeld ik werk zelf in een winkel met best wat verantwoordelijkheden , en dan heb je stress, geloof mij,,, ik kon niet tegen stress, maar op den duur moet je et leren en moet je elke keer weer proberen te concentreren op 1 punt en dan op et volgende .. het is moeilijk uit te leggen , maar probeer er een sport/spel van te maken, dan zul je zien dat je vooruitgang boekt.
Ik heb er zelf ook veel last van, ik denk altijd aan heel veel dingen tegelijk en ben een echte dromer. Ik heb me ooit laten testen en toen bleek het dat ik ADD had. Ja dat is geen ADHD, maar ADD. Dat lijkt alle twee erg op elkaar, alleen een ADD'er is niet druk aan de buitenkant maar alleen in zijn hoofd.

Een paar dingen waar ADD'ers vaak last van hebben:
-Rommelig & verstrooid
-Vergeetachtig, je vergeet dingen om je heen mee te nemen, zoals je sleutels, je portomonnee etc.
-Dromerig
-Je vind het moeilijk om te plannen en te organiseren
-Je vind het moeilijk om op alle details te letten tijdens je werk
-Concentratieproblemen, je vind het moeilijk om op te letten op school, of aan een stuk door te gaan aan je huiswerk

Sommige dingen zijn hierdoor extra moeilijk, ik vond het supermoeilijk om te leren autorijden omdat je dan zoveel tegelijk moet doen.

Kijk eens of je hier misschien last van hebt... lees er meer over op internet en laat je testen met een vragenlijstje bij een psychiater.

Is misschien sowieso een goed idee om hiermee naar een psychiater te gaan, misschien zit je onbewust wel iets dwars wat constant je concentratie vergt?

Of slaap je te weinig? Als je te lang achter elkaar een slaap tekort hebt dan merk je dat niet eens en denk je dat je niet moe bent maar ben je dat wel!

Succes!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je mist wat rust en regelmaat. Voor je ergens naar toe gaat, denk eerst na, heb ik alles wat ik mee moet nemen? "Sleutels, telefoon, badpak, laptop, brood voor tussen de middag, portemonnee, pasje voor de deur". Ga dan pas weg.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Oke is goed.!! zal ik doen Dankejwel !
Probeer je aandacht niet te veel te richten op je omgeving en / of vrienden/vriendinnen. Of liever gezegd, .... alles op zijn tijd.

Er zijn momenten van de dag waarop je echt een prioriteiten lijst moet checken. Dus, stel een prioriteitenlijst voor jezelf samen. Bepaal voor jezelf welke momenten van de dag voor de vrienden en vriendinnen zijn, welke momenten van de dag voor je huiswerk en welke momenten van de dag voor het inplannen, het vaststellen en uitvoeren van je taken/opdrachten. Met vermelding van alle attributen die je daarbij nodig hebt!

Een soort schema wat jou 'veilig' door de dag heen gaat loodsen zonder iets te vergeten. Op den duur heb je het schema niet meer nodig, dan gaat het min of meer vanzelf, dan raak je er in getraind!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja is goed. Dankjewel!
Je moet misschien wat geordener nadenken. Het klinkt raar, maar als je dan bijvoorbeeld huiswerk krijgt dat je dan alvast gaat bedenken wanneer je dat gaat doen en hoe lang je erover doet. Het is ook vaak fijn dat je alles in de middag doet en in de avond lekker kan uitrusten. Stel niet te veel uit. Je hersenen moeten dan aan veel te veel denken door elkaar.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Oke. Dankjewel !
Ik denk dat jij iemand bent die alles wat te perfect wil doen. Dat geeft veel stress, waardoor je op de duur het één met het ander vergeet.

Wat je kan doen om alles wat te ordenen in je hoofd is lijstjes maken. Koop een agenda en vul een week op voorhand in wat je op bepaalde dagen zeker niet mag vergeten. Deze houvast geeft wat rust in je hoofd zodat je andere dingen gemakkelijker kan onthouden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Jouw vergeetachtigheid gaat wel heel ver hé. Dus zal ik op ludieke wijze even jouw geheugen opfrissen ;-)

Regel 1:
Moeders hebben ALTIJD Gelijk.
Ook al lijkt het er op dat ze geen Gelijk hebben, ze hebben ALTIJD Gelijk. Haha
Je bent immers een afkooksel van haar en vroeg of laat zal je merken dat al haar reacties gestoeld zijn op haar eigen ervaringen. Misschien verwoord ze sommige zaken wat onduidelijk maar je bent hopelijk nog niet vergeten hoe je naar verduidelijking kan vragen hé ;-)

Regel 2:
Jij bent degene die jezelf het beste moet leren kennen.
En volgens mij weet jij dus dat je maar beter eens een gezellig gesprekje kan houden met jouw moeder. DURF te luisteren naar anderen hun mening over jou. Zie het niet als afbrekende kritiek maar als een handig Hulpmiddel om jezelf uit conflictsituaties te houden.

Regel 3:
Vergeetachtige mensen hebben nood aan discipline, discipline en nog eens discipline.

Tja, en laat dat nu waarschijnlijk één van jouw grootste stokpaardjes zijn.
De kans is heel groot dat jij een haat-liefde verhouding hebt met discipline.

Dus zijn we terug bij af...
of toch niet.

We komen terug bij Regel 2:
Luister aandachtig naar jouw moeder.
Luister naar jouw moeder op dezelfde wijze (met Open-Mind) als wanneer je naar jouw beste vriendin luistert en je zal merken dat ze jou heel goed (als de beste) kan helpen om jouw vergeetachtigheid in goede banen te leiden.

Succes ermee!

Liefs en Big Smile van me