Hoe weetje dat je intuïtie werkt op een bepaald moment?

Waaraan merk je dat je intuïtie werkt op een bepaald moment? Geeft iets je dan een goed gevoel of wordt je er gelukkig van?

Vaak kunnen wij namelijk ook een goed gevoel krijgen door ons te fantaseren in een situatie of is dit toch anders en geeft dit ons niet daadwerkelijk een goed gevoel?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Het beste antwoord

Je intuitie vloeit voort uit het lezen van allerlei (onbewuste) signalen die mensen uitzenden.
Je scant de mensen die je tegenkomt zonder dat je het door hebt.
Als er geen reden is tot een instinctieve beschermende reactie of houding dan blijft heel deze scan niet in je hoofd hangen.
Vaak speelt je intuitie alleen op als iemand kwaad in de zin heeft. De instinctieve alarmbellen gaan dan rinkelen. Dat is puur een chemische reactie in de hersenen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Als je intuïtie niet werkt, dan ga je je afvragen of je intuïtie wel werkt...

Zo zit dat...

Intuïtie heeft niets met goed os slecht voelen te maken hoor, maar met WETEN...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
je intuitie werkt als de rede het laat afweten. Meestal hoor je dan een klein stemmetje van de ene en van de nadere : intuitie versus ratio. Instinct versus nadenken. Als bij jou je intuitie een direct goed gevoel geeft en je er later geen spijt over hebt, volg dan je intuitie.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat weet je op dat moment niet maar pas later..als blijkt dat je gevoel klopte heeft je intuïtie dus gewerkt..soms voel je intuïtief welke persoon je beter kunt negeren, welke situatie je beter uit de weg kunt gaan of wat er op je pad lijkt te gaan komen..en daar kun je dan wel of niet actie op ondernemen...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ongetwijfeld heb je wel eens meegemaakt dat je een plotselinge mistbank binnen rijdt. Misschien heb je kinderen en hebben zij je wel eens gevraagd een verhaaltje voor te lezen uit een platenboek.
Beide bezigheden omvatten aspecten van de werking van de intuïtie.
Het ene moment ben je nog in “de klaarlichte werkelijkheid” het volgende moment is alles ondoorzichtig wanneer je de mistbank in rijdt. Je weet dat de weg niet is opgehouden…. Maar je krijgt een raar gevoel omdat je elk oriëntatiepunt kwijt bent behalve… je innerlijk aanvoelen… Om dit echter te kunnen gebruiken moet je je “rede-lijkheid” loslaten en naar je buik durven gaan (of daar in je lichaam waaruit jouw intuïtie spreekt).
Ook bij het lezen van een verhaaltje dat uit platen bestaat ben je al je normale “redelijke” coördinatiepunten kwijt in eerste instantie. Je moet je afstemmen op de totaliteit van de informatie en deze binnen laten komen om vervolgens te “weten” Waar het verhaal je brengen zal.

Het schrijven van een scriptie over de werking van de intuïtie en het gebruik ervan in therapeutische contexten is in meerdere opzichten een Munnichausiaanse bezigheid. Baron von Munnichausen probeerde zichzelf aan zijn eigen haren uit het moeras te trekken.
Er is heel wat moed nodig om het moeras van de intuïtie zuiver en helder in kaart te durven brengen. Er zijn dilemma’s te overwinnen:
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je intuïtie is je gevoel, een stukje van je zesde zintuig.
je intuïtie verteld je de hele dag door wat je wel en niet moet doen.
Maar onze brein heeft meestal de leiding en bijna altijd vertrouwen we er meer op dan op onze intuïtie.
Onze brein is meestal oppermachtig.
Luisteren naar onze intuïtie is veel moeilijker, omdat we er niet naar durven luisteren, we vinden het gek, we vertrouwen er niet op en het is ons nooit geleerd er goed mee om te gaan.
Het is nog een lange weg er goed mee om te gaan,omdat je intuïtie en je brein vaak elkaar tegenspreken.
Goed opletten wanner je iets aanvoelt en heb je het een aantal keren goed, dan komt er ook het zelfvertrouwen dat het werkt.
Vanaf dat punt gaat het steeds beter.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je intuïtie is een stemmetje vanuit je allerdiepste zelf dat je zegt of iets goed of niet goed voor je is.

Je ontmoet een persoon waar alles aan lijkt te kloppen, en je verstand zegt dat dit een leuk persoon is. Je intuïtie geeft je echter in dat er iets aan de hand is met deze persoon. Vaak blijkt dan inderdaad dat er iets niet klopt. Deze persoon heeft bijv. alles gelogen, of heeft iets op zijn kerfstok.
Zo ook met situaties waar je in terecht komt. Wanneer je intuïtief aanvoelt dat er iets aan de hand is zul je je niet goed voelen. Het is goed om aan je intuïtie aandacht te besteden, en deze niet zomaar weg te duwen zoals veel mensen doen.

Echter, je moet intuïtie niet verwarren met ergens gelukkig van worden of een goed gevoel van krijgen. Dat is iets anders. Je intuïtie is een soort raadgever uit je hart.