Zalig zijn de ontwetenden, hoever moet je gaan?

Ik wil meer weten over hoe mensen (en ook ik) van binnen nou denken/werken, om daar van te kunnen leren.
Ik ben nu bijvoorbeeld een boek tegen gekomen dat heet "Emotional Design - Why we love or hate everyday things" en nog meer van deze titels.
Maar is het nou wel verstandig om dat uit te zoeken, als je nadenkt over het gezegde "zalig zijn de ontwetenden"...
Hoe denken jullie hierover?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
12.5K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik dacht al: Wat voel ik me toch zalig, vandaag! ;-)

Het beste antwoord

Deze uitdrukking is ook positief uit te leggen.
Leven is leren en inhoud geven aan je leven door bijvoorbeeld je impulsen te volgen en het geleerde in de praktijk te brengen; je ervaringen te evalueren om zo tot jouw waarheid te komen.

Maar.. probeer bij álles wat nieuw voor je is een open 'mind' te hebben, dus op voorhand geen mening of oordeel. Benader het als een 'onwetende', dan is je ervaring/beleving zuiver, los van welk (voor)oordeel ook.
Zalig zijn de onwetenden...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Goed uitgelegd. +1, vooral voor de originele insteek.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
dank je

Andere antwoorden (3)

"Zalig zijn de onwetenden", is eigenlijk een laatdunkende uitdrukking, die je zelden op jezelf betrekt, maar altijd over anderen gaat. Het betekent meer van "De zielepoten weten niet beter, je kunt ze het niet kwalijk nemen".
Kortom, vermeerder je kennis, één van de weinige zaken waarvan bewezen is dat het nut aan je leven geeft op aarde.
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja klopt inderdaad wat je zegt, maar wat je leert zul je niet zomaar meer vergeten. Denk je dat er bepaalde onderwerpen bij psychologie zijn die je achteraf eigenlijk liever niet had willen weten?
AWM
14 jaar geleden
Dat ligt er maar net aan hoe nieuwsgierig je bent.
Het leidt tot beter begrip van jezelf en anderen, het niet willen weten van hoe iets zit heeft ook wel iets struisvogelachtigs.
Maar toen vandaag een collega's wilde uitleggen hoe een kaakchirurg een kies uitbeitelde, riep ik uit: DAT WIL IK NIET WETEN!, dus ook ik heb er last van :)
Zalig zijn de onwetenden, iemand die totaal niet weet wat er in de wereld gebeurd, hoeft er ook geen zorgen om te hebben. Als je niet weet dat je buurman ernstig ziek is, zit je ook niet over hen in.
Als je niet weet dat iemand niet kan slapen van de zorgen vind je het ook niet erg want je weet het niet.
Dus in het algemeen, hoe minder je van je omgeving weet, hoe minder zorgen. Lijkt me geen echt leuk leven.
Verdiep je maar lekker in je naasten en leer er van.
En in deze wereld is nog erg veel te leren.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
"Zalig zijn de armen van geest"Ik denk dat hiermee de mensen met een verstandelijke beperking worden bedoelt.Zij zijn in hun onschuld niet in staat om anderen bewust te kwetsen.Ze zijn onschuldiger dan een kind want die kunnen dat wel degelijk.Kijk maar naar de pesterijen op school.

Toegevoegd na 3 uur:
Om even op je vraag in te gaan,ik denk dat je zelf een grens moet vinden hoever je bepaalde dingen wilt weten.Er zijn dingen die je maar beter niet tot in detail kunt weten denk ik,zeker als je er toch niets aan kunt veranderen.Daarmee bedoel ik natuurlijk niet dat je je kop in het zand moet steken en je niets aan moet trekken van de wereldproblemen maar kijk ook naar al het moois wat het leven ons te bieden heeft.