Men spreekt in de psychologie over het begrip catharsis, wie heeft hier een goede uitleg van?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
11.3K

Antwoorden (5)

Catharsis is het griekse woord voor zuiveren of reinigen. In de psychologie wordt deze term gebruikt om trauma's of zware emotionele gebeurtenissen te verwerken oftewel je geest te zuiveren.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Catharsis in de psychologie wil zeggen,dat de patient zijn woede uit,dat zou een zuiverende werking hebben. Het begrip schijnt trouwens uit de tijd te zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het begrip 'catharsis' binnen de psychologie betekent dat men de mensen de gelegenheid geeft om hun agressie op een veilige manier te uiten.

Sigmund Freud (1856- 1839) probeerde door gesprekken over de gedachtes van de patiënt en het analyseren van de persoon, om meer inzicht te krijgen in zijn of haar gedrag. Deze psychotherapie had catharsis (reiniging van de ziel) tot doel.

Het woord catharsis werd geïntroduceerde door Aristoteles.Volgens Aristoteles reinigt catharsis, omdat het drama emoties oproept (Greenberg 1974).

Na 1900 kreeg de inhoud van het woord catharsis een gewijzigde betekenis, doordat Freud en andere psychotherapeuten het woord gingen gebruiken.

Voor meer informatie: zie bronnen
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ca` thar - sis
(«Grieks)
de -woord (vrouwelijk)
reiniging, zuivering, vooral figuurlijk van de ziel, met name de zuivering van hartstochten in het treurspel
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
emotionele ontlading, met als gevolg opluchting, heling