Hoe wordt ik ad rem?

Sommige mensen hebben altijd een woordje klaar. En dan geen lompe opmerkingen maar gevatte opmerkingen met vaak een knipoog en veel humor. Hoe wordt ik ad rem. Heeft er iemand leuke opmerkingen welke vaak van pas komen?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
23.4K
Amadea
13 jaar geleden
Hoezo?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
hoezo, hoezo?
Amadea
13 jaar geleden
Jij vraagt om opmerkingen die vaak van pas komen. De enige algemene opmerking die vrijwel altijd van pas komt is: Hoezo? Je kunt namelijk niet leren ergens ad rem op te reageren; dat heb je wel of niet als natuurlijk talent. Maar met "hoezo?" kan je het gesprek altijd gaande houden. Vat je?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hoezo is niet adrem en al helemaal niet met een knipoog of humor.

Antwoorden (12)

Door te oefenen (kun je leren) maar je moet ook snel kunnen denken. En dat is minder leerbaar!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Helaas, ik denk niet dat dit geleerd kan worden.
Ad rem zijn is op DAT moment DIE opmerking maken. En dat kan je, of je kunt het niet, of soms. Velen kunnen het soms, ook niet altijd. Het is een momentopname zeg maar.
Maar waarom zou je dat specifiek willen? Jij bent jij, toch?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Adrem gezegd! +
Ik heb er een, voor als mensen een beetje iets onaardigs zeggen.
Stel je voor, je hebt iets aan wat anders is, een kledingstuk bijvoorbeeld. Als iemand daar iets van zegt, kan je zeggen: jij bent ook niks gewend.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
mensen die niet aandachtig luisteren zijn adrem.ze vangen een woordje op en geven daar snel een lollig antwoord op.
de inhoud van het verhaal is dan zoek.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Niet 1 van die (ongemotiveerde) minnen is van mij, even voor de duidelijkheid.
Ik ben het niet eens met je: mensen die adrem zijn hoeven helemaal geen slechte luisteraars te zijn, waarom? Voor mij zijn dat 2 totaal verschillende zaken. Kan/wil je me uitleggen wat je bedoelt?
Eerst door er achter te komen waarom je het niet bent.
Dan kan je er mischien wat aan doen,en mischien zit het gewoon niet in je aard.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ad rem worden zou je kunnen verbeteren/leren
door te debatten. volg hierin een cursus en bekwaam je meer en meer in ad rem zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je zou mensen kunnen verdelen in twee groepen : mensen die primair reageren, en mensen die secundair reageren.

Primair reagerende mensen hebben gelijk een antwoord of een opmerking klaar, soms zó snel, dat ze idd, zoals al gezegd wordt hierboven, nauwelijks geluisterd hebben, of de tijd genomen om het vertelde verhaal echt tot zich te laten doordringen. Zo kunnen ze soms heel onbehouwen en zelfs grof zijn, en dan kan dat heel humoristisch en met vette knipoog gebracht worden : het bezeert niet minder, als jij (hoe onbedoeld ook...) daar het slachtoffer van bent.

Secundair reagerende mensen weten soms pas de volgende dag, wat ze als weerwoord hadden kunnen zeggen, of denken eerst goed na, voordat ze bedachtzaam hun visie geven. Zo wordt een gesprek dus geen pingpong, maar vallen er soms gedachtenpauzes, of ze komen er later nog eens op terug : weet je nog, dat jij dit of dat zei, toen? Ik heb er nog eens over nagedacht, en .......

Wees niet ongelukkig, als je een secundair reagerend mens bent : je bent daardoor ook een zorgvuldig mens.
Die ad remme mensen zijn soms olifanten in porseleinwinkels, en kunnen scherven nalaten...

En hoe vervolg je een gesprek, dat op al dan niet humoristische wijze ad rem tot stilstand is gebracht?
Je ervaart jezelf dan al gauw als een zeurpiet, dus houd je verder je mond maar.

Ik denk, dat je beter een soort voorraadje woordspelingen kunt hebben, waarmee je een bepaalde menselijke en milde humor weer kunt geven, zonder dat je nou zulke prachtvolle dooddoeners bedenkt.

Want ad remme mensen zullen ook vaak (onuitgesproken) reakties krijgen van : oooookay....daar heb je hem weer....grijnzen dus maar, en onderwerp switchen.
Het kan zelfs wijzen op een gebrek aan respect voor wat iemand probeert te vertellen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Gevatte opmerkingen of ad rem zijn kun je worden of je zelf aanleren, door goed te luisteren naar de persoon die op dat moment spreekt.

Als iemand aan het woord is en jij wilt wat zeggen maar een derde heeft gelijk een vet humoristisch antwoord klaar, dan moet jij nog beter uit de hoek komen, om hem/haar te overbluffen.

Hoe kan dat, door een soort spel te creeren, doe het met een vriendin/vriend, ga een dialoog aan over een bepaald iets en laat je gaan, neem het desnoods op en luister aandachtig, zodat je er van kunt leren...

Iemand maakt een opmerking," wat zie jij er uit vandaag zeg, slecht geslapen"? Jij kan dan antwoorden, vind jij dat ook, dat zei mijn spiegelbeeld ook al toen ik opstond....
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Adrem zijn heeft totaal niets te maken met standaard zinnen in binnen zak hebben zitten die je uit je hoofd leert en daar vervolgens mee gaat gooien om adrem over te komen.

Mensen die adrem zijn denken niet lang na en knallen er spontaan iets uit dat in hen opkomt. Dus als je adrem wilt worden dan zou je kunnen gaan onderzoeken waar de "rem" bij jou zit om niet spontaan dingen zomaar er uit te gooien.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Super! +
ik merk zelf dat ik in de ene situatie veel sterker ad rem ben dan de andere.
enige zelfperceptie leerde me:

als ik me erg op mijn gemak voel met mensen die ik vertrouw en/of ken maak ik de BESTE opmerkingen. Blijkbaar weet ik dan, en voel ik goed aan wat andere mensen wel waarderen en wat niet. Bijv die kreet met die humor en die knipoog, die kan echt in het ene gezelschap wel en in het andere niet.

dus, daar volgt uit: als ik ergens nieuw ben, ik ken niemand, weet niet of ze "los" zijn of juist "stijf", ben ik opeens een stuk minder vlot en soms komt er wel een gevatte kreet in me op maar die gooi ik er dan toch maar niet uit, want om nou gelijk zo populair te doen... Op het werk ben ik ook altijd iets terughoudender, daar wil je toch ook wat zakelijk overkomen (afhankelijk van je baan).

DUS als je wilt oefenen: doe het met je beste vriend (of een paar maar niet te veel). Desnoods spreek je af dat je allemaal eens een avondje af rem gaat zijn. En let op, als iedereen loskomt heb je gelijk de grootste lol
13 jaar geleden
Je bent wat je bent. Accepteer dat. Ad rem is niet altijd goed. Als je gevat bent ben je niet meteen slimmer of scherper volgens mij. Je bent dan alleen zelfverzekerder. Misschien kun je daaraan proberen te werken. Als je heel graag ad rem wilt worden gaat het zeker niet gebeuren denk ik.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een cursus volgen bij de Vereniging voor Verlegen Mensen. www.verlegenmensen.nl

Heeft mij ontzettend goed geholpen.

En als vrouw zijnde heeft het me ontzettend geholpen adremmer te worden door in een mannenbolwerk te gaan werken. Dan moet je wel!! Op het werk geef ik die mannen altijd gewoon groot gelijk en dan zijn ze uitgelult.

Maar eigenlijk is het helemaal niet erg om niet adrem te zijn. Er zijn nou eenmaal adremme mensen en minder adremme mensen. Ik zou me er niet te veel van aantrekken. Nix mis met niet zo adrem zijn.