Hoe zit het met het EQ van sommigen?

Als je bevriend bent met iemand, waarvan je weet dat diegene je mag, maar zo iemand toch weinig belangstelling toont. Hiermee bedoel dus dat diegene weinig interesse in je leven toont. Je kan het dus wel op heel veel andere vlakken met zo iemand vinden, he.
Is het dan zo dat deze persoon een laag EQ heeft. (weinig empathie)? Ik heb het niet over IQ, dat jullie dat ff weten!

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.8K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb echt een extreem laag EQ.. Volgens mij heb ik dit niet eens..
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nou, nou, maak jezelf toch niet zo onaantrekkelijk, zeg:P haha

Antwoorden (9)

Net als met IQ heb je met EQ verschillende niveaus. Vergis je niet in degene die wat minder belangstelling toont, het kan ook heel goed dat diegene heel snel informatie opneemt en dan 'weet' hoe het met je is/wat je doet, door dingen die hij/zij opvangt en meteen verwerkt in zijn/haar hoofd. En omdat hij het dan al weet vergeet hij er naar te vragen.

Maar ja, er zijn ook gewoon mensen die zo opgaan in hun eigen wereld dat ze niet aan anderen denken. Dat zou je een laag EQ kunnen noemen.

Maar toch zou ik belangstelling niet direct met EQ in verband brengen. Voor mij is EQ meer in hoeverre iemand zich in kan leven in jouw problemen/gevoelens, lijkt mij iets totaal anders...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Op dat laatste wat je zegt wil ik toch ff terug komen, want als iemand niet geintereseerd is in wat mij bezig houdt, dan zal iemand ook echt niet zich sneller in kunnen leven mijn problemen, of gevoelens, dan iemand die zich wel meer verdiept in wat mij bezig houdt. Ik vind dat dus niet helemaal correct klinkten, if you know what i mean.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Toch vind ik die twee los van elkaar staan. Iemands interesse voor jou staat los van de hoogte van zijn EQ want hij kan zich misschien best in iemand in wie hij wel geinteresseerd is heel erg inleven en dus een hoog EQ hebben. Tenzij jij wilt beweren dat iemand met een heel hoog EQ altijd met alles en iedereen begaan is. Lijkt mij zeer vermoeiend...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, maar deze persoon is iemand die zichzelf graag hoort en over het algemeen gewoon weinig belangstelling in andere heeft. Misschien heb ik te weinig info gegeven.. Het gaat dus niet om mij eigenlijk, snap je wat ik bedoel.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
die laatste . moet ? zijn:P
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat maakt het wel iets anders, dan is het niet gewoon een persoon die alleen in JOU geen interesse heeft maar die dan dus in het algemeen weinig belangstelleing voor anderen heeft. Ik denk dat ik dan haast wel durf te zeggen dat zo iemand inderdaad een laag EQ heeft. Bij een EQ hoort ook het kunnen inschatten van situaties en weten hoe je je daar bij moet gedragen. Als je alleen aan jezelf denkt..... tja, dan vind ik toch dat je emotioneel niet al te intelligent bent.
Ja dat kan best! Bij emotionele intelligentie gaat het kort gezegd om gevoel, gevoeligheid voor, bewustzijn van en invoelend (empatisch) vermogen betreffende de eigen gevoelens en die van anderen Ook behelst EQ het vermogen tot associatief denken en heeft mede invloed op het verwerven van vaardigheden.

Wanneer die persoon dus weinig interesse in je leven toont en derhalve vrij oppervlakkig naar jou toe overkomt dan zegt dat wel iets over die persoon zijn EQ.
Wat ook kan is dat die persoon een gemiddeld EQ heeft maar gewoon niet geinteresseerd is in jou en dus ook niet de vriendschap voelt voor jou als jij voor hem/haar.
Dat kan ook? Maar dan nog, dan heb je nog fatsoen...... is ook een onderdeel van EQ.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nou, een maat van mij toont gewoon weinig belangstelling in iedereen. Deze persoon heeft wel altijd de mooiste babbels over zichzelf. Maar de vriendschap is er zeker wel, je moet alleen met minder genoegen nemen;)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+ trouwens
EQ staat voor meer dan empathie. EQ is een maateenheid om aan te geven dat mensen emotioneel begaafd zijn. En begaafd is niet het zelfde als begaan. Het wil niet zeggen wanneer iemand niet begaan is ze in de onmogelijkheid verkeren deze zaken te zien.

Aan de andere kant: wanneer iemand effectief begaan is met jou volgt de empathie normaal gezien ook. Dit heeft te maken met energie. Als mensen energie kunnen putten uit jou dan gaan ze het er ook graag insteken. Dit wil zeggen dat mensen graag luisteren wanneer er ook naar hen geluisterd word.

Wanneer je met problemen zit en deze verteld tegen deze persoon zie dan ook dat hij dit kan bij jou. Als deze persoon voelt dat hij geen energie kan putten omdat jij niet naar hem luistert dan gaat hij snel het gevoel krijgen dat hij de enige is die daar energie in steekt. Denk maar aan het principe van de communicerende vaten. als het vat nooit terug gevuld geraakt kan je er ook niets meer uit halen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hoeft niets met EQ te maken te hebben. Misschien is die persoon gewoon niet zo geinteresseerd in jou dan jou in hem of haar?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Aan dit antwoord heb ik drie keer niks, sorry -
Grappig. Want je kunt het ook omdraaien. Het is heel goed mogelijk dat de persoon waarmee je bevriend bent een laag EQ heeft. Maar het zou ook zo kunnen zijn dat jij zelf vaker verzeild raakt in relaties en vriendschappen die niet in evenwicht zijn (qua interesse in elkaar). Dat kan ook een teken zijn van een minder ontwikkeld EQ van jouw kant.
Zomaar een gedachte, het hoeft helmaal niet zo te zijn ;-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Haha, grappig bedacht;) Maar ik kan best relativeren, hoor. Ik heb een vriendengroep waarbinnen eigenlijk bijna iedereen voldoende interesse in elkaar toont, dus ik weet wel zeker hoe deze vork in de steel zit:P
Het kan ook een wal van zelfbescherming zijn. Ik besef hoeveel kwaad er in deze wereld is en mijn enige bescherming tegen een mateloze woede is dat om er wat lacherig over te doen. Maar ik zou de daders anders misschien opblazen, zoals sommige mensen doen zonder uitlaatklep.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het EQ is als variant op het IQ een getal wat bepaalt hoe
je omgaat met situaties.
Het zegt inderdaad iets over inlevingsvermogen, maar ook over tact, zelfbeheersing, het vermogen om je sociaal aan te passen en hoe je ervaren wordt.
EQ moet niet verward worden met sociale maniertjes, het zegt veel meer over je zelfkennis en je besef van wat je doet met en bij anderen.
Iemand met een hoog EQ zie je in de persoon van Maxima.
Ze komt door haar ontwapenende manier positief over, er zijn maar heel weinig mensen die een hekel aan haar hebben.
De mensen die dat hebben konden weleens een laag EQ hebben, maar dat is een persoonlijke mening.
Ten onrechte wordt een hoog EQ ook wel eens aangezien voor een hoog IQ.
Je kunt echter een hoog IQ hebben en een laag EQ.
Iemand met een hoog EQ zal geen laag IQ hebben, maar dat hoeft ook niet heel hoog te zijn.
Met een hoog EQ kom je vaak verder dan met alleen een hoog IQ, omdat deze mensen als prettig in de omgang, sympathiek, betrokken en intelligent ervaren worden.
Dat werkt meestal voor je.
Mensen met een hoog EQ weten zich zo te gedragen dat ze zelfs door sexegenoten niet als bedreigend maar als goede vriendin ervaren worden.
Vrouwen schijnen gemiddeld genomen een hoger EQ te hebben dan mannen.
Het is een term die nog volop in ontwikkeling is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
EQ betekent emotionele intelligentie. Het is een onzinbegrip. Emoties en intelligentie hebben niets met elkaar te maken. Bedoeld wordt natuurlijk het vermogen om op anderen in te spelen, iets wat autisten niet goed kunnen. Je hebt mensen die weinig geinteresseerd zijn in hun medemens. Dat kan van alles zijn: een psychopaat? een narcist? een imbeciel? een lijder aan een depressie? een schizofreen? een hufter? een sukkel?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nou, iemand met veel empathie schopt het zeker wel verder in het leven dan iemand met weinig empathie, hoor. Dus voor mij gevoel kan je dat zeker wel in relatie brengen met intelligentie.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Daar heb je helemaal gelijk in, maar noem het dan gewoon empatisch vermogen en niet emotionele intelligentie. Overigens is empatisch vermogen niet voldoende om het ver te brengen en intelligentie wel. Kijk maar naar Balkenende, zijn empatische vermogens zijn beperkt, aan zijn intelligentie mankeert niets.
Ik kan me niet voorstellen dat jouw stelling iets met E.Q. te maken heeft.

Misschien heeft deze persoon juist een hoog e.q. en weet hij/zij dus ook dat het voor hem/haar heel verstandig is om niet teveel van de mensen om hem/haar heen te hoeven weten. Je zou er alleen maar verantwoordelijk voor worden!

Misschien heeft het meer te maken met jouw verwachtingen van de mensen om je heen.
Op het moment dat jij raakvlakken met iemand hebt, er dus een 'klik' is tussen jou en een ander, begin jij misschien wel te verlangen dat die ander meer van jou wil weten. Als dat dan vervolgens niet gebeurt ben je teleurgesteld in die ander.

Je kunt je afvragen of dat emotioneel verstandig is!

Hoe meer je verwacht, hoe vaker je teleurgesteld kan worden.

Accepteer de ander, gewoon zoals die is, wees emphatisch naar de ander, en zie het terugkomen!