Waarom voelen mensen geen prettige aanrakingen meer wanneer ze zich niet prettig voelen?

Wanneer mensen in een situatie zitten tijdelijk kunnen ze vaak niet genieten van kleine dingen. Bijvoorbeeld een knuffel van je vriend of vriendin doet dan vrij weinig met hen. Of iets lekkers eten wat ze normaal heerlijk vinden smaakt nu eigenlijk "normaal" i.p.v heerlijk.

Hoe komt dit? Willen wij wanneer we ons niet prettig voelen geen blij gevoel ervaren wanneer we dat juist nodig hebben. Vinden we het oneerlijk tegenover ons zelf om ons zo te voelen omdat de situatie er niet naar staat?

Wie kan hier het antwoord geven?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1K

Het beste antwoord

Natuurlijk kan ik alleen van mezelf uitgaan....als ik een periode heb, dat alles tegenzit, dat er alleen maar blauwe enveloppen en herinneringen/aanmaningen in de post zitten, dat elk telefoontje een 'slecht-nieuws-bericht' is, en dat alles zwaar en teveel moeite is, sleep ik me door m'n dagen....Ik wil dat natuurlijk zo min mogelijk laten merken, dus bij de voordeur haak ik met elastiekjes de glimlach achter m'n oren, en dwing mezelf rechtop te lopen.
Maar het kost me wél weer een beetje van m'n toch al afgezwakte kracht.
Een knuffel, die ik dan juist zo nodig heb, raakt me dan op een manier, dat ik de tranen maar met moeite wegslik, en de brok in m'n keel maakt slikken moeilijk, óók de meest lekkere hapjes....
Het beste kan ik dan maar even in retraite gaan, tot de somberheid weggedouched kan worden, want ik weet uit ervaring, dat er weer zo'n dag komt.
En als ik zeg :'laat me maar even...', laat me dan maar even - het komt altijd weer goed, maar ik weet nooit zo goed wanneer 'altijd' begint.
Dus grijns maar even naar me, geef me een knipoog of een snelle aai over m'n bol. Dan weet ik, dat je me begrijpt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

We sluiten ons af, oriënteren ons op de zaak die ons te veel beheerst, en kunnen ons dus niet meer (gedeeltelijk of volledig) openstellen voor prettige zaken.
We zouden wel willen waarschijnlijk, maar zijn emotioneel geblokkeerd.
Ik vind het wel wat oneerlijk ja, maar als je je ervan bewust bent kan je er makkelijker aan werken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Oneerlijk zit ons brein in elkaar hè.. ;-)
Ik denk dat er meerdere dingen kunnen spelen:
Je kan te gefocussed op dat probleem zijn, om te genieten van dat wat er op dat moment gebeurt (de knuffel of het eten). Je wilt simpelweg niet daarmee bezig zijn, problemen zijn verslavend, je wilt van binnen niet je focussen op iets anders, je wil bezig ermee blijven. Hoe dat precies zit, door wat voor stofjes in je hersenen of lichaam weet ik niet.
Of het probleem is (in iemands hoofd) zo groot, dat de knuffel of eten totaal onbelangrijk lijkt, valt er totaal bij in het niet.
En ik denk dat als je in de put zit, er stofjes in je hersens of lichaam aangemaakt worden die de blij-stofjes blokkeren oid, waardoor je dus niet blij kan worden.
En als je flink in de put zit, ga je vaak ook minder doen, en als je alleen op de bank hangt, ipv lekker te bewegen worden die fijn-voel-stofjes ook minder aangemaakt.
Maar ik ben geen psycholoog, dus ik zeg ook maar wat... zijn vast mensen die dit veel beter weten.

Toegevoegd na 2 minuten:
Ik las pas geleden een artikel over een psycholoog die zei dat volgens hem depressie nuttig is. Omdat je dan dus stil gaat staan, je niet meer laat afleiden door andere dingen, en je puur om je probleem focust. En net zo lang blijft piekeren tot je een oplossing gevonden hebt.
Maar dat was geloof ik nogal omstreden onder andere psychologen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je heb het geprobeerd! En ik kan er best wat mee :-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@Fynnya het klinkt heel vertrouwd en waar wat je zegt
Ik zie het als sm, mensen voelen pijn en blijven pijn kweken .Mogen nergens van genieten van hun zelf.
Mensen zijn dan gespannen ,en zien nergens meer een lichtpunt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Puur wat betreft mezelf...ik trek me helemaal terug in mezelf en sta helemaal niet meer open voor wat dan ook van buiten af... vind daar dan gewoon de energie niet voor... kost me dan al veel te veel energie om het met mezelf te kunnen blijven vinden..laat staan dat ik me ook nog eens bezig moet houden met de, hoe goed bedoeld ook, positieve dingen om me heen...natuurlijk wil ik me dan wel prettiger voelen maar pas als ik er aan toe ben,,tot die tijd gaat alles op de automatische piloot..
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mensen trekken een muurtje om zich heen en stellen zich niet meer voor iets of iemand open.
Dit is eigenlijk ook een vorm van zelfbescherming.
Eerst met jezelf in het reine komen voor je een ander weer toelaat.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Elke aanraking is niet hetzelfde en heeft niet dezelfde betekenis. Soms is het verschil goed te voelen maar op andere momenten kan een bepaalde aanraking verwarrend zijn. Het kan bijvoorbeeld zijn dat je aangeraakt wordt door iemand van wie je het niet verwacht of op een moment dat je het niet verwacht.