Hoe noem je 'iets' dat in je omgeving optisch niet klopt.

Bijvoorbeeld een dode tak die in een boom hangt waarbij je de neiging hebt om hem eruit te slaan/gooien.

Ik snap dat dat het gedrag een beetje obsessief -achtig is en misschien binnen de psychologie verwant is aan een neurose maar ik heb ooit eens gehoord dat zo'n soort object, dat niet in een natuurlijk beeld past een naam heeft.

12 jaar geleden
1.2K

Het beste antwoord

Je bedoelt waarschijnlijk een anatopisme!

http://en.wikipedia.org/wiki/Anatopism

(Net als een anachronisme, zoals een polshorloge bij een romein, komt dit ook uit het grieks, alleen chronos = tijd en topos = plaats. Dus letterlijk "iets dat niet op z'n plaats is".)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ik denk dat dit is wat Ronald bedoelt! Een +
ronaldP
12 jaar geleden
Realiseerde me niet dat er meerdere antwoorden (min of meer) mogelijk zijn maar ik denk dat dit antwoord is wat ik voor ogen had. Dank je!

Andere antwoorden (5)

Bedoel je een dissonant? Letterlijk betekent dat 'wanklank' uit de muziek, maar het wordt ook gebruikt voor 'wat niet past bij de rest'.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, dat woord zocht ik!
Kon er maar niet op komen: +
Ik weet niet of ik begrijp wat jij bedoelt.

Een dode tak hoort juist precies WEL in een boom!

Een object dat niet in een natuurlijk beeld past,
zijn al die blikjes en plastic flesjes die je in het bos tegen komt.

Die zijn daar misplaatst.

Wat jij bedoelt is misschien een misplaatst, of
een verstorend element.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
anomalie.......en variant van wanklank.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Detoneren. Iets detoneert in een bepaalde omgeving, bijvoorbeeld een reclamebord in een Japanse tuin.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+, dat is m.i. het woord hiervoor.
Incontingent?