Waarom helpt wrijven bij pijn?

Waarom vermindert pijn als je over de pijnlijke plek wrijft? Stel je stoot je kop, arm, been wat dan ook, ieder mens wrijft van nature over die plek. Als je kind op z'n knie valt en huilt doe je hetzelfde.
Is dat psychisch of breng je daadwerkelijk iets teweeg?
Ik denk daarbij aan bijvoorbeeld nei therapie of handoplegging. Heeft ieder mens een dergelijke geneeskracht in zich zonder het zelf te weten?
(weet niet precies in welke categorie deze vraag hoort)

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
4.2K

Het beste antwoord

Pijn is een methode van het lichaam om je aandacht te vragen. Zodat jij weet dat er iets aan de hand is. Door met je handen naar de plek te gaan, stimuleer jij je geest en daarmee ook je lichaam om zich te focussen op die plek. Het bloed gaat dan ook beter naar die plek en evenals je natuurlijke afweerprocessen en immuunsysteem. Je wil en je geest stuurt dit. Daarom werkt placebo ook best goed.

Vanuit het alternatieve is het ook zo dat iedereen energie in en om zich heen heeft. Deze energie bevorderd het genezingsproces en met je geest (aandacht) stuur je die energie. Als een kusje van je moeder op die plek.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja dat laatste gedeelte van je antwoord heeft wat.
Bij deze het beste antwoord!

Andere antwoorden (5)

Toevallig heb ik dit laatst op tv gezien. Als je pijn hebt, sturen zenuwen signalen door naar de hersenen met als boodschap: pijn. Wrijven stuurt ook een signaal naar de hersenen. Omdat pijn een zware boodschap is, duurt het langer om aan te komen in de hersenen. Wrijven is minder zwaar, dus het komt eerder aan. Daardoor helpt wrijven bij pijn, omdat de signalen eerder aankomen en zo sneller binnenkomen dan de pijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
wow interessant .. WEER IETS GELEERD !
Hehe, in tegenstelling tot wat ik op tv zag was iets heel anders. Bij het wrijven vermindert de pijn omdat je dan weet of er iets mis is. Stel jij mist een vinger: Het doet pijn. Als jij erover wrijft voel je dat er iets mist en weet je dat het erg is. Stel jij wrijft over een bultje op je huid dat pijn doet, je merkt dat het niets is en de pijn vermindert omdat je hersenen weten dat het maar een bultje is en niets bijzonders, dus de pijnsignalen kunnen (deels) worden geblokkeerd aangezien er toch niets aan de hand is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Pijn zijn signalen van het lichaam zelf en zijn bedoelt aan te geven dat het ergens niet goed gaat.
Pijnsignalen zijn dus eigenlijk boodschappen, niets meer en niets minder, maar boodschappen kan je beinvloeden, ze afzwakken, ja zelfs helemaal blokkeren.
Het wrijven op de pijnlijke plek, geeft ook een boodschap aan de hersenen, zo van, o.k. ik heb het gezien, stop maar met je boodschappen doorsturen.
En dat werkt!
Veel anderen zijn ook nog van mening dat het wrijven op de pijnlijke plek, een soort van handoplegging is, waarbij energie via de handen de pijn verlicht/ weghaalt.
Het is dan ook de meest voorkomende reflex bij hevige pijn, de hand er op, onbewust is ieder mens in staat via handoplegging pijn te bestrijden.
Anderen zijn weer van mening, dat de aandacht voor de pijnlijke plek al voldoende is voor verbetering, ook dat werkt weer met boodschappen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zodra we pijn ervaren of dreigen te ervaren wordt dit als waarschuwing gezien.
We komen onmiddellijk in actie; een terugtrekreflex treedt op en we willen de pijn sussen, door te wrijven over de pijnlijke plek of voorkomen, kortom we willen controle krijgen over het onaangename dat ons lichaam bedreigt.
Zoals een placebo helpt wrijven omdat je verwacht dat het gaat helpen, je gelooft dat het je pijn gaat verzachten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De oorzaak is uitgelegd aan de hand van de zogenaamde poorttheorie.

Er zijn wat dit betreft twee soorten zenuwen bij betrokken. Enerzijds de C vezels en anderzijds de AB vezels. De C vezels geven pijn door (nociceptors) en de AB vezels geven de lichtere (pijnloze) tast door.
Als het aantal impulsen uit de tastvezels groter wordt dan de impulsen van de pijnvezels sluit de poort zich waardoor er minder pijn wordt waargenomen. Dat verklaart waarom wrijven over de plek de pijn verlicht.

https://books.google.nl/books?id=po74Y9uGCZ8C&pg=PA293&lpg=PA293&dq=waardoor+wordt+pijn+minder+als+je+er+over+wrijft&source=bl&ots=-_Bwv9ttey&sig=TlTu1AdCRCyozq7r7lzXoP3laf4&hl=nl&sa=X&ved=0ahUKEwiLpobY1c_MAhVqKsAKHYWyB2cQ6AEIKDAC#v=onepage&q=waardoor%20wordt%20pijn%20minder%20als%20je%20er%20over%20wrijft&f=false

https://nl.wikipedia.org/wiki/Poorttheorie

https://nl.wikipedia.org/wiki/Nociceptor