Als iemand zou zijn woonplaats, zijn werk plaats en zijn naam veranderen - verandert hij dan ook voor een deel zijn personaliteit?

Toegevoegd na 8 uur:
Het gaat eigenlijk om de vraag tot hoever zijn je naam, en je omgeving een deel van je personaliteit?

Toegevoegd na 8 uur:
mat dank aan @m0nieKie :
Personaliteit = personality = persoonlijkheid

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Het beste antwoord

Ja, dat is inderdaad zo. Want de woonomgeving, de werkomgeving en de naam zijn een deel van je identiteit. Zodra je daar iets aan verandert, leidt je al (gedeeltelijk) een ander leven.
Dat betekent natuurlijk niet per definitie dat je ook een ander mens wordt, als je eerst een verlegen persoon bent, zal je dat na de veranderingen ook nog zijn.
13 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

De persoonsgegevens van deze man/ vrouw veranderen dan inderdaad. Deze persoon is, zeker gezien zijn naamswijziging, moeilijker op te sporen. Echter de officiële instanties zullen hem nog steeds weten te vinden, tenzij hij de veranderingen niet via de officiele weg maakt. Maar goed, in dat geval kan deze persoon ook geen nieuw paspoort/ id kaart krijgen.
13 jaar geleden
Dat ligt er aan wat je met personaliteit bedoelt.

Als ik ergens anders ga wonen en werken en ik verander mijn voornaam, dan blijf ik toch voor de officiële instanties dezelfde persoon, met dezelfde naam, hetzelfde burgerservicenummer, dezelfde achtergrond etc.

Maar als ik besluit door dat te doen
een heel ander en een heel nieuw leven op te bouwen,
mijn oude vrienden en familie achter me te laten
nieuw werk en nieuwe hobby's te nemen
dan kan ik mijn persoon ook wel aanpassen.

Karakter is niet makkelijk te veranderen.
Hoe je jezelf aan de buitenwereld wil tonen, dat kun je veranderen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je persoonlijkheid heeft niets te maken met waar je woont of waar je werkt.Het word er wel door beinvloed.

Als je verhuist en ander werk zoekt en je naam verandert om reden om e oude persoonlijkheid te doen kwijtraken kom je bedrogen uit.Je neemt altijd jezelf mee,waar je ook heengaat..
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
je persoonsGEGEvens veranderen... dat maakt jou niet tot een andere persoonlijkheid... je kunt het indirect wel worden door de nieuwe omstandigheden... als je in je oude buurt meer last van stress en onzekerheiden en andere ellende had bijvoorbeeld en nu lekker zit en gelukkiger bent doordat je nu weer aan jezelf toekomt....
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Personaliteit = personality = persoonlijkheid, neem ik maar even voor het gemak aan.

De persoonlijkheid is de verzameling van kenmerken die het gedrag, de gedachten en de gevoelens van een individu bepalen.
De verzameling van deze kenmerken is stabiel in de tijd en in uiteenlopende omstandigheden.

Dus als iemand een andere naam aanneemt en ergens anders gaat wonen en werken, heeft dit geen invloed op zijn persoonlijkheid.
Omdat een persoonlijkheid is opgebouwd uit bepaalde trekken, kan het wel zo zijn dat door de veranderde omgeving een bepaalde trek meer of minder tot uiting komt maar in de basis blijft de persoonlijkheid gelijk.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja dank je wel ik was niet duidelijk.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Maakt niets uit, we begrijpen het toch wel, maar ik vond het wel mooi hoe je de term had verbasterd vanuit het engels.
Ik denk dat die persoon wel een tijdje desoriënteerd zal zijn.
Maar uiteindelijk zal hij gewoon zijn eigen persoon weer worden. Tenzij het iemand anders wilt zijn. Dan is dit wel een mooie kans.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je persoonlijkheid is afhankelijk van nature, nurture(opvoeding) en culture.(je omgeving)
In dit geval neem ik die laatste even apart, weliswaar slaat het op de cultuur waarin je bent grootgebracht, maar deels is het ook van toepassing op de cultuur van het hier en nu.
Een schijnend maar duidelijk voorbeeld is dat in de tweede wereldoorlog mensen dingen gedaan hebben die ze anders NOOIT zouden doen.
Dus heeft de situatie van het moment WEL DEGELIJK invloed op je , dus ook op je persoonlijkheid.
Als je zo drastisch alle belangrijke facetten in je bestaan verandert, onttrek je je aan de associatiepunten die een bepaald gedrag in stand houden.
Als ik daarop inzoom kent vrijwel iedereen de leuke collega die, toen hij/zij bevorderd werd zich niet zelden zeer ongunstig is gaan gedragen naar de voormalige collegae toe.en zelfs kak-gedrag is gaan vertonen.
Je zou je voor kunnen stellen dat als je plaats, werk en zelfs naam verandert, je het je kunt permitteren bepaalde dingen en gedragingen radicaal te veranderen.
Het is niet naief om aan te nemen dat dat ook gaat gebeuren, zeker met de bovengenoemde voorbeelden.
Andere facetten van je persoonlijkheid krijgen meer invloed en andere minder, zodat je als persoon behoorlijk anders in elkaar kunt gaan steken.
Dat je na enige of geruime tijd dan weer je "oude "zelf zou worden, kan wel maar hoef zeker niet.
Vooral als je een (goede) reden hebt om zo drastisch in alle opzichten te verkassen , moet je er serieus rekening mee houden dat je persoonlijkheid drastisch kan veranderen en dat eventueel zelfs blijvend.
Als heb blijvend blijk te zijn, is je persoonlijkheid DUS veranderd.