Door te zoeken naar inspiratie, en dat kan echt vanalles zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Minder TV kijken. Dit doodt je fantasie.
Creatieve hobby's zoeken. Veel lezen, of nog beter, zelf verhalen gaan schrijven.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik denk door je te omgeven in een prettige omgeving waar je jezelf voelt. Als je je prettig voelt en de omgeving accepteert je zoals je bent kan je uit je comfortzone begeven. Op dat moment sta je open voor nieuwe ideeën die je eerder over het hoofd zag.

Daarnaast helpt het om veel, nieuwe, ervaringen op te doen. Als kind sliep je waarschijnlijk heel gemakkelijk na een dag druk bezig zijn, bijvoorbeeld als je naar een pretpark ging. Al die nieuwe input moest verwerkt worden, wat vaak gepaard ging met flinke dromen. Die nieuwe indrukken neem je mee en zullen in de toekomst meespelen in het ontwikkelen van nieuwe ideeën.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je kunt je fantasie vergroten door jezelf te oefenen in "visualiseren" ; je begint eerst met het op je "innerlijk scherm" verbeelden van bekende, eenvoudige voorwerpen, zoals een tomaat of een appel bijvoorbeeld; je zult zien dat dat nog niet meevalt. Als het je na oefening lukt om gewone dingen op je "beeldscherm" op te roepen en vast te houden, kun je ook proberen niet bestaande situaties of wensen die je hebt te visualiseren en wel zo, dat je er zelf bijna naar kunt kijken. Hoe beter je dit lukt, hoe ruimer je fantasie wordt en hoe meer je zelf kunt bepalen hoe de dingen in je leven zullen verlopen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zoals met alles dat je wilt trainen : zo veel mogelijk je fantasie gebruiken - verhaaltjes vertellen in gedachten als je in de rij bij de kassa staat over hoe die mevrouw met al dat kattevoer leeft, wat die meneer gaat doen met 3 bloemkolen, jezelf voorstellen dat dat kind bij de bushalte iets heel byzonders gaat doen als het thuiskomt uit school, en wat dan, en hoe zijn laatste stukje weg naar huis eruitziet, op het station kijken naar de mensen - waar gaan ze heen, waar komen ze vandaan, zijn ze blij op reis te zijn, of misschien onderweg naar een nacht die je alleen in fillums ziet,enz enz.
Of je voorstellen, dat ieder mens dat je ziet een dier zou moeten zijn - is die meneer een bouvier? die mevrouw een hangbuikzwijn? die bloedmooie meid een giraf , of meer een gazelle?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Lees en teken de beelden uit op papier, maar houd het luchtig en gebruik gewoon kleurpotloden om er kleur aan te geven. Je kunt de natuur in gaan en tekenen wat je ziet.
Als je kleine kinderen in de buurt hebt, ga af en toe met ze om en doe zoals zij gewoon lekker spelen. Gebruik eventueel stoepkrijt, maar probeer niet meteen een kunstwerk te maken, want dat doodt de inspiratie.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
lezen, lezen, lezen.vooral veel reisverhalen...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
door 'zonder beperkingen'te denken. Als je direct al weet waarom iets niet kan, dat dood de fantasie. Bedenk eerst iets zonder beperkingen...... ga pas daarna, als je dat hebt, kijken hoeveel van wat je bedacht hebt haalbaar is.

Voorbeeld: iemand die nog nooit op reis is geweest wil zo graag een wereldreis maken. Zijn beperkingen: maar ik heb geen geld, geen tijd daarvoor.

Dan kun je stoppen met dromen......
*Of* als beginnetje een lang weekend naar Brussel gaan.....

Grootse dromen....
haalbare stappen....

als je die twee weet te laten 'dansen' dan kom je heel ver!
en heb je het goed naar je zin :)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
veel lezen praten verzinnen
lijkt me wel moeilijk als je geen of nauwelijks fantasie hebt
Een van mijn vriendinnen heeft gewoon echt geen fantasie, als wij iets verzinnen roept ze altijd "wat leuk " en "dat kan ik niet hoor" en wat we ook proberen ze blijft een recht toe recht aan mens zonder een greintje fantasie
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Door zelf actief bezig te blijven/zijn met kunstuitingen. Muziek, literatuur, schilder/beeldhouwkunst, drama, enz.
Een leuk oefeningetje is associatief leren denken. Associaties maken door bijvoorbeeld in het gras te liggen en naar de wolken te kijken en de vormen te associeren met dingen die je kent uit de werkelijkheid. Een van de vele oefeningen van associatief denken.
Een andere leuke oefening is combinaties maken met twee niet voor de hand liggende woorden om er vervolgens een verhaal omheen te verzinnen. Bijvoorbeeld met indiaan en ruimteschip.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
door alles om je heen anders te bekijken. Ik heb veel (je zou bijna zeggen TE veel) fantasie, en ik zie in normale voorwerpen hele andere dingen!