Hoe kan je persoonlijkheid veranderen door gebeurtenis die je geestelijk aangrijpt?

Het zal vast zo zijn dat die tijdelijk verandert maar toch niet voor de rest van je leven? Het blijkt uit onderzoek dat door een geestelijke gebeurtenis bepaalde genen kunnen aan en uitgezet worden waardoor andere eigenschappen tot ontwikkeling kunnen komen.. Hierdoor kan je persoonlijkheid veranderen?

Het zal toch niet een drastische verandering zijn ..? Of blijf je wel hetzelfde maar vind er een kleine verandering plaats?

Let me know..

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
7.5K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik begin nu wel heel nieuwsgierig te worden naar dat onderzoek, want het klinkt me voorlopig nog erg vaag in de oren - gebeurtenissen die genen kunnen aan- en uitzetten. WTF ?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
http://tipsvoorsingles.wazzup.nl/2009/09/13/waarom-hij-waarom-zij-boek-helen-fisher/
@Marleen (e.a.) dit is het onderzoek van verliefdheidsdeskundige Helen Fisher waarop volgens mij wordt gedoeld.
Gelepoes1
een jaar geleden
Je zult niet snel een heel ander persoon worden, je persoonlijkheid word geloof ik tot je zesde ongeveer bepaald. Daarna kan je wel een andere kijk krijgen op het leven door bepaalde dingen mee te maken. Ik ben ook erg veranderd, iedereen denk ik wel door de jaren heen. Toch weet ik dat ik nog steeds mezelf ben, ook al voelt het niet altijd zo

Antwoorden (14)

Neem als voorbeeld het verlies van een kind! Dit heeft zoveel geestelijke invloed op een ouder, dat de echt de rest van zijn of haar leven door die gebeurtenis zal worden beinvloed!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je persoonlijkheid wordt gevormd door alle indrukken die je in je hele leven meekrijgt. Of een gebeurtenis nu groot of klein is, ergens heeft het effect op je persoonlijkheid.

Als je elke keer dat je een risico neemt je vingers brandt, wordt je langzaam maar zeker een voorzichtiger mens.

En als zich ineens iets groots voordoet, dan is het effect (ceteris paribus) ook groter.

Denk aan mensen die na een vliegtuigcrash ineens manisch voor vliegtuigen worden.... of mensen die onder zo een enorme stress zijn komen te staan dat ze daar duurzaam alerter (prikkelbaarder) van worden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, dat begrijp ik wel. Maar dit brengt een kleine verandering in de persoonlijkheid mee.. niet een hele grote.. Het is niet dat ze ineens totaal anders zullen zijn. Dat is wat ik bedoel.. =)
Cryofiel
14 jaar geleden
Na een vliegtuigcrash manisch voor vliegtuigen worden? Dat lijkt me extreem onwaarschijnlijk... Ik kan me wel goed voorstellen dat mensen na zo'n gebeurtenis panisch voor vliegtuigen worden. ;-)
Volgens mij kan dit zeker. Mijn man is 2 jaar ernstig ziek geweest en overleden, kan je vertellen dat je na zo'n periode een heel ander mens bent.
Je kijk op het leven, je omgang met mensen, alles verandert.
En ik ervaar dat zeker niet als negatief.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Erg vervelend zeg, maar de dingen waarvan je houd om te doen.. dat soort dingen zijn nog wel hetzelfde gebleven toch?
Is het niet zo dat je nu veel socialer gericht ben..maar dat van nature waarschijnlijk ook wel was..maar nu nog meer. En ga zo maar verder..?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee die dingen die ik graag deed zijn ook verandert, omdat je dat bv niet meer samen kan doen of er geen zin meer in hebt.
Ik ben niet socialer ben zelfs egoïstischer geworden denk ik, maak me minder druk om wat mensen van me denken en vinden, iets waar ik eerder altijd wel erg mee bezig was. Door zo mee te maken hoe je leven ineens afgelopen kan zijn maak je andere keuze's, vind je andere dingen belangrijk.
Misschien had ik die 'groei' ook wel meegemaakt als mijn man was blijven leven, dat weet je natuurlijk nooit.
Maar dat het die verandering versnelt heeft is wel zeker.
Maar nogmaals ik ervaar dit echt als iets positiefs, moet wel vertellen dat ik nu alweer 5 jaar weduwe ben, de eerste jaren zie je dat echt zelf niet. Had natuurlijk mijn man niet willen verliezen, maar daar heb je geen invloed op, maar dat het mijn persoonlijkheid (positief) verandert heeft is wel zeker
Ja zeker ! Je persoonlijkheid kan wel degelijk (compleet) veranderen. Bv als je een ernstig trauma mee maakt, kan je helemaal anders in het leven komen te staan dan daarvoor
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ha, die Theebeker;

Sommige gebeurtenissen zijn emotioneel zo ingrijpend dat je kijk op bepaalde dingen er definitief door kunnen veranderen. Ik kan persoonlijk bevestigen dat de geboorte van (je eigen kinderen), de liefde, ernstige ziektes en sterfgevallen van naasten en een brun-out zulke effecten kunnen hebben.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik denk dat het er veel mee te maken heeft met wie je eerst was. Misschien was de persoon voordat hij/zij iets ergs meemaakte, wel iemand waarbij alles langs hem heen ging.
Iemand die over erge dingen in de krant las met het welbekende gevoel dat zulke dingen alleen in de krant staan; erge dingen overkomen jou nooit.
Wanneer iets dan echt gebeurd, zal dat zeker drastische gevolgen hebben voor de manier waarop je tegen dingen aan kijkt en dan logischerwijs ook wel voor hoe je met dingen (en mensen) omgaat.

Ik denk dat je persoonlijkheid zelf altijd wel hetzelfde blijft; je karakter, de dingen waar je voor staat, de manier waarop je in elkaar zit... Alleen je ogen kunnen geopend of gesloten zijn waardoor je je anders gaat gedragen, of dingen gaat zien die je voorheen niet zag.
Je meningen over kleine en grote dingen kunnen aangepast worden.

Dus wat ik eigenlijk zeg; je blijft dezelfde, maar er vinden wel degelijk veranderingen plaats. Sowieso, ook zonder verschrikkelijke gebeurtenissen, vergelijk jezelf maar met hoe je vroeger was. Toch zul je ook dingen zien waarin je nog precies hetzelfde bent, kleine eigenschappen bijvoorbeeld.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dit wordt een lang verhaal, hoop dat je dat niet erg vindt.

Je kunt aanleg hebben voor het krijgen van bepaalde ziektes. Sommige mensen hebben meer aanleg voor het krijgen van bijvoorbeeld suikerziekte, of leveraandoeningen, of kanker.

Aanleg voor ziektes kan "in de genen" zitten. Mensen met bepaalde genen (of waarbij bepaalde genen ontbreken) hebben meer kans op het krijgen van een bepaalde ziekte dan anderen. Je genen krijg je van je ouders en als een ziekte "in de genen" zit, dan zit die vaak ook "in de familie". Oftewel: als er erfelijke suikerziekte in de familie zit, dan kan dat ook in jouw genen zijn terechtgekomen. Daarmee wordt de kans dan groter dat jij ook suikerziekte krijgt.

Dat je een genetische aanleg hebt voor een ziekte, wil nog niet zeggen dat je de ziekte ook daadwerkelijk krijgt. Kanker bijvoorbeeld, begint altijd met een mutatie (verandering in het DNA) van cellen, waardoor ze veel meer gaan delen. Heb je genetische aanleg voor kanker, dan is de kans groter dat je lichaam niet in staat is om de kankercellen zelf op te ruimen. In dat geval kun je kanker ontwikkelen. Maar zoals je zelf wel begrijpt: het kan ook zijn dat zo'n mutatie zich niet voordoet, of dat je lichaam het wel lukt om de cellen op te ruimen. En dan ontwikkel je de kanker niet. Voor suikerziekte geldt ook dat een gezonde levensstijl het ontwikkelen van de ziekte kan uitstellen of zelfs voorkomen.

Zoals je aanleg kunt hebben voor overwegend fysieke ziektes als kanker en suikerziekte, kun je ook aanleg hebben voor overwegend psychische ziektes, zoals depressiviteit en schizofrenie. Ook die ziektes kunnen "in de genen" zitten en maken dat iemand zich drastisch (en soms blijvend) anders gaan gedragen.

Mensen met een depressie zijn futloos, missen echt uitbundige gevoelens, hebben een algemeen gevoel van dat hun leven zinloos is. Mensen die in een psychose terechtkomen, verliezen hun hele gevoel voor de werkelijkheid, omdat prikkels in de hersenen anders worden verwerkt. Dat leidt tot hallucinaties die heel eng kunnen zijn, waardoor iemand in een psychose ook heel angstig kan worden.

(lees verder in reacties)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In bijzonder heden wil ik niet treden,maar ik kan je verzekeren dat ik van nogal een flierefluiter veranderd ben in een doemdenker. Dat is gekomen door het overlijden van meerder familieleden in zeer korte tijd en dan heb ik het over zeer naaste familieleden. Dat heeft een ontzettende invloed op de rest van mijn leven gehad.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ik ben wel degelijk veranderd door gebeurtenissen.. na akelige ervaringen in mijn jeugd werd ik gesloten.. mijn eerste liefde liet me weer mezelf zijn om daar vervolgens misbruik van te maken en ik werd weer op mijn hoede, wantrouwend en angstig.. mijn laatste liefde liet me eindelijk mezelf vinden.. ik vond mezelf erg leuk!
Toen oveleed mijn kind en werd ik weer een totaal ander iemand.. kan mijn grenzen nu beter aangeven, ben meelevender geworden, harder maar ook eerlijker, voorzichtiger maar ook met de nodige durf om nog te genieten.. realistischer, maak mezelf geen illussies meer.. en ga voortaan voor kwaliteit ipv kwantiteit...

Dus ja: er kan naar aanleiding van een gebeurtenis veel stoppen, veranderen, te voorschijn komen in een mens leven..in zijn of haar ontwikkeling...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ervaringen zullen je genetische structuur of je basale persoonlijkheid niet veranderen, maar wel je coping-strategieen, de manier waarop je tegen dingen aankijkt en ervaringen verwerkt, waarop je contact met mensen maakt of waarop je dingen aanpakt. Dat zijn niet per definitie allemaal zaken die generisch zijn bepaald (al kan je aanleg wel de richting bepalen die je primair geneigd bent te nemen ; probleemoplossend of vermijdend, perfectionistisch of chaotisch).

Maar je opvoeding en de ervaringen die je in je hele leven opdoet, bepalen uiteindelijk hoe je in het leven staat en hoe je dus met dingen omgaat, en dat is een altijd voortdurend, dynamisch proces. Vooral je zelfvertrouwen, dat voor een groot deel bepaald in welke richting je persoonlijkheid zich zal ontwikkelen, is voortdurend aan nieuwe impulsen onderhevig.

En ja, ingrijpende ervaringen kunnen wel degelijk ingrijpende en levenslange gevolgen hebben, zowel negatief als positief. Maar dat zit dus allemaal 'tussen de oortjes' en niet op de chromosoompjes. Ben wel benieuwd naar dat onderzoek......
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het is een onderzoek van Helen Fisher. Zij is een bekende psychologe.. ik heb het trouwens uit het boek."Waarom hij? Waarom zij?
Beste Theebeker,

Er kunnen zelfs zeer grote veranderingen in persoonlijkheid plaatsvinden.

Ondergetekende heeft dit aan den lijven ondervonden. Ik werd als beroepsmilitair uitgezonden naar de enclave Srebrenica. Wat ik daar destijds gezien heb dat kun je je hier in Nederland niet voorstellen. Onder zeer primitieve omstandigheden hebben wij daar ons werk gedaan. De mensen daar waren uitgehongerd en dit gebeurde ook bij ons doordat Servische troepen onze logistieke aanvoer verhinderden.

Ik zal verder niet ingaan op de gevolgen die het oorlogsgeweld waarvan ik getuige was met me gedaan hebben, maar ik wil je wel wijzen op de veelal blijvende gevolgen voor militairen die hierdoor in de problemen zijn gekomen. Het gros van de soldaten van Dutchbat kampt met psychische klachten en deze zijn veelal van blijvende aard.

Gelukkig ben ik zelf sinds een kleine 2 jaar van mijn klachten af, maar veel, heel veel soldaten van Dutchbat zullen hier de rest van hun leven mee kampen. Ondanks dat ik van mijn klachten af ben, zal ik nooit meer dezelfde persoon zijn als voor Srebrenica.

Aan alle maten van Dutchbat die dit lezen:

Nec Temere, Nec Timide

en

Vulneratus Nec Victus
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
PTSS?
Na een ingrijpende gebeurtenis hebben veel mensen last van PTSS. Erg vervelend voor henzelf maar ook voor de omgeving.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ikzelf ben erg veranderd na zeer veel nare gebeurtenissen in mijn jeugd. Voor die tijd was ik een erg vrolijk persoon, lachte ik veel (ik was ook erg komisch toen volgens anderen) en was ik graag onder de mensen etc. Na die gebeurtenissen was dat zo goed als verdwenen. Die gebeurtenissen hebben mijn leven veranderd en sinds ruim 10 jaar sta ik anders in het leven.
Ik ben vaak erg pessimistisch, wil graag alleen zijn (buiten samen zijn met mijn partner), ik vertrouw mensen niet snel, heb mij afgesloten voor dingen, heb een gigantische muur gebouwd en ben erg mensenschuw geworden. En ga zo maar door.

Men vind mij erg veranderd die laatste 10 jaren. Ze zeggen mij verantwoordelijker en volwassener te vinden, maar ze weten niet wat voor leed ik elke dag met mij mee draag. Vaak vragen ze ook waarom ik bepaalde dingen niet wil doen en/of vertellen, maar dan begrijpen ze niet dat bepaalde gebeurtenissen daar invoed op hebben. En dan begrijp ik op mijn beurt niet waarom zij dat niet begrijpen.
Enfin, zo kan ik nog lang doorgaan, maar je begrijpt het wel.

Ik geloof dat het niet de bedoeling is dat ik mijn levensverhaal hier neer ga zetten, want dan is het geen antwoord meer op jouw vraag. Maar goed, ik denk dat het zo wel duidelijk genoeg is.

Toegevoegd na 22 minuten:
Edit: Ik las even wat verder op GV en las de antwoorden bij de vraag wat de kenmerken zijn van een negatieve persoonlijkheid.
Hierbij wou ik even benadrukken dat ik naar mijns inziens geen negatieve persoonlijkheid ben.

Ik kan me erg goed in iemand anders plaatsen, en ik help graag mensen waar en zover ik kan. Daarbij ben ik ook echt geen spelbederver en maak ik iemands enthousiasme ook niet kapot. En meer van zulke dingen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mijn inziens: Je wordt sterker of je gaat er eraan onderdoor