De symptomen van een manische depressie, zoals hierboven al een beetje aangeduid, de symptomen van een gewone depressie (iets wat ruim 16% van de wereldbevolking op een zeker punt in zijn leven heeft)

symptomen van een gewone depressie zijn
- psychomotor retardation (bewegen langzamer bij alles wat ze doen)
- Anhedonia (verlies van alle interesse in leven)
- wanen en hallucinaties (soms)
verder staan de symptomen hierboven genoemd.

Bij een manische depressie wordt de periode van depressie afgewisseld door een periode van (minimaal een week) een opgetogen of geirriteerde stemming hebben, zoals een gevoel van grandiositeit of een verminderde behoefte om te slapen.

Stemmingswisselingen heeft iedereen wel is. dat ze op het ene moment vrolijk zijn, en het andere moment geirriteerd.

De symptomen bij een (manische) depressie moeten er een langere tijd zijn, en is een ziekte. een stemmingswisseling is een verandering in hoe een persoon zich voelt, en geen syndroom. als stemmingswisselingen wel een ziekte wordt kom je vaak uit bij de diagnosticering van borderline.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

"Een bipolaire stoornis is een stoornis die wordt gekenmerkt door wisselende stemmingen, dan weer manisch of hypomaan, dan weer depressief. Het wordt gerekend tot het schizoïde spectrum. De manische periode is het tegenovergestelde ofwel de tegenpool van een depressieve periode, vandaar de term bipolair.
De stemmingswisselingen kunnen af en toe optreden, met periodes van een normale stemming tussendoor, maar ook snel achter elkaar. Snelle en wisselende op elkaar volgende vormen van stemmingen heet "rapid cycling". Ook gemengde episodes komen soms voor.
In het verleden sprak men van een "manisch-depressieve stoornis", een term geïntroduceerd door de Duitse psychiater Emil Kraepelin. De term bipolair werd in 1953 voor het eerste gebruikt door Karl Kleist. Deze term benadrukt de tweepoligheid van de ziekte: van tijd tot tijd extreem uitgelaten of juist extreem neerslachtig."

"In het DSM-IV worden drie vormen van bipolaire stoornis onderscheiden:
* Bipolaire stoornis I: er treedt minimaal één manische of gemengde episode op, maar er kunnen ook hypomane of depressieve perioden optreden. Deze vorm komt het dichtst in de buurt van wat men vroeger "manisch-depressief" noemde.
* Bipolaire stoornis II: er is minimaal één episode van hypomanie en minimaal één depressieve episode. Er is geen manische of gemengde episode opgetreden.
* Cyclothyme stoornis: er treedt een reeks hypomane episoden op, onderbroken door episoden van lichtere depressie en uitputting.
Verder wordt in het handboek ook nog melding gemaakt van een restgroep: bipolaire stoornis niet anderszins omschreven. Hieronder vallen stoornissen die wel kenmerken van een bipolaire stoornis hebben, maar niet onder de bovenstaande ziektebeelden vallen."
http://nl.wikipedia.org/wiki/Bipolaire_stoornis

Meer info: http://www.syntyche.nl/md.html

Bedenk dat de meeste psychiatrische aandoeningen 'uitvergrotingen' zijn van 'gewone' gevoelens. Iedereen is weleens somber of uitgelaten, en soms sta je somber op, heb je een blije middag en zak je later weer wat in. Dat betekent vrij weinig.
Als je zoveel last hebt van zulke symptomen dat het je leven hindert, is het zaak hulp te zoeken, want behandeling is goed mogelijk.
Maar als je af en toe zo'n "himmelhoch jauchzend zum tode betrübt"-dag hebt, zegt dat niet veel. Dat kan bijvoorbeeld ook door hormonen komen (voordat je ongesteld moet worden bijvoorbeeld) of doordat je moe bent.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dr. Ronald Fieve, hoogleraar in de klinische psychiatrie aan de Columbia University, zegt: „Eerst moet zich een plotselinge, onbegrijpelijke ’piek’ hebben voorgedaan. De persoon is daarbij in een abnormale toestand van optimisme waarin hij overactief is, overmatig spraakzaam, minder slaapt en beschikt over een enorme hoeveelheid energie die hij nooit eerder heeft gehad. De duur van deze plotselinge verandering varieert van misschien twee weken tot gewoonlijk een of twee maanden. Dan slaat zijn stemming om in een zware depressie.”

Toegevoegd na 10 minuten:

(Volgens artsen houdt elk stadium vaak vele maanden aan. Maar, zo merken ze op, bij sommigen, „rapid cyclers” genoemd, is de stemming verscheidene malen per jaar afwisselend depressief en manisch. In zeldzame gevallen gaat een patiënt binnen 24 uur van het ene uiterste in het andere over.)

„Het enige consequente aan bipolaire stoornis is dat ze inconsequent is”. Tijdens een manische periode, zegt The Harvard Mental Health Letter, kunnen deze patiënten „onuitstaanbaar opdringerig en dominerend zijn en kan hun roekeloze en rusteloze euforie plotseling in irritatie of woede omslaan”.