Kan iemand met een bipolaire stoornis het makkelijk redden zonder medijnen en psychische hulp?

12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Makkelijk vraag je zelfs!
Lijkt mij bijna onmogelijk.
Medicatie is toch wel heel belangrijk bij een bipolaire stoornis.
Het heeft toch te maken met een chemische stoornis in de hersenen( ik hoop dat ik dit zo goed zeg)die met medicatie redelijk in balans gehouden wordt.
Dus:waarom zou iemand dit überhaupt willen?
( mijn moeder heeft een bipolaire stoornis-vandaar..)en hulp is toch ook wel erg belangrijk lijkt me
Is volgens mij niet aan te raden.

Het beste antwoord

Als je het 'makkelijk zou redden 'zou het ongetwijfeld geen stoornis heten. Stoornis IMPLICEERT dat je er in het dagelijks leven last van ondervindt, het moeilijk wordt een normaal 'dagelijks leven' te leiden, en dat je hulp of medicijnen nodig hebt.

Natuurlijk zijn ook dergelijke stoornissen er in gradaties, en zal het voor de een makkelijker zijn dan voor de ander. En vergeet ook niet de mensen die ZICHZELF diagnosticeren omdat ze karaktertrekjes hebben die er een beetje op lijken (tenslotte zijn alle psychische afwijkingen in eerste instantie extremen van dingetjes die we allemaal wel eens meemaken) en beweren dat ze er makkelijk mee kunnen leven. En ja, somber en dan weer vrolijk zijn we natuurlijk allemaal wel van tijd tot tijd. Dat heeft echter niets met een echte bipolaire stoornis te maken.

Maar een ernstige bipolaire stoornis - vroeger noemden we dat manisch-depressief - moet je zeker niet mee rond blijven lopen. Niet omdat het vervelend kan zijn in je dagelijks leven, maar ook omdat je risico loopt op een echte psychose in een manische periode, of suicidale neigingen in een echte depressieve periode. Hulp, al dan niet met medicijnen, is altijd gewenst zoniet aanbevolen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Dat zal helemaal aan de persoon liggen en aan hoe sterk (de invloed van) die stoornis is. Als die invloed erg sterk is, wordt het leven met medicijnen wel overzichtelijker.
Als de uitersten van de manie en de depressie enigszins gedempt zijn, voegt medicatie misschien niet veel toe.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee nooit makkelijk. Mogelijk vindt de persoon in kwestie dat hij/zij zich prima red echter de mensen om hem/haar heen zullen hier anders over denken....
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
de mensen die ik ken met bipolaire stoornis niet.
ze denken soms van wel, omdat ze zich goed voelen door de medicijnen, ze stoppen, met alle ellende vandien.om daarna toch maar weer de boel in balans te brengen met medicijnen, vaak tijdens een opname.