In tegenstelling tot bovenstaande antwoorden staat het nog helemaal niet wetenschappelijk vast of het aangeboren is of aangeleerd.
Het is zelfs nog niet eens vastgesteld of dat het echt een ziekte of afwijking is, of dat het gewoon een seksuele voorkeur is.
In het algemeen word de seksuele voorkeur van kinderen vanaf de geslachtsrijpe leeftijd (ca. 12 jaar) niet als pedofilie gezien, maar slechts een seksuele voorkeur, en derhalve niet als ziekte of afwijking.

Tot zover de feiten.. nu mijn persoonlijke mening.
Ik denk niet dat een aantrekkingsgevoel voor kinderen onder de geslachtsrijpe leeftijd is aangeboren.
Wel denk ik dat pedofilie onderscheiden moet in diverse typen. De ene pedofiel zal b.v. een gevoel van overmacht willen, de andere houd misschien echt van kinderen maar heeft daar zijn seksuele behoeften op geprojecteerd, al dan niet door een stoornis, weer een ander heeft misschien een gemis gehad in zijn leven die hij wil compenseren.
Vooral dat laatste vind ik interessant omdat het mij opvalt dat de meeste pedofielen op jongens vallen en niet op meisjes, terwijl ze toch geen homoseksueel zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Pedofilie is een seksuele afwijking, gericht op kinderen.

- Biologisch: Testosteron als de boosdoener
Er zijn onderzoekers, die de oorzaak zien als biologisch. Zij menen dat testosteron, een van de mannelijke geslachtshormonen, ervoor kan zorgen dat mannen afwijkend seksueel gedrag ontwikkelen. Het is echter niet zo dat er een gen geïdentificeerd is voor pedofilie; het is dus geen stoornis die genetisch aantoonbaar is.

- Psychosociaal: Misbruik en gebrek aan emotionele rijping
De meeste deskundigen zien pedofilie als een gevolg van psychosociale factoren. Sommigen denken dat pedofilie het resultaat is van seksueel misbruik als kind. Anderen denken dat het voortkomt uit de interactie met de ouders in de vroege jeugd. Sommige onderzoekers zien pedofilie als een uitingsvorm van onvolledige emotionele ontwikkeling; de pedofiel zou zich aangetrokken voelen tot kinderen, omdat hij of zij nooit psychologisch en emotioneel is gerijpt. Ook wordt pedofilie wel gezien als een ultieme vorm van de wens om een seksuele partner te domineren: Kinderen zijn doorgaans kleiner en zwakker dan volwassenen en kunnen dus ook worden gezien als niet bedreigende seksuele partners.

Toegevoegd na 1 minuut:
^bovenstaande punten zijn 2 theorieën over de oorzaken van pedofilie.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
men word zo geboren neem ik aan. het leven van een pedofiel is dus met recht erg zwaar te noemen. ik mis ook wel is dat men de pedofiele geaardheid erkent. juist omdat pedosekualiteit niet hetzelfde is als pedofilie, maar men voor het gemak dat vaak wel denkt. waardoor je dus puur door je geaardheid al in het verdomhoekje zit.

als je de kans op pedoseksualiteit zo klein mogenlijk wil maken, moet je duidelijk maken dat de geaardheid niet jou keuze is. maar dat je wel de verantwoording hebt er geen slachtoffers mee te maken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Pedofilie is net zoals homofilie geen ziekte. dit is een aangeboren aanleg.
Pedofilie zit wel sterk in de taboesfeer wordt niet getolereerd .
Psychiaters weten totaal geen raad met dit onderwerp , omdat ze zelf onderhevig zijn aan de taboesfeer waarin pedofilie zich bevindt. Trouwens in hun opleiding is dit nauwelijks aan bod gekomen ,terwijl een pedofiel al heel zijn leven op dit onderwerp studeert.
Door het taboe wordt pedofilie al vlug als een perversie gezien , maar dat was vroeger ook het geval voor homofilie en in het Victoriaanse tijdperk was elke 'lustbeleving' pervers.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb er ook een vraag over gested een tijdje terug.
het schijnt dat in penitiare straf inrichtingen waar veroordeelde pedo's zitten dit gezien word als afijkend gedrag met een oorzaak en dus iets dat genezen kan worden en niets als een aangeboren sexuele geaardheid wat mij verbaasd.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Pedofilie is een afwijkende aangeboren sexuele geaardheid .
Een volkomen dwangmatige zoektocht naar dit soort sex.
Net zo gewoon/ afwijkend als heel veel andere sterk afwijkende sexuele handelingen/ behoeften.
Ik zal hier geen voorbeelden geven, gezien sommige jeugdige meelezers.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Onvolwassen gedrag. Niet besef hebben waar men mee bezig is. Dit afschuiven op een ziekte of afwijking is gewoon triest. Daarmee zou je het bijna rechtvaardigen en dat is echt zo fout. Dit krijg je door egoïstisch zijn. Wat ook geen ziekte is maar leid wel dat soort richtingen op.

Als een pedofiel wist wat voor een impact zijn handelen heeft op zijn slachtoffers en de omgeving dan moet je wel erg dom zijn om het als nog te doen. Ik ben daarom ook blij om te horen dat in gevangenissen dit ook niet geaccepteerd word door mede gevangenen.