hoe kan het dat je van weinig slaap kan gaan hallucineren

we moesten laatst een week in het bos bivakkeren. ik had ongeveer anderhalf uur slaap per nacht. en de derde nacht moest ik een uur in een wacht luister post zitten. maar na ongeveer een half uur stil zitten en in het donker te kijken werd zowat elke boom een ''vijand'' en elke heuveltje werd iemand die op je af kwam kruipen.
hoe kan dit

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
13.6K

Het beste antwoord

Omdat je tijdens je slaap herinneringen,ervaringen,beelden en andere zintuiglijke indrukken moet verwerken.
Dit gebeurt d.m.v. de activiteiten van het onderbewustzijn.

Dáár vinden de vewerkingsprocessen plaats tijdens de slaap en wanneer we in een diepe slaaptoestand verkeren,de REM-slaap (Rapid Eye Movement),dan dromen we en zijn dergelijke verwerkingsprocessen het actiefst.

Het zorgt er ook voor dat je fysiek uiteraard uitgerust raakt,omdat dergelijke processen tijdens de slaaptoestand en de droom,een ontspannende en harmoniserende werking teweeg brengen.

Wanneer je niet voldoende slaap krijgt en dus de talloze zintuiglijke indrukken die je per dag tijdens de waaktoestand "binnen" krijgt niet worden verwerkt en opgeslagen,dan ga je inderdaad vanzelf op den duur wel hallucineren,omdat je waakbewustzijn uitgeput raakt en je zintuigen overgeprikkeld raken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

je denkvermogen word minder omdat je alleen nog maar kan denken aan slapen in de meeste gevallen,

paranoia is ook een onderdeel wat in dit geval dan meespeelt. waardoor je sneller denkt dat er iets is, wat er eigenlijk niet is

vergezocht:
onbewust wil je jezelf bang maken dat je je ogen dichtdoet en dan kan gaan slapen
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Slaaptekort kan leiden tot overgevoeligheid, dus als je iets al een beetje eng vind kan het gemakkelijk erg eng worden, na meerdere dagen is zelfs hallucinatie mogelijk.
Hoe het kan is moeilijker te zeggen; mensen hebben slaap gewoon nodig. Kennelijk raken je hersens flink van slag als ze niet dagelijks gedurende een uur of zeven à acht kunnen resetten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Normaal tijdens het slapen is er een periode waarin veel hersenactiviteit is (REM slaap). Als je te weinig slaapt is het mogelijk om tijdens het wakker zijn hallucinaties te zien. Eigenlijk dromen we dagelijks en dat is ook een vorm van hallucineren maar dan onbewust. Omdat je wakker bent is het natuurlijk vreemd maar het is precies hetzelfde als dromen. Door de hersenactiviteit ga je hallucineren.
Invloeden zoals angst kunnen ervoor zorgen dat je nare dingen ziet en paranoide wordt.
Waarom we elke dag slaap nodig hebben is nog steeds niet helemaal duidelijk, wel is duidelijk dat je hersenactiviteit in je slaap anders is dan tijdens het wakker zijn en dat het nodig is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wat je omschrijft is duidelijk dat je een slaap te kort hebt, simpel vermoeidheid, dan ga je dingen zien die er niet (echt) zijn,alleen in je hoofd...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Omdat je echt slaap nodig heb:

Je hersens moeten de info die ze op een dag krijgen ordenen,en plaatsen,(verwerken) om ruimte te creéren
Voor een nieuwe dag,dus die ruimte heb je echt nodig .
Anders word het je te veel,en kunnen je hersens de prikkels en je belevingen niet mee plaatsen om dat die ruimte er niet meer is,en gaat alles zijn eigen weg en uit zich op verstrooide manieren,en tot hallucineren.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het vakblad New Scientist publiceerde enkele jaren geleden een reeks experimenten waarin bestudeerd werd wat er gebeurt als slapeloosheid extreem lang wordt gerekt. Een proefpersoon kampte na vier dagen zonder slaap met hallucinaties, geheugenverlies en paranoïde gedachten.
Wanneer de hersenen actief zijn, produceren ze alfagolven,die worden geregistreerd met een elektro-encefalogram (onderzoek waarbij elektrodes op het hoofd geplaatst worden). De hersenen kunnen die activiteit echter niet volhouden. Als je te lang wakker blijft,dan vallen je hersenen in feite in een lichte slaap. Chronisch slaapgebrek put niet alleen de hersenen uit. Extreem lang wakker blijven haalt de hele stofwisseling overhoop: de weerstand vermindert,er treden hormonale veranderingen op en men wordt ultragevoelig voor stress. In het lichaam doen zich zelfs overal lichte ontstekingsverschijnselen voor. Slapen is geen tijdverlies. Het is even belangrijk als eten en drinken.
Bronnen: