Waarom gapen mensen als ze veel/lang huilen?

Zelf als ik lang/veel verdriet heb en de tranen rollen dan ineens, uit 't niets moet ik gapen en dat komt steeds om de zoveel minuten dan terug.
Ik heb anderen gevraagd en die hebben het zelfde. Nou kan ik niet voor alle mensen spreken natuurlijk.

Maar hoe kan dit? En wat is het nut hiervan?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
7.5K

Het beste antwoord

Wanneer mensen huilen of moe en lusteloos zijn gaan ze vanzelf langzamer ademen. Met als gevolg dat je gaat gapen. Mensen geeuwen om het zuurstofgehalte in het bloed te verhogen. Deze theorie gaat ervan uit dat mensen geeuwen om het zuurstofgehalte in het bloed te verhogen en het koolstofdioxidegehalte te verlagen. Geeuwen zou dan een reflex zijn als gevolg van een hoog koolstofdioxidegehalte in de lucht. Omdat iedereen in één ruimte dezelfde lucht inademt, gaat bij meerdere mensen deze reflex werken. Hierdoor lijkt het of gapen aanstekelijk werkt, terwijl het eigenlijk het gelijktijdig optreden van dezelfde reflex is. Dit zou ook kunnen verklaren waardoor mensen gaan gapen als ze moe zijn of als ze zich vervelen. Wanneer mensen moe zijn of lusteloos, gaan ze vanzelf langzamer ademen. Hierdoor bereikt minder zuurstof de longen en daalt het zuurstofgehalte van het bloed. Ook stijgt dan het koolstofdioxide gehalte. De reflex wordt nu in gang gezet en je moet gapen. Omdat veel mensen rond dezelfde tijd moe zijn, zullen mensen dan ook op ongeveer hetzelfde moment moeten gapen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Als je veel verdriet heb dan vreet dat veel emotionele energie op.
Nadat je flink aan het huilen ben gegaan kost dat nog meer energie en gaan we gapen van vermoeidheid,dan wel lichamelijk en of emotinionele vermoeidheid.Kijk maar naar kinderen die vallen vaak in slaap als ze een flinke huil bui hebben gehad!!!!!!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ze lossen hun zuurstofschuld in...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Huilen is een manier van het lichaam om een overmaat aan adrenaline af te voeren, die ontstaat door oa.heftige emoties als pijn, verdriet, gevoel van machteloosheid ed.
Adrenaline zet het lichaam aan tot een hogere verbranding
nodig om mn. de hersenen versneld van zuurstof te voorzien om sneller/beter te kunnen werken.
Het gapen en geeuwen heeft inderdaad , zoals ook anderen aangegeven hebben maar een doel, zeer diep
inademen om de maximale longcapaciteit te benutten
en zo versneld het CO2 gehalte in het bloed omlaag en het zuurstofgehalte omhoog te brengen.
Bij gewoon ademen (oppervlakkig) gebruiken we het grootste deel van onze longcapaciteit NIET.
Na een inspannede emotionele huilpartij als de adrenaline uitgewerkt is, gaat ons lichaam even snel efficienter adem halen, geeuwen/gapen dus.
De aanstekelijkheid is vergelijkbaar met kuchen en hoesten.
Mensen worden zich dan even bewust van lichaamsprikkels die ze normaal onderdrukken en geven daar dan aan toe...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zuurstofgebrek
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Gapen is een communicatiemiddel. Mensen communiceren altijd, ook al gebruiken ze geen woorden. Dit noem je non-verbale communicatie, voorbeelden zijn lachen en huilen. Volgens deze theorie zou gapen hetzelfde zijn, de boodschap van gapen is dat je iets saai vindt, je moe bent of je jezelf verveeld.

Gapen is een reflex uit de oertijd. Ook deze theorie is gebaseerd op communicatie. Toen de mens nog niet kon praten, moesten ze andere manieren vinden om dingen duidelijk te maken, door bijvoorbeeld te gapen naar elkaar als ze honger hadden. Jagen was natuurlijk een gevaarlijke bezigheid, en door te gapen naar elkaar kon men duidelijk maken dat ze honger hadden en dus wilde gaan jagen. Dit zou verklaren waarom gapen aanstekelijk is. Onze reflexen zien het nog als communicatie.