Ander woord voor 'grijs gebied', en/of paradox...

Vanavond bedacht ik mij ineens een dat ik in veel situaties het woord 'paradox' vaak gebruik. Nu twijfelde ik echter aan de juistheid van dit woord in de context dat ik hem vaak gebruik en nu ben ik van mening dat ik al die tijd een ander woord had moeten gebruiken. Voorbeeld; vader zegt tegen z'n 20 jarige zoon (jan) dat hij vrouwen moet klieren om juiste aandacht te krijgen en niet over te komen als een mietje. Nu komt hij een onzekere vrouw tegen en het enige wat hij doet is haar klieren en krijgt niet de juiste respons als zijn vader hem had beloofd. Nu was ik al die tijd van mening dat we hier te maken hebben met een paradox. Jan denkt nu dat hij elke vrouw zo moet behandelen, terwijl er altijd sprake is van meerdere waarheden en eenzelfde handeling kun je gebruiken in meerdere contexten en dit vraagt dus enige intelligentie om hier goed mee over weg te kunnen, alleen.... kom je hier dus terecht in HET 'grijze' gebied. Nu mijn vraag aan jullie, is hier een term voor? Is dit inderdaad een paradox? (betekenis van paradox is omgaan met tegenstellingen) maar dit is mij niet specifiek genoeg...

Ik heb al veel mensen gevraagd en niemand die mij een zinnig antwoord kan geven. Als hier geen woord voor is, ben ik bij deze de uitvinder van het woord...

Ik ben zeer benieuwd naar jullie antwoorden :-)

Bvd voor het lezen van het lange, misschien onduidelijk verhaal! Ik hoop dat jullie het begrijpen!

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
5.2K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik snap hem ja. Het is dus inderdaad geen paradox wat ik bedoel. Omdat het woord tegenstrijdigheid er wel in voor komt, en eigenlijk is het wat ik bedoel; het niet om kunnen gaan met tegenstrijdigheden. Maar hier zal toch een term voor moeten zijn... Helemaal in de wetenschap/en of psychologie?

Het beste antwoord

Ik zou zo gauw niet een woord hebben voor de omschreven situatie, maar een paradox is het zeker niet. Een paradox is een schijnbare tegenstelling. Toch iets heel anders.

Toegevoegd na 4 minuten:
Ik heb een recent voorbeeld van een paradox in de krant gevonden:

Hier stuiten we op de paradox van de PVV. Als de partij níét groeit, brengt zij de coalitie
in gevaar doordat er in de Senaat geen meerderheid
ontstaat. Als de partij wél
hard groeit, brengt zij zichzelf in gevaar door het relatief
grote aantal duistere personen dat zich bij haar vervoegt en
op wie partijleider Wilders op den duur geen controle meer heeft.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Nee, dat is geen paradox. Ik zou het een misvatting noemen. "Het is een misvatting dat elke vrouw op dezelfde manier op een bepaalde actie reageert."
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Daar is mij geen specifiek woord voor bekend.

Het heeft gewoon te maken met sociale intelligentie.
Dat grijze gebied waar jij het over hebt,
dat is gewoon het hele leven.
Het omgaan met mensen.
Er is niets wat per definitie helemaal altijd vaststaat, zeker niet als het om mensen gaat.

Niet iedere vrouw wil hetzelfde behandeld worden.
Geen mens is hetzelfde.
Je weet nooit hoe een ander zal reageren.
Dus zou er voortdurend een grijs gebied zijn?
Nee, een beetje mensenkennis helpt wel en gelukkig leren de meeste mensen dat ook wel.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ok hier zal dan denk ik geen woord voor zijn. Ik vind het ook erg moeilijk om het te verwoorden wat ik bedoel, en daardoor komen hier ook misverstanden door. Ik snap ook dat het met mensenkennis te maken heeft en met sociale intelligentie, en het aanvoelen van bepaalde situaties. En het zal dan wel zo zijn dat hier geen woord voor is om dit te beschrijven. Naar mijn mening heb je altijd te maken met grijze gebieden, 1 handeling bij een situatie kan in een andere situatie weer anders gaan, en het enige constante is verandering. Daarvan ben ik me van bewust. Dus ik geef het op, toch bedankt voor de antwoorden!