Wat is is... word je langzaamaan niet erg onverschillig als je het leven alsmaar neemt zoals het komt?

..want dan ben je wel relax en je accepteerd de dingen zoals ze zijn, maar is dat niet gewoon de houding van iemand die niet graag vecht? Het maakt men niets uit??

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.3K

Het beste antwoord

Veel dingen in het leven gebeuren zoals ze moeten gebeuren, als je dat leert accepteren is er minder strijd.
Hierdoor heb je meer tijd en energie over om van het leven te genieten.
Maar ook tijd en energie om wat van je leven te maken, dat is dan weer de uitdaging en kan je nog genoeg knokken voor je ideaal.
En idealen komen vanzelf op je pad.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Dat is inderdaad wel een valkuil.

Je moet uiteraard wel bewust handelen, maar niet om het handelen zelf, als je begrijpt wat ik bedoel. Het gaat om de betekenis voor jezelf en voor anderen van je "gevecht" en niet om vechtlustig over te komen bij anderen.

"Het leven nemen zoals het komt" wil benadrukken dat je gebeurtenissen die onverwijdelijk kunnen voorkomen beter kunt accepteren waardoor je er minder last van hebt. Je kunt niet op alle fronten "vechten", je moet daarin bewust keuzes maken en het juiste momentum kiezen.

Je vraag doet me overigens denken aan de TV serie 'Kung Fu" van vroeger, met David Carridine. Fantastisch hoe dit karakter zichzelf beheerste in het al dan niet "vechten", bij voor keur figuurlijk maar als het onvermijdelijk was ook letterlijk.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als je dat altijd doet wordt je onverschillig of apatisch ja, dat is wel zo

1. Als je altijd doet wat er KAN
2. En daarna altijd accepteert wat je NIET beïnvloeden kan

dan ben je er

3. Alleen is het onderscheid tussen die twee erg moeilijk, dat wel

zondigen:
- tegen regel 1: Probeer meer dan wat er kan en je wordt gegarandeerd gefrustreerd
- tegen regel 2: accepteer teveel en je wordt dus onverschillig

met 3 worstel je de rest van je leven:)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1
Het accepteren van dingen die je niet kunt veranderen, sluit helemaal niet uit dat je verschillig bent. Vechten tegen dingen die je niet kunt veranderen is verspilde energie.

Als je dingen kunt veranderen, dan is het soms ook waard om voor te vechten. Het is dus heel erg situatie-afhankelijk. Ik accepteer het leven zoals het is, maar toch vecht ik voor wat ik wil veranderen. Dat gaat uitstekend samen!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als je het leven neemt zoals het zich ontvouwd is superspannend elk moment weer...
Als je dit vraagt dan weet ik één ding zeker, jij neemt het leven niet zoals het zich ontvouwt...
En het maakt me heel veel uit, maar ik neem het zoals het zich ontvouwt...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat is stellig! Je bent vergeten uit te leggen hoe het komt dat je zo over me denkt.
Geloof je er niet in dat iemand op objectieve wijze vragen kan stellen zonder aan eigen belang te denken?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zegt in dit geval volgens mij meer over jou dan over mij.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
klopt wat ik zeg, zegt alleen maar iets over mij... geheel juist... en vanzelfsprekend...
alle dingen, ervaringen, gebeurtenissen in het leven kun je indelen in 2 categorieën:
1) categorie acceptatie: dingen en zaken waar jij --met al je creativiteit en liefde en inzet- niets, maar dan ook niets, aan kunt veranderen... deze categorie moet je gewoon accepteren... voorbeeld: het regent...
2) categorie doen: jouw inzet of creativiteit wordt geëist bij het omgaan met de situatie... voorbeeld: je wordt nat van de regen...

de regen, daar kun jij niets aan doen... of je nu boos wordt of niet, of je op de regen zat te wachten, of je het goed vindt of niet... die regen valt zolang het regent... daar verander jij niets aan... maar als je je verzet tegen het feit dat het regent, krijg je kwaaie zin...
... dat verzet, dat niet-accepteren kost moeite, en zorgt dat het niet goed voelt...
het nat worden, daar kun je wel iets aan doen...áls je dat zou willen... als je het geen probleem vindt om nat te worden, kan een ander dat zien als domme berusting, als niet vechten, als slachtoffer... voor jou is er gewoon geen probleem... misschien geniet je wel van het nat worden en je overgeven aan de regen...
je zou ook je jas aan kunnen doen of een paraplu opsteken... dat zou een ander dat kunnen zien als vechten... voor jou is het op dat moment gewoon doen wat je moet doen omdat de situatie daarom vraagt...

sinds het mij beter en beter lukt om de twee categorieën te onderscheiden en me over te geven aan het leven zoals het zich aan mij ontvouwt, ervaar ik het leven als veel gemakkelijker en prettiger en minder vermoeiend en tegelijk is het leven spannend en avontuurlijk als nooit te voren...