Denken "alle" kinderen dat ze niet oud worden?

Als kind zat ik heel paradoxaal in het vraagstuk of ik al of niet oud ging worden. Ik rekende altijd met een leeftijd van 100 jaar - op mijn tiende zat ik pas op 10% van mijn leven berekende ik en dat vond ik heel geruststellend -, maar tegelijkertijd heb ik heel lang het gevoel gehad dat ik niet oud ging worden. Dat deed ik denk ik, omdat ik daarmee wat onverantwoordere beslissingen (of beslissingen waarvan ik de gevolgen niet kon overzien) kon nemen, onder het mom van "ik word toch niet oud". Wellicht heeft daarbij meegespeeld dat in mijn omgeving een paar mensen jong zijn gestorven, maar ik hoor om me heen dat veel meer mensen zo'n gevoel hebben of hebben gehad. Mijn vraag: hebben we dat allemaal? Of in afgezwakte vorm: Hebben de meeste mensen dat?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
3K

Het beste antwoord

Pubers schijnen vaak te denken dat ze niet oud worden, heb ik van een psycholoog gehoord. Heb het zelf ook lang gehad, maar telkens haalde ik die voorgestelde leeftijdsgrens grens weer in; ik bereid me er nu maar op voor dat ik een seniele grijsaard met een vuile onderbroek word.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

Ik heb juist altijd het idee gehad dat ik lang zal leven en dat ik peroonlijk verantwoordelijk ben en blijf voor het ook door mij verwachte leven van mijn latere vrouw en kinderen. Toen ik die kreeg werd dat gevoel alleen maar sterker. Nog steeds ga ik in mijn beslissingen gebukt onder dat juk. De gebeurtenissen in de wereld (Crisis, inflatie, culturele veranderingen enz.) versterken mijn gevoel dat ik onze positie moet 'veiligstellen' in verband met dat lange verwachte leven dat nog komen gaat.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik kan niet voor anderen spreken, maar zelf had ik dat niet. Ik vond het wel heel moeilijk om naar de toekomst te kijken en kon me niet voorstellen dat ik net zo oud zou worden als mijn ouders en grootouders.
Dat was zo heeeel erg ver weg...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
dat had ik precies zo, kon me ook niet voorstellen dat ik ooit 'volwassen' zou worden.
Wellicht een vorm van zelfbescherming?
Als je ervanuit gaat dat je niet oud zult worden, kan het alleen maar meevallen....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb me dat nooit afgevraagd, ik kan me wel herinneren dat ik had uitgerekend hoe oud ik zou zijn in het jaar 2000. En dat vond ik zo verschrikkelijk oud...

Dat kinderen denken dat ze niet oud worden, zal wellicht te maken hebben met een stuk opvoeding, informatie die je krijgt, dingen die gebeuren in de omgeving, noem maar op. Ik wil daarmee niet suggereren dat de opvoeding fout is of zo, maar als er met enige regelmaat over leven en dood wordt gesproken thuis, zal dat een bepaalde impact hebben op de gedachtengang van een kind. Ik noem als voorbeeld de situatie in grote delen van Afrika, waar een groot deel van de kinderen sterft (honger, gebrek aan medicijnen, oorlog). Een keer dit als gespreksonderwerp hebben, kan grote indruk maken op een 5-jarige.
14 jaar geleden
Als wat ouder kind heb ik altijd"geweten",dat ik maar 23 jaar zou worden! Ondertussen ben ik nu hard op weg naar de 75 en heb dat idee toch wel laten varen. Maar of alle kinderen het hebben,weet ik niet,ik kan alleen voor mezelf spreken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@Suus,je ziet het,ook voor jou is er nog hoop! Van mij mag je in goede gezondheid 123 jaar worden!
Ik dacht vroeger ook dat ik en mijn partner beiden niet ouder zouden worden dan 23 jaar (!). Maar misschien is het beter te beschrijven, dat wij dachten dat wij nooit 23 zouden worden. Datt ouder worden alleen maar anderen overkwam.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik herken dit niet. Ik heb juist het idee dat kinderen het idee hebben dat het leven oneindig is.
Ze kunnen het zich nog niet voorstellen hoe het is om oud te zijn.
Ik was vroeger altijd erg benieuwd hoe ik er uit zag zien als ik ouder zou zijn (jaar of 18)
Inmiddels die leeftijd ruimschoots gepasseerd en nu niet meer zo benieuwd hoe ik er uit zie als ik ouder ben ;)