Dat ligt helemaal aan hoe jij dat zelf interpreteert.
Als jouw buurman altijd vrolijk, beleefd, en aardig is, dan kan het voorkomen, dat wanneer hij een keer doodmoe thuiskomt en een rotdag op zijn werk heeft gehad. Dan blaft hij je af, en maakt je voor rotte vis uit.

Je kunt dan 2 dingen doen, en ze zijn allebei goed.
1. Je zegt: de buurman is zichzelf even niet. Zijn ware aard is dus even weg, als hij loopt te schelden.
2. Je zegt: de buurman laat nu pas zien wie hij werkelijk is. Zó beleefd en vriendelijk blijkt hij dus helemaal niet te zijn! Zijn ware aard komt boven.

Je zult je bij je keuze hoogstwaarschijnlijk baseren op je algemene indruk van de aardige, én onaardige buurman.
Is hij bijna altijd aardig, dan kies je voor 1.
Scheldt hij de laatste tijd steeds vaker, en harder, dan kies je 2.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

Nee, mensen die moe zijn, gepikeerde mensen zijn hunzelf niet. Ze kunnen veel minder hebben dan normaal en reageren vaak ook irrationeel.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee, want mensen hebben meerdere kanten. Als je moe bent wordt je vaak kribbig, misschien zelfs agressief. Als je niet moe bent ben je misschien vrolijk en opgewekt maar dat hoeft helemaal niet. Want ook al ben je niet moe, dan kan je bv toch ongelukkig zijn of verdrietig en daarvan kan je nors en stil worden. Wat is dan je ware aard? De boze, de blije of de treurende?
13 jaar geleden
We zijn allemaal hyena's dat is natuurlijk niet zo leuk dus daar hebben we wat op gevonden: we doen of we aardige mensen zijn ;)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ieder mens heeft goed en kwaad in zich verenigd, waarvan de beschaving voor velen maar een laagje is.
Als mensen moe worden, vallen die laagjes af en zal die persoon geen energie meer hebben om het goede te cultiveren.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Neen,

als door vermoeidheid functies uitvallen reageren mensen
minder goed.
Het is onjuist te denken dat ze dan hun ware aard meer laten zien.
De sociale vaardigheden die deel uitmaken van iemands persoonlijkheid uitmaken, functioneren dan minder goed.
Misschien een slechte vergelijking, maar de wegligging van een auto komt ook niet dichter bij de werkelijkheid als hij 4 lekke banden heeft.
Als men echter aangeschoten is, krijg je wel meer de ware aard te zien omdat dan de maskers afvallen.
Vermoeidheid echter belemmert het functioneren op een heel andere manier. Men kan dan gewoon veel minder(aan).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je moe bent ben je vaak ook eerder geprikkeld de enigste manier om achter iemands aard te komen is om er mee om te gaan
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja inderdaad, ik kan er van meespreken, als ik moe word, word ik slechter gezind, niet altijd maar dan laat ik mij ook meer gaan, want dan voel ik mij te moe om mezelf nog op te offeren.
Maar anderzijds als ik uitgeslapen ben, ben ik vriendelijker, dan ben ik nog steeds mezelf, dus het spreekt inderdaad wa tegen....ik vind dit en goede vraag!